تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,905 |
استفاده از میله راهنمای توخالی اتصال سگمنتها در حفاری مکانیزه تونل خط 3 متروی مشهد | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1401، صفحه 1-10 اصل مقاله (929.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا پسندمعصومی* ؛ حسین رضایی مقدم؛ ناصر حاتمی؛ رامین محمدی | ||
موسسه رهاب | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، تقاضا برای استفاده از پوشش سگمنتی تونل برای تونل طویل و عمیق در سنگ و تونل کمعمق در زمین نرم، بهویژه در مناطق شهری افزایشیافته است. ازنظر فنی و اقتصادی، ابعاد مناسب سگمنت و اتصالات آن همواره موردتوجه بسیاری از طراحان درزمینه تونل سازی بوده است. میلههای راهنما در درزهای افقی سگمنت قرار میگیرد تا هم باعث نصب راحتتر سگمنت گردد و هم مقاومت برشی در محل درز را تأمین نماید. در این مقاله ابتدا به انواع درزها در سگمنتهای تونل و نحوه عملکرد اتصالات در این درزها پرداخته میشود. در ادامه عملکرد میله راهنما (Guiding Rod) موردبررسی قرار میگیرد. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد میله راهنما در تونل پرداخته میشود که برای این منظور ابتدا تونل با شرایط واقعی ژئوتکنیکی زمین محدوده پایانه تا شهرک ابوذر در نرمافزار plaxis2D مدلسازی میشود و مقادیر نیروهای محوری و برشی در سازه تونل به دست میآید. بر اساس خروجیهای مدل plaxis2D میزان مقاومت برشی تحمل شده توسط مقطع سگمنت و میله راهنما ارائه میشود. در ادامه جهت تحلیل رفتار میله راهنما از نرمافزار آباکوس استفاده میشود و خروجی این مدل نشان میدهد که میلههای راهنمای توپر و توخالی رفتاری خطی دارند و میتوان از میله راهنمای توخالی نیز برای این قسمت از مسیر تونل استفاده نمود که در کاهش هزینههای اجرا تأثیرگذار خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
حفاری مکانیزه؛ سگمنت؛ میله راهنما؛ خط 3 مترو مشهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Technical and economic study of using a hollow guiding rod to connect segments in mechanized tunneling of Mashhad Metro Line 3 tunnel | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid reza Pasand masoumi؛ Hossein Rezaii Moghadam؛ Naser Hatami؛ Ramin Mohamadi | ||
بلوار سجاد، خیابان حامد، نبش حامد ۲ موسسه رهاب | ||
چکیده [English] | ||
More recently, the demand has been raised for application of segmental tunnel lining in long and deep tunnels in rock beds and also shallow tunnels in soft ground, particularly in urban areas. From technical and economic aspects, proper dimensioning and connecting of the segmental linings have always attracted the interest of many designers in the field of tunneling. The guiding rods are placed in the horizontal joints of the segment to make the segment easier to install and to provide shear strength at the joint. In this article, first, the types of joints in tunnel segments are studied and how the connections in these joints work are discussed. Next, the performance of the guiding rod is examined and the operation of the guide rod in the tunnel is investigated. For this purpose, the tunnel is first modeled with the real geotechnical conditions of the ground from the metro terminal to Abuzar town station in plaxis2D software and the values of axial and shear forces in the tunnel structure are obtained. Based on the outputs of the plaxis2D model, the amount of shear strength borne by the cross section of the segment and the guide rod is presented. Abacus software is used to analyze the behavior of the guide bar and the output of this model shows that the solid and hollow guiding rods have linear behavior and the hollow guiding rod can also be used for this part of the tunnel route, which can effectively reduce construction costs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mechanized tunneling, segment, guiding rod, line 3 Mashhad railway | ||
مراجع | ||
M.A. Iranmanesh, A. Arianfar, S. Amoon, “Investigation of the effect of geotechnical parameters on the settlement curve due to EPB-TBM tunnelling in urban area with alluvial soil with numerical modeling”, STC_Volume 2_Issue 2_Pages 14-25, 2021 (In Persian)##R. Osgoui, A. Poli & M. Pescara, “Critical comparison between the double-convex and flat radial joints features in segmental tunnel lining,” Rock Mechanics and Rock Engineering, Taylor & Francis Group, London, ISBN 978-1-138-03265-1, 2016##R. R. Osgoui, A. Poli, G. Quaglio, “Performance Analysis of Different Radial Joint Shapes in Segmental Tunnel Lining,”Proceedings of the World Tunnel Congress 2017 – Surface challenges – Underground solutions. Bergen, Norway, 2017##V.B. Maji, A. Adugna, “Numerical modelling of tunnelling induced ground deformation and its control,” International Journal of Mining and Geo-Engineering IJMGE, VOL.50, NO.2, 183–188, 2016##D.J. Kunst, “Modelling construction phases of bored tunnels with respect to internal lining forces,” M.Sc. Thesis, Delft Univ, Delf 2017##M. Bakhshi, V. Nasri, “New ACI 533 guide on general design and construction aspects of precast concrete tunnel segments”, Geomechanics and Tunnelling 12, No. 5, 2019.##P. Gehwolf, A. Walter, R. Galler, H. Wagner, “Shear tests on flexible shear dowels for use at cross passages with thin segmental linings,” Geomechanics and Tunnelling 9, No. 3, 2016##Y.H. Takano, “Guidelines for the Design of Shield Tunnel Lining Working Group No. 2”, International Tunnelling Association, Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 15, No. 3, pp. 303-331, 2000##Guglielmetti, V. Grasso.P, Mahtab, A and Xu, S. 2007. Mechanized Tunnelling in Urban Areas- design methodology and construction control. Taylor & Francis Group.##MaharAb consulting engineers, “Geotechnical report of Mashhad Railway line 3 - between Hafez Square to Saba Boulevard”, 2015 (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185 |