تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,251 |
تعداد مقالات | 9,066 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,151,662 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,911,524 |
کاربرد نظریه بازیها در جنگهای نظامی | ||
سیاست دفاعی | ||
دوره 31، شماره 118، خرداد 1401، صفحه 137-166 اصل مقاله (968.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سهیل امامیان* | ||
استادیار، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
نظریه بازیها حوزهای از ریاضیات کاربردی است که در بستر علم اقتصاد توسعه یافته و به مطالعه رفتار راهبردی بین عوامل عقلانی میپردازد. نظریه بازی تلاش میکند تا رفتار ریاضی حاکم بر یک موقعیت استراتژیک (تضاد منافع) را مدلسازی کند. این موقعیت زمانی پدید میآید که موفقیت یک فرد وابسته به راهبردهایی است که دیگران انتخاب میکنند. هدف نهایی این دانش، یافتن راهبرد بهینه برای بازیکنان است. با استفاده از نظریه بازیها، نیازمند مدلسازی و پیشبینی اقدامات بازیگران در سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی خواهیم بود که در آن، تصمیمات نظامی با تجزیه و تحلیلی جامعتر و با ارزشتر از وضعیت کنونی ارتقا مییابد. در دهههای گذشته، مطالعات متعددی در این خصوص انجام گردیده و محققین توانستهاند شاخههای مختلف نظریه بازیها را جهت مدلسازی، طیف وسیعی از سناریوهای مربوط به اقدامات نظامی را بهکارگیرند. یکی از نقاط قوت نظریه بازیها، مدلسازی اقدامات نیروهای نظامی جهت تصمیمگیری علیه یکدیگر میباشد. هدف از نگارش این مقاله مروری اجمالی از تحقیقاتی است که تاکنون با استفاده از نظریه بازیها در مدلسازی سناریوهای تصمیمگیری با کاربردهای نظامی به رشته تحریر درآمده است. همچنین در این مقاله ازنظر نوع مدلسازی جنگ، انواع بازیهای مورداستفاده و بازیکنان درگیر، طبقهبندی شدهاند. ازنظر جنگهای مدلسازیشده، بیشترین مقالاتی که تاکنون از تئوری بازیها در تصمیمگیری سطح کلان نظامی مورد استفاده قرار گرفته، در زمینه فرماندهی و کنترل صحنه نبرد میباشد. همچنین مشاهده میشود که بیشترین مقالات تخصصی بررسیشده در این زمینه به سنجش، ردیابی و شبکه حسگرها مربوط میشوند. در خاتمه نتیجه میگیریم با بهکارگیری نظریه بازیها در جنگهای نظامی اثربخشی بهتری نسبت به استفاده از مدلهای سنتی جهت تصمیمگیری فرماندهان در سطوح مختلف داشته باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیمگیری؛ نظریه بازی؛ علوم دفاعی؛ جنگ زمینی؛ جنگ دریایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of Game Theory in Military Wars | ||
نویسندگان [English] | ||
Imamian Soheil | ||
Assistant Professor, Imam Hussein University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Game theory is a field of applied mathematics that has been developed in the context of economics and studies the strategic behavior between rational factors. Game theory attempts to model the mathematical behavior that governs a strategic situation (conflict of interest). This situation arises when a person's success depends on the strategies that others choose. The ultimate goal of this knowledge is to find the optimal strategy for the players. Using game theory, we will need to model and predict the actions of actors at strategic, operational and tactical levels, in which military decisions will be upgraded with a more comprehensive and valuable analysis than the current situation. In recent decades, several studies have been conducted in this regard and researchers have been able to use different branches of game theory to model a wide range of scenarios related to military action. One of the strengths of game theory is that it models the actions of military forces to make decisions against each other. The purpose of writing this article is a brief overview of research that has been written so far using game theory in modeling decision scenarios with military applications. This article also categorizes the type of war modeling, the types of games used, and the players involved. Finally, we conclude that applying game theory in military warfare is more effective than using traditional models to make commanders' decisions at different levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Decision Making, Game Theory, Defense Science, Land Warfare, Naval Warfare | ||
مراجع | ||
فارسی:
۱. بیراوند، نادر؛ یعقوبیان، میثم؛ بیگدلی، حمید (1400)، بازی دیفرانسیلی دفاع هوایی با محوریتهای هواپیما و شعاع انهدام ناصفر، نشریه علمی علوم و فناوریهای پدافند نوین، سال دوازدهم، شماره 1.
۲. فروغی، محمود؛ اکرمیزاده، علی؛ باقری، مسعود (1397)، یک مدل مبتنیبر نظریه بازی برای تصمیمگیری راهبردی در جنگ سایبری، فصلنامه علمی ـ پژوهشی فرماندهی و کنترل، سال دوم، شماره 4.
۳. افراشته، اسماعیل؛ زارعچاوشی، اکبر (1399)، تخصیص منابع در جنگ سایبری با رویکرد نظریه بازی در محیط غیرقطعی، دوفصلنامه بازی جنگ، دوره سوم، شماره 6.
انگلیسی: 4. Piraveenan, M. Applications of Game Theory in Project Management: A Structured Review and Analysis. Mathematics 2019, 7, 858. 5. Nash, J.F.; others. Equilibrium points in n-person games. Proceedings of the national academy of sciences 1950, 6. Tzu, S. The art of war. In Strategic Studies; Routledge, 2014; pp. 86–110. 7. Myerson, R.B. Game theory; Harvard university press, 2013. 8. Roland, A. Technology, Ground Warfare, and Strategy: The Paradox of American Experience. The Journal of Military History 1991, 55, 447–468 9. Edmonds, M. Land Warfare. In International Security in the Modern World; Springer, 1992; pp. 179–206. 10. Speller, I. Understanding naval warfare; Routledge, 2018.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,699 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 862 |