تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,719,097 |
فرایند قراردادهای پروژه ساخت کشتی نفتکش آفراماکس | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
مقاله 6، دوره 20، شماره 59، اسفند 1400، صفحه 36-50 اصل مقاله (579.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
محسن سعیدی نمینی1؛ رامین صالح پور* 2؛ سعید جامعی3 | ||
1کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی (هیدرومکانیک)، دانشگاه خلیجفارس | ||
2دانشگاه خلیج فارس بوشهر | ||
3استادیار گروه مهندسی دریا، دانشگاه خلیجفارس | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 10 دی 1400، تاریخ پذیرش: 17 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
این مقاله پس از ساخت اولین سری از نفتکش 113 هزار تنی افراماکس (از مجموع چهار فروند) در مجموعه شرکت صدرا که حاصل تجربیات و آموزه های مدیران و کارشناسان شرکت صدرا می باشد. هدف از ارائه این مقاله به منظور بهره برداری و استفاده در سایر پروژه های در حال اجراء و آینده کشتی سازی می باشد. در این مقاله بطور خلاصه به روند اجرای پروژه های افراماکس، موانع و مشکلات سر راه پرداخته شده است. امید است ضمن حل مشکلات اشاره شده مسیر توسعه صنعت عظیم کشتی سازی که بدون شک یکی از راه های ایجاد اشتغال می باشد؛ هموارتر گردد.موضوع ساخت کشتی در ایران از دیرباز به یکی از آرزوهای بزرگ سازندگان و البته استفاده کننده گان داخلی مبدل شده است به گونه ای که در سالهای گذشته شرکتهای داخلی مرتبط با حمل و نقل دریایی با سفارش ساخت کشتی به سازندگان داخلی، دستی را برای حمایت از این صنعت دراز کردند که متاسفانه این امر محقق نشد و کار به جایی رسید که کشتی رانی های داخلی به جای خرید از داخل، به فکر تامین خواسته های خود از شرکتهای سازنده خارجی افتادند. این موضوع موجب شد تا سازندگان کشتی در ایران معقول باقی بمانند. البته این در حالی است که تجربه ساخت شناورهای کوچک در ایران وجود دارد و سازندگان داخلی ید طولایی در ساخت این نوع شناورها دارند. این همان دلیلی شد تا سازندگان داخلی به فکر ساخت کشتی های بزرگ به هر طریقی شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
کشتی نفتکش"؛ آفراماکس"؛ قرارداد"؛ "؛ ساخت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The process of contracts for the construction of the Aframax Tanker | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Saeedi Namini1؛ ramin salehpour2؛ Saeed Jamei3 | ||
1MSc, Naval architecture Engineering-Hydrodynamic, Persian Gulf University | ||
2Persian Gulf Uneversity of Bushehr | ||
3Assistant Professor, Department of Marine Engineering, Persian Gulf University | ||
چکیده [English] | ||
This article was written after the construction of the first series of 113,000 ton Aframax tankers (out of four) in the Sadra Company, which is the result of the experiences of Sadra managers and experts. The purpose of this article is to exploit and use in ongoing and future shipbuilding projects .In this article, briefly discussed about the implementation process of this project and the problems along the way. It is hoped that while solving these problems, the way to develop the giant shipbuilding industry, which is undoubtedly one of the ways to reduce unemployment and create jobs.The issue of shipbuilding in Iran has long been a great aspiration of builders and one of them is domestic users, so that in recent years, domestic companies related to shipping and transfer of ships by ordering shipbuilding to domestic builders , A long hand was made to support them, but this did not happen, and the work reached a point where domestic sailing ships, instead of buying from inside, thought about their needs from foreign manufacturers. This made shipbuilders in Iran reasonable. However, there is experience in building small vessels in Iran and domestic manufacturers have a long history of building this type of vessel. This was the reason why domestic builders thought of building large ships in any way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tanker", Aframax", Contract", ", Construction" | ||
مراجع | ||
[1] “Full Specifications For 113,000 DWT Crude Oil Tanker”, By Sadra Company Control Project, May-2009. [2] Agnolucci, P., Smith, T., and Rehmatulla, N., “Energy efficiency and time charter rates: Energy efficiency savings recovered by ship owners in the Panamax market”, University College London Institute for Sustainable Resources(IRS), Central House14, Upper Woburn Place, London WC1H 0HY, United Kingdom, Aug-2014. [3] Pourzanjani, M., and Khattab, O., “Safety assessment of handeling of a VLCC by tugs in confined waters and variable environment”, 1997. [4] پاینده محمدرضا، «جهان در انتظار نفتکشها»، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری، بانکداری و اقتصاد در افق ایران 1404، مشهد، 1398.
[5] http://www.vista.ir. [6] http://www.sadra.ir. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |