تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,648 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,223 |
واکاوی نقش تعدیلگری مدیریت دانش در رابطه سرمایههای فکری و مزیت رقابتی برند: با تمرکز بر نقش میانجی ارزش برند (نمونه پژوهش: هتلهای اردبیل) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 15، اسفند 1400، صفحه 151-182 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف اللهی* 1؛ وحیده ابراهیمی خراجو2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 27 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
امروزه از سرمایه فکری بهمنظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میگردد و موفقیت یک سازمان به توانایی آن در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد، بهعلاوه یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش بسیار کمک کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت رقابتی ایجاد کند، ارزش برند و مدیریت دانش میباشد. ازاینرو، در پژوهش حاضر به واکاوی نقش تعدیلگری مدیریت دانش در رابطه بین سرمایههای فکری و مزیت رقابتی پرداخته میشود. این پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از مدیران هتلهای شهر اردبیل است؛ که بهصورت تصادفی تعداد 130 نفر از اعضای نمونه در دسترس قرار گرفته و پرسشنامهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart-pls تجزیهوتحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که ارزش برند نتوانست نقش میانجی را در رابطه بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی ایفا کند و همچنین استفاده از سرمایههای فکری با ارتقای مدیریت دانش به ایجاد مزیت رقابتی در سازمانهای مهماننوازی و هتلداری منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ سرمایه فکری؛ ارزش برند؛ مزیت رقابتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Moderating Role of Knowledge Management in Relation to Intellectual Capital and Brand Competitive Advantage: Focusing on the Mediating Role of Brand Value (Case Study: Ardebil Hotels) | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Seifollahi1؛ Vahideh Ebrahimi Kharajo2 | ||
1Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran | ||
2Ph.D. Candidate of business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, intellectual capital is used to create and increase organizational value, and the success of an organization depends on its ability to manage this scarce resource, in addition to one of the important organizational capabilities that can greatly help organizations in creating and sharing knowledge. They create a competitive advantage over other organizations, brand value and knowledge management; Therefore, the present study investigates the moderating role of knowledge management in the relationship between intellectual capital and competitive advantage through innovation. This research is of descriptive-correlation type. The statistical population of the present study consists of hotel staff in Ardabil; 130 sample members were randomly available and questionnaires were completed. Data using SPSS software and partial least squares method and Smart PLS software were employed. The results of this study showed that the use of intellectual capital by promoting brand value management and brand innovation leads to a competitive advantage in hospitality and hospitality organizations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
knowledge management, intellectual capital, brand value, competitive advantage | ||
مراجع | ||
بهاری، جعفر و بهاری، شهلا (1400). رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت، وفاداری و اعتماد مشتری، در هتلهای انقلاب و لاله شهر تهران. دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 9(18)، 250-231.
خانی، عبدالله و ابراهیمی، خدیجه (1393). تأثیر ارزش برند بر درآمد فروش و ارزش بازار شرکتها، تحقیقات بازاریابی نوین، 4(54)، 41-2.
خداداد حسینی، سید حمید؛ مشبکی اصفهانی، اصغر و فرهادی، الناز (1399). بررسی تأثیر تصویر برند بر مصرف نمایشی: با در نظر گرفتن نقش میانجی ارزشهای خرید، قصد خرید و نقش تعدیلگر جنسیت (مورد مطالعه: شرکت نوین چرم). فصلنامه مدیریت برند، 7(24)، 34-3.
دارابی، رؤیا؛ نصیری، محمد و مولایی ایل ذوله، علی (1395). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر فرایندهای مدیریت دانش متأثر از فرهنگ سازمانی (دانشگاه علوم پزشکی مازندران). فصلنامه مدیریت سلامت، 68(20)، 74-65.
داودی متین، زیبا و حسینی شکیب، مهرداد (1400). مطالعه نقش فناوریهای برنامههای کاربردی تلفن همراه در بهبود ارزش برند بانک رفاه. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 43، 76-59.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ مصباحی، مریم و عاقلی گوکی، فاطمه. (1399). تأثیر رفتار نوآورانه در عملکرد سازمانی با تبیین نقش سرمایه فکری، فرصت طلبی و مزیت رقابتی در صنعت هتلداری. فصلنامه علمی-پژوهشی گردشگری و توسعه، 9(3) 3، 263-277.
رنجبر، مختار و احمدیزاد، آرمان (1399). بررسی تأثیر ارزش برند مبتنی بر نگرش مشتری بر عملکرد (مورد مطالعه: شعبات مرکزی بانک پاسارگاد شهر مشهد). مطالعات رفتار مصرفکننده، 7(1)، 104-89.
رونقی، محمدحسین (1400). ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مجموعههای فازی نوع دو. کتابداری و اطلاعرسانی، 24(1)، 173-156.
غفوریان شاگردی، امیر؛ ناطق، تهمینه؛ بهبودی، امید و خانی، غلامرضا (1395). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش برند شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادر تهران. نشریه صنعت و دانشگاه، 9(32 و 31)، 34-16.
کلابی، امیرمحمد و شراعی، فاطمه (1400). طراحی مدل مزیت رقابتی با تبیین نقش سرعت نوآوری و تخریب خلاق در صنعت کالاهای تند مصرف. مجله مدیریت کسبوکارهای بینالمللی دانشگاه تبریز، 4(3)، 165-145.
نیکبخت، محمدرضا؛ دیانتی دیلمی، زهرا؛ مؤمنی، منصور و احمدی، حسین (1400). ارائه الگوی ارزیابی چند شاخصه سرمایه فکری. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 13(49)، 30-1.
هاشمی، پروین؛ خدیور، آمنه و شامی زنجانی، مهدی (1397). توسعه هستانشناسی فرایند محور برای فناوریهای مدیریت دانش. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33، 1176-1153.
Reference:
Akbar, Y. H. & Tracogna, A. (2018). The sharing economy and the future of the hotel indus try: Transaction cost theory and platform economics. International Journal of Hospitality Management, 71, 91-101.
Altman, M. (2005). The ethical economy and competitive markets: Reconciling altruistic, moralistic, and ethical behavior with the rational economic agent and competitive markets. Journal of Economic Psychology, 26(5), 732-757.
Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in e‐business. Strategic management journal, 22 (6-7), 493-520.
Annarelli, A., Battistella, C., & Nonino, F. (2020). Competitive advantage implication of different Product Service System business models: Consequences of ‘not-replicable’capabilities. Journal of Cleaner Production, 247, 119121.
Ashford, S. J., Lee, C., & Bobko, P. (1989). Content, cause, and consequences of job insecurity: A theory-based measure and substantive test. Academy of Management journal, 32(4), 803-829.
Baumann, C., Hamin, H., Tung, R. L., & Hoadley, S. (2016). Competitiveness and workforce performance: Asia vis-à-vis the “West”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(10), 2197-2217.
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models. Management Decision, Vol. 36, No. 2, 63-76.
Bontis, N., Janošević, S., & Dženopoljac, V. (2015). Intellectual capital in Serbia’s hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(6), 1365-1384.
Camisón, C., & Monfort-Mir, V. M. (2012). Measuring innovation in tourism from the Schumpeterian and the dynamic-capabilities perspectives. Tourism management, 33(4), 776-789.
Casanueva, C., Gallego, A., & Revilla, M. A. (2015). Access and mobilization of network resources and competitive advantage in hotels: A conceptual framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27 (6), 1279-1300.
Chahal, H., & Bakshi, P. (2014). Effect of intellectual capital on competitive advantage and business performance: Role of innovation and learning culture. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 11(1), 52-70.
Chen, Y. S. (2008). The positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms. Journal of business ethics, 77(3), 271-286.
Chiu, C. N., & Yang, C. L. (2019). Competitive advantage and simultaneous mutual influences between information technology adoption and service innovation: Moderating effects of environmental factors. Structural Change and Economic Dynamics, 49, 192-205.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
Cohen, J. F., & Olsen, K. (2013). The impacts of complementary information technology resources on the service-profit chain and competitive performance of South African hospitality firms. International journal of hospitality management, 34, 245-254.
Colombo, M. G., & Grilli, L. (2005). Founders’ human capital and the growth of new technology-based firms: A competence-based view. Research policy, 34(6), 795-816.
Costa, R. V., Fernández, C. F. J., & Dorrego, P. F. (2014). Critical elements for product innovation at Portuguese innovative SMEs: an intellectual capital perspective. Knowledge Management Research & Practice, 12(3), 322-338.
Díaz-Chao, Á., Sainz-González, J., & Torrent-Sellens, J. (2015). ICT, innovation, and firm productivity: New evidence from small local firms. Journal of Business Research, 68(7), 1439-1444.
Davidsson, P., & Honig, B. (2003). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of business venturing, 18(3), 301-331.
Day, G. S., & Wensley, R. (1988). Assessing advantage: a framework for diagnosing competitive superiority. Journal of marketing, 52(2), 1-20.
Elsharnouby, T. H., & Elbanna, S. (2021). Change or perish: Examining the role of human capital and dynamic marketing capabilities in the hospitality sector. Tourism Management, 82, 104184.
Enz, C. A., Canina, L., & Walsh, K. (2006). Intellectual capital: a key driver of hotel performance. Cornell Hospitality Report, 6(10), 4-16.
Fernandez, P. (2013). IESE Business School, University of Navarra, a literature review. working paper.
Foroudi, P., Cuomo, M. T., Foroudi, M. M., Katsikeas, C. S., & Gupta, S. (2020). Linking identity and heritage with image and a reputation for competition. Journal of Business Research, 113, 317-325.
Gaviria-Marin, M., Merigó, J. M., & Baier-Fuentes, H. (2019). Knowledge management: A global examination based on bibliometric analysis. Technological Forecasting and Social Change, 140, 194-220.
Gimeno, J., Folta, T. B., Cooper, A. C., & Woo, C. Y. (1997). Survival of the fittest? Entrepreneurial human capital and the persistence of underperforming firms. Administrative science quarterly, 750-783.
Gummesson, E. (2004). Return on relationships (ROR): the value of relationship marketing and CRM in business‐to‐business contexts. Journal of business & industrial marketing, 19(2), 136-148.
Gunasekaran, A., & Ngai, E. W. (2005). Build-to-order supply chain management: a literature review and framework for development. Journal of operations management, 23(5), 423-451.
Gupta, S., Foroudi, P., & Yen, D. (2018). Investigating relationship types for creating brand value for resellers. Industrial Marketing Management, 72, 37-47.
Hsu, L. C., & Wang, C. H. (2012). Clarifying the effect of intellectual capital on performance: the mediating role of dynamic capability. British journal of management, 23(2), 179-205.
Hussinki, H., Kianto, A., Vanhala, M., & Ritala, P. (2017). Assessing the universality of knowledge management practices. Journal of Knowledge Management, 21(6), 1596-1621.
Ivano, S., & S tavrinoudis, T. A. (2018). Impacts of the refugee crisis on the hotel indus try: Evidence from four Greek islands. Tourism Management, 67, 214-223.
Kang, S. C., Morris, S. S., & Snell, S. A. (2007). Relational archetypes, organizational learning, and value creation: Extending the human resource architecture. Academy of management review, 32(1), 236-256.
Keller, K. L., & Lehmann, D. R. (2006). Brands and branding: Research findings and future priorities. Marketing science, 25(6), 740-759.
Ketels, C. H. (2006). Michael Porter’s competitiveness framework—recent learnings and new research priorities. Journal of Industry, Competition and Trade, 6(2), 115-136.
Kim, T., Kim, W. G., Park, S. S. S., Lee, G., & Jee, B. (2012). Intellectual capital and business performance: what structural relationships do they have in upper‐upscale hotels?. International Journal of Tourism Research, 14(4), 391-408.
Kucharska, W., Flisikowski, K., & Confente, I. (2018). Do global brands contribute to the economy of their country of origin? A dynamic spatial approach. Journal of Product & Brand Management, 27(7), 768-780.
Lambert, D. M., & Cooper, M. C. (2000). Issues in supply chain management. Industrial marketing management, 29(1), 65-83.
Lawson, S. (2003). Examining the relationship between organizational culture and knowledge management. Nova southeastern university.
Leone, R. P., Rao, V. R., Keller, K. L., Luo, A. M., McAlister, L., & Srivastava, R. (2006). Linking brand equity to customer equity. Journal of service research, 9(2), 125-138.
Leonidou, L. C., Leonidou, C. N., Fotiadis, T. A., & Zeriti, A. (2013). Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: Implications for competitive advantage and performance. Tourism management, 35, 94-110.
Lepak, D. P., & Snell, S. A. (1999). The human resource architecture: Toward a theory of human capital allocation and development. Academy of management review, 24(1), 31-48.
Li, Y. Q., & Liu, C. H. S. (2018). The role of problem identification and intellectual capital in the management of hotels’ competitive advantage-an integrated framework. International Journal of Hospitality Management, 75, 160-170.
Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage, 33(2), 143-160.
Liu, C. H. (2017). Creating competitive advantage: Linking perspectives of organization learning, innovation behavior and intellectual capital. International Journal of Hospitality Management, 66, 13-23.
Liu, S. C. H., & Gan, B. (2018). Creating a competitive advantage by occupying critical position: Analysis of the tourism academy network in Taiwan. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(1), 102-121.
Liu, Y., Chan, C., Zhao, C., & Liu, C. (2018). Unpacking knowledge management practices in China: do institution, national and organizational culture matter?. Journal of Knowledge Management, 23(4), 619-643.
Maditinos, D., Chatzoudes, D., Tsairidis, Ch., Theriou,T. (2011). The impact of intellectual capital on firms’ market value and financial performance. Journal of Intellectual Capital, 12(1), 132-151.
Mardani, A., Nikoosokhan, S., Moradi, M., & Doustar, M. (2018). The relationship between knowledge management and innovation performance. The Journal of High Technology Management Research, 29(1), 12-26.
Martinsons, M. G., Davison, R. M., & Huang, Q. (2017). Strategic knowledge management failures in small professional service firms in China. International Journal of Information Management, 37(4), 327-338.
Meijerink, J., Bondarouk, T., & Looise, J. K. (2013). Value creation through HR shared services: Towards a conceptual framework. Personnel review.
Meles, A., Porzio, C., Sampagnaro, G., Verdoliva, V. (2016). Theimpact of the Intellectual Capital Efficiency on Commercial Banks Performance: Evidence from the US. Journal of Multinational Financial Management, 36(4), 64-74.
Molina-Azorín, J. F., Tarí, J. J., Pereira-Moliner, J., Lopez-Gamero, M. D., & Pertusa-Ortega, E. M. (2015). The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry. Tourism Management, 50, 41-54.
Ndinguri, E., Prieto, L., & Machtmes, K. (2012). Human capital development dynamics: The knowledge based approach. Academy of Strategic Management Journal, 11(2), 121.
Nisar, T. M., Prabhakar, G., & Strakova, L. (2019). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations. Journal of Business Research, 94, 264-272.
Oliva, F. L., Semensato, B. I., Prioste, D. B., Winandy, E. J. L., Bution, J. L., Couto, M. H. G., & Massaini, S. A. (2019). Innovation in the main Brazilian business sectors: characteristics, types and comparison of innovation. Journal of Knowledge Management, 23(1), 135-175.
Paek, S., Schuckert, M., Kim, T. T., & Lee, G. (2015). Why is hospitality employees’ psychological capital important? The effects of psychological capital on work engagement and employee morale. International journal of hospitality management, 50, 9-26.
Parment, A. (2008). Distribution strategies for volume and premium brands in highly competitive consumer markets. Journal of Retailing and Consumer Services, 15(4), 250-265.
Payne, A. F., Storbacka, K., & Frow, P. (2008). Managing the co-creation of value. Journal of the academy of marketing science, 36(1), 83-96.
Pazhouhan, A. (2016). Predicting of intellectual and social capitals in knowledge organizational management of: A case study of Imam Ali Hospital in Kermanshah. Journal of Hospital, 14(4), 125-136.
Rafieepour, E., Masjedi, S., & Akhavan, P. (2015). Exploring the relationship between knowledge management and intellectual capital: An Iranian university case study. International Journal of Management Academy, 3(1), 7-15.
Reinartz, W., Haenlein, M., & Henseler, J. (2009). An empirical comparison of the efficacy of covariance-based and variance-based SEM. International Journal of research in Marketing, 26(4), 332-344.
Rønningen, M. (2014). Innovative processes in a nature-based tourism case: The role of a tour-operator as the driver of innovation. In Frontiers in Nature-based Tourism (pp. 24-40). Routledge.
Rudež, H. N., & Mihalič, T. (2007). Intellectual capital in the hotel industry: A case study from Slovenia. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 188-199.
Schau, H. J., Muñiz Jr, A. M., & Arnould, E. J. (2009). How brand community practices create value. Journal of marketing, 73(5), 30-51.
Shih, K. H., Chang, C. J., & Lin, B. (2010). Assessing knowledge creation and intellectual capital in banking industry. Journal of intellectual capital, 11(1), 74-89.
Singh, S. K., & El-Kassar, A. N. (2019). Role of big data analytics in developing sustainable capabilities. Journal of cleaner production, 213, 1264-1273.
Singjai, K., Winata, L., & Kummer, T. F. (2018). Green initiatives and their competitive advantage for the hotel industry in developing countries. International Journal of Hospitality Management, 75, 131-143.
Štrach, P., & Everett, A. M. (2006). Brand corrosion: mass‐marketing's threat to luxury automobile brands after merger and acquisition. Journal of Product & Brand Management, 15(2), 106-120.
Srivastava, R. K., Shervani, T. A., & Fahey, L. (1999). Marketing, business processes, and shareholder value: an organizationally embedded view of marketing activities and the discipline of marketing. Journal of marketing, 63(4), 168-179.
Sydler, R., Haefliger, S., & Pruksa, R. (2014). Measuring intellectual capital with financial figures: can we predict firm profitability?. European Management Journal, 32(2), 244-259.
Turner, N., Maylor, H., & Swart, J. (2015). Ambidexterity in projects: An intellectual capital perspective. International Journal of Project Management, 33(1), 177-188.
Vidotto, J. D. F., Ferenhof, H. A., Selig, P. M., & Bastos, R. C. (2017). A human capital measurement scale. Journal of Intellectual Capital, 18(2), 316-329.
Webster Jr, F. E. (2000). Understanding the relationships among brands, consumers, and resellers. Journal of the academy of marketing science, 28(1), 17-23.
Wibowo, M. A., & Waluyo, R. (2015). Knowledge management maturity in construction companies. Procedia Engineering, 125, 89-94.
Williams, S. M. (2001). Is intellectual capital performance and disclosure practices related?. Journal of Intellectual capital, 2(3), 192-203.
Winzar, H., Baumann, C., & Chu, W. (2018). Brand competitiveness: Introducing the customer-based brand value (CBBV)–competitiveness chain. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 637-660.
Wu, W. Y., & Tsai, H. J. (2005). Impact of social capital and business operation mode on intellectual capital and knowledge management. International Journal of Technology Management, 30(1-2), 147-171.
Zineldin, M., & Bredenlöw, T. (2001). Performance measurement and management control positioning strategies, quality and productivity: A case study of a Swedish bank. Managerial Auditing Journal, 16(9), 484-499. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |