تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,869,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,720,041 |
تصویر مطلوب رسانه تراز تمدن نوین اسلامی ازمنظر آیتالله خامنهای | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، اسفند 1400، صفحه 111-150 اصل مقاله (884.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا زارع ساری* 1؛ امید وقوفی2 | ||
1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه آیندهپژوهی مرکز رصد و آینده پژوهی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته و در بیانات مختلف، بر روی کلیدواژه تمدن نوین اسلامی نکات مختلفی را بیان داشتهاند. نکته محوری در این بیانات، نشاندادن سیر حرکت انقلاب اسلامی در مسیر تمدنسازی است. حرکتی که با نهضت اسلامی شروع شده و با احیای تمدن نوین اسلامی ادامه مییابد. ازسویی از مهمترین ابزارهای دوره حاضر که نقش کلیدی در برپایی یا اضمحلال تمدنها را داشته، رسانه است که این کلیدواژه نیز در بیانات ایشان پرتکرار است و نقش مهمی در رشد جامعه و زمینهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی دارد. در این مقاله بهدنبال بررسی ویژگیهای رسانه تراز تمدن نوین اسلامی ازمنظر رهبر معظم انقلاب هستیم. ایشان بعد از امام خمینی (ره) پرچمدار احیای تمدن نوین اسلامی بودهاند و بیانات ایشان، چراغ راه اندیشمندان حوزههای مختلف برای دستیابی به این مهم است. روش استفادهشده در این مقاله، تحلیل مضمون است. در این روش بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با رسانه و تمدن نوین اسلامی بررسی و ویژگیهای رسانه تراز تمدن نوین اسلامی استخراج شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی مفهوم تمدن و رسانه پرداخته شده است. برخی از اندیشمندان، ظهور فناوریهای جدید را پیشران تمدن آینده میدانند که در این مسیر، رسانهها همبستگی بالایی با فناوری دارند. تمدن نوین اسلامی تمدنی توحیدی است که در آن علم همراه با اخلاق است و مادیات به همراه معنویت و دین است. در این مقاله با بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیده شد که رسانه تراز تمدن نوین اسلامی، رسانهای جامع، فراگیر، بر پایه اعتقادات عمیق اسلامی، توحیدگرا، عدالتمحور، برخوردار از ابزار روزآمد، در قالب ارائه هنرمندانه مفاهیم است و وظیفه تربیت آحاد مردم در اقصینقاط عالم و رساندن این پیام اثربخش و عمیق را به آنها دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمدن نوین اسلامی؛ رسانه؛ آیتالله خامنهای؛ آینده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Desired Image of the Media at the Level of the modern Islamic Civilization from the Perspective of Ayatollah Khamenei | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza zare sari1؛ omid voghofi2 | ||
1Corresponding author: PHD Candidate, comprehensive University of Imam Hussein,Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Future Research Department, Observatory Center and Prospective Research, Imam Hussein University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Supreme Leader has made various points over the years in various statements on the keyword of the new Islamic civilization. The central point in these statements is to show the course of the Islamic Revolution on the path of civilization. The movement that started with the Islamic movement and continues with the revival of the new Islamic civilization. On the other hand, one of the most important tools of the current period that has played a key role in the establishment or destruction of civilizations is the media. And it has an important role in the growth of society and paving the way for the realization of a new Islamic civilization. In this article, we seek to examine the characteristics of the media at the level of the new Islamic civilization from the perspective of the Supreme Leader of the Revolution. His statements are a beacon for thinkers in various fields to achieve this important. The method used in this paper is content analysis. This article first examines the concept of civilization and media. Some thinkers consider the emergence of new technologies as the drivers of future civilization, in which the media is highly correlated with technology. The new Islamic civilization is a monotheistic civilization in which science is accompanied by morality and materialism is accompanied by spirituality and religion. In this article, by examining the statements of the Supreme Leader of the Revolution, it was concluded that the media at the level of modern Islamic civilization, a comprehensive, comprehensive media, based on deep Islamic beliefs, monotheistic, justice-oriented, with modern tools, in the form of artistic presentation It is a concept and it has the task of educating people in all parts of the world and conveying this effective and profound message to them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New Islamic Civilization, Media, Ayatollah Khamenei, Future | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمی، تهران، انتشارات پیراسته.
آدمی، ابرقویی (1387)، درآمدی بر دانشگاه تمدنساز اسلامی؛ بایستههای نظری، مقدمه: محمدباقر خرمشاد، تهران: انتشارات دفتر برنامهریزی و مطالعات فرهنگی.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1375)، مقدمه؛ ترجمه محمدپروین گنابادی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بابایی، محمد (1396)، تمدن نوین اسلامی بر بستر رسانه تمدنی، گذر از رسانههای دولتمحور، فصلنامه علوم خبری.
بریگز، ایسا و پیتربرک (1391)، تاریخ اجتماعی رسانهها از گوتنبرگ تا اینترنت، ترجمه حسن نمکدوست، تهران: انتشارات همشهری.
تافلر، آلوین (1377)، بهسوی تمدن جدید، ترجمه محمدرضا جعفری، تهران: نشر سیمرغ.
تهرانیان، مجید (1392)، بازاندیشی تمدن، ارتباطات و ترور در دهکده جهانی، ترجمه داود آقارفیعی و مرجان اردشیرزاده، تهران: انتشارات سیمای شرق.
جعفری، محمدتقی (1373)ریال فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو، جلد 6، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
چپمن، جین (1392)، درآمدی بر تاریخ تطبیقی رسانهها، ترجمه داریوش دلآرا، تهران: نشر ساقی.
حسینی پاکدهی، علیرضا (1373)، تکنولوژیهای ارتباطی و نظامهای اجتماعی، فصلنامه رسانه.
خامنهای، سیدعلی؛ بیانات؛ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری www.Khamenei.ir)).
رجایی، فرهنگ (1379)، پدیده جهانیشدن، وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران: انتشارات آگه.
رضائی، فریدون؛ اکبری، مرتضی (1396)، واکاوی شاخصههای تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله)، فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، 3(5)، 85-108.
روحی، نبیالله (1399)، بررسی بنیانهای فکری تمدن اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری و سید قطب، پایاننامه دکتری.
سپهری، محمد (1385)، تمدن اسلامی در عصر امویان، تهران: نورالثقلین.
سمسار، حامد؛ سمسار، محمدصادق؛ کریمی، صدیقه (1394)، مدلسازی تحقق تمدن نوین اسلامی به کمک شبکهسازی اجتماعی، دوفصلنامه علمی ـ پژوهی جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، 3(7).
صبوری خسروشاهی، حبیب؛ آذرگون، نسرین (1392)، تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی (فیسبوک) بر هویت اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، نشریه مطالعات رسانهای، فصلنامه مطالعات رسانه امت.
صمدی، قنبرعلی (1396)، تمدن اسلامی؛ مفهوم، ویژگیها و بایستهها، همایش بینالمللی بازخوانی تمدن اسلامی و جهان شهر معنوی با تأکید بر شهر مقدس مشهد.
عمید، حسن (1389)، فرهنگ فارسی عمید، جلد اول، تهران: انتشارات اشجع.
فیض کاشانی، محمد؛ الوافی، محسن (1406ق)، کتابخانه امام أمیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)، اصفهان: چاپ اول.
فوزی، یحیی؛ صنمزاده، محمودرضا (1391)، تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) ، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ و فرهنگ تمدن اسلامی، 3(9).
کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، تهران: انتشارات طرح نو.
کراجکی طرابلسی، ابوالفتح؛ محمدبنعلیبنعثمان (1410ق)، کنز الفوائد، قم: دار الذخائر.
لوکاس، هنری (1384)، تاریخ تمدن، جلد 1، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، چاپ ششم، تهران: سخن.
محسنیان راد، مهدی (1389)، ایران در چهار کهکشان ارتباطی از ابتدا تا امروز، تهران: انتشارات سروش.
مصطفوی، حسن (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مطهری، مرتضی (1395)، مجموعه آثار (جلد 15)، تهران: انتشارات صدرا.
مکلوهان، مارشال (1377)، برای درک رسانهها، ترجمه سعید آذری، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما.
نای، جوزف اس (1387)، قدرت در عصر اطلاعات: از واقعگرایی تا جهانیشدن، ترجمه سعید میرترابی، تهران: انتشارات پژوهشکده راهبری.
نجفی، موسی؛ سرافراز، سمیه (1399)، بازنمایی نقش رسانه در تمدنسازی پس از انقلاب اسلامی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ولایتی، علیاکبر (1384)، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، جلد 1، چاپ سوم، تهران: وزارت امور خارجه.
ویل؛ آریل دورانت (1362)، تاریخ تمدن، ترجمه اسماعیل دولتشاهی و علیاصغر بهرامبیگی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Braun, V.& Clarke, V. (2006). "Using thematic analysis in psychology"
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |