تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,412 |
آیندۀ زیست اخلاقی ایرانیان در پرتوِ عرفیشدن و سکوت: (تحلیل واکنش دانشجویان در مواجهه با امر حجاب در گروه مجازی) | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
دوره 3، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 41-74 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود سعیدیرضوانی* 1؛ فاطمه غلامی2 | ||
1نویسنده مسئول: دانشیار، گروه مطالعات و برنامه ریزی درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
باتوجهبه اهمیت رعایت حدود الهی، در ابعاد فردی و اجتماعی، پژوهش حاضر به بررسی میزان پایبندی دانشجویان به رعایت دستورات دینی و دعوت یکدیگر به پاسداشت ارزشها و دوری از ضدارزشها پرداخته است. این بررسی آیندهپژوهانه، با رویکرد هنجاری و به روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین، با مطالعۀ یک گروه مجازی دانشجویی صورت پذیرفت. محتواهای ارائهشده از سوی کاربران مشارکتکننده در واکنش به نهیازمنکر بدحجابی، اعم از متن، تصویر، ایموجی، استیکر و گیف، ثبت و مورد تحلیل قرار گرفت. در نتیجه 15 مضمون پایه، بهدست آمد که بعد از ترکیب و تلخیص در چهار مضمون سازماندهنده «غوغاگری»، «بهانهتراشی»، «شمع خاموش» و «سم سکوت» طبقهبندی شدند و درنهایت تکمضمون فراگیر «جولان باطل» شکل گرفت. رفتارهای یک گروه اقلیت و سکوت اکثریتِ دانشجویان در این گروه مجازی، بهگونهای رقم خورد که نهتنها پدیده بدحجابی تقبیح نشد، بلکه فرد منتقد، مجبور به پاک کردن پیامهای خود شد. ازاینرو، آیندۀ محتمل خبر از عقیم ماندن نهیازمنکرها، افزایش سکوت و بیتفاوتی در برابر ضدارزشها، عوض شدن جای منتقد و خطاکار و استبداد رفتاری افراد خطاکار خواهد داد. یافتههای پژوهش حاضر میتواند تلنگری برای مدیران فرهنگی، در جهت توجه به ضریب برخی از تصمیمها، در فضای مجازی و یا در سطح جامعه بهشمار آید. | ||
کلیدواژهها | ||
نهیازمنکر؛ امربهمعروف؛ آینده؛ عرفیشدن؛ سکوت؛ گروه مجازی دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Bio-Moral Future Of Iranians In The Light Of Secularization And Silence: (Analysis Of Students' Reaction In The Face Of The Issue Of Hijab In The Virtual Group) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmood saeedy rezvani1؛ Fatima Gholami2 | ||
1Corresponding Author, Associate Professor, Department of Studies and Curriculum Planning Education Working Group, Ferdowsi University of Mashhad | ||
2MA in Educational Management, Ferdowsi University of Mashhad and Secretary of the Working Group of Chastity and Sex Education. | ||
چکیده [English] | ||
Considering the importance of observing the divine limits in individual and social dimensions, the present study examines the degree of students' adherence to religious orders and invites each other to protect values and interdiction anti-values. This futuristic study was conducted with a normative approach and content analysis method of the theme network type, with the study of a virtual student group. The content provided by the participating users was recorded and analyzed in response to the prohibition of the denial of bad hijabi, including text, image, emoji, sticker and gif. As a result, 15 basic themes were obtained, which were combined and summarized into four organizing themes: "melee", "excuse making", "unlit candle" and "silence poison" and finally the comprehensive single theme "abnormal sovereignty" was formed. the behavior of a minority group and the silence of the majority of students in this virtual group was such that not only was the phenomenon of bad hijabi not condemned, but also the critic was forced to delete his messages. Therefore, the probable future will be the news of the prohibition of denial, increasing silence and inattention to anti-values, changing the position of critic and erring and behavioral tyranny of erring people. The findings of the present study can be considered as a flip for cultural managers to pay attention to the coefficient of some decisions, in cyberspace or at the community level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prohibition of Denial, Future, Secularization, Silence, Students’ Virtual Group | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
اجاق، سیدهزهرا و میرزاییموسوی، سیدرسول. (1395). تحلیل کنشهای ارتباطی و مدیریت تأثیر در گروههای تلگرام. نشریه مطالعات رسانههای نوین، 2(5): 75-100.
احمدی، سجاد؛ احمدی، جواد و رحیمی، مهدی. (1392). بررسی ضرورت امربهمعروف و نهیازمنکر در پایداری و ارتقای اخلاق اجتماعی. نشریه مطالعات راهبردی بسیج، 16(59): 105-132.
احمدی، ظهیر. (1395). آسیبشناسی رسانه سینما از منظر دینی و موعودگرایی؛ محتمل در عرفیشدن ایران از مسیر سینما (مطالعه موردی فیلم سینمایی طلا و مس). فصلنامه عصر آدینه، 9(18): 123-160.
اسفندیاری (فقیه)، مصطفی؛ مهدویآرا، مصطفی؛ نادریانلایین، علیرضا و یوسفیچوبینی، صدیقه. (1395). آرمانشهر اسلامی از منظر امام رضا علیهالسلام. فرهنگ رضوی، 4(15): 99-132.
آسمانیبیدگلی، امیر و امامیان، سیدحسن. (1395). شرایط امربهمعروف و نهیازمنکر در فضای مجازی. فصلنامه بینالمللی میانرشتهای و بین الادیانی Pure Life، 3 (۵): ۱۵۵-163.
افرادی، کاظم. (1392). مدینه فاضله در ساختارشناسی تفکرات آیتالله جوادی آملی. فصلنامه مشکوه، 32(119): 49-76.
افشارکهن، جواد؛ بلالی، اسماعیل و سلیمانپور، محمدعلی. (1390). بررسی وضعیت عرفیشدن دانشجویان و برخی عوامل مؤثر بر آن (در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بوعلیسینا). فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، 22(41): 135-158.
آلعمران، رؤیا؛ مداینشیشوان، سیدهفهیمه و آلعمران، سیدسجاد. (1392). بازخوانی آرمانشهر از دیدگاه قرآنکریم. فصلنامه مطالعات قرآنی، 4(14): 25-46.
امیدیان، مرتضی. (1399). تحلیل و دستهبندی رفتار کاربران به یک طنزِ اینستاگرامی در بحران کرونا. نشریه مطالعات رسانههای نوین، 6(21): 303-329.
آهنگری، الهه؛ طحان، محمد، حسیننژاد، حسین و بناءخطیبی، مریم. (1397). بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی تلفن همراه و میزان پایبندی به اعتقادات دینی دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ سال شهر کاشمر. فصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 12(47): 37-55.
ایزدیفرد، علیاکبر و حسیننژاد، سیدمجتبی. (1394). بررسی فقهی امربهمعروف و نهیازمنکر در فضای مجازی. فصلنامه حکومت اسلامی، 20(77): 71-98.
بستان (نجفی)، حسین. (1393). عرفیشدن در اندیشه علامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(19): 89-112.
بستان (نجفی)، نجفی. (1397). مقابله با روند عرفی شدن در ایران با تأکید بر ظرفیتهای نهاد خانواده. نشریه مطالعات فقهی و حقوقی زن و خانواده، 1(2): 53-81.
پارسامهر، مهربان؛ خرمپور، یاسین و کرایی، حسام. (1399). تأثیر مؤلفههای مدرنیته بر ابعاد عرفیشدن دین (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد). مجله مطالعات اجتماعی ایران، 14(51): 54-79.
پژوهنده، محمدحسین. (1394). بررسی بایستههای امربهمعروف و نهیازمنکر در فضای حقیقی و مجازی. فصلنامه پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 21(105): 69-93.
تیرگر فاخری، فتحعلی؛ جعفری، علی؛ احمدی، علی و جهانشاهی، امید. (1400). سناریونگاری آینده شبکه بینالمللی خبر در افق ده ساله. دوفصلنامه علمی آیندهپژوهی ایران، 6(2): 53-78.
جوکار، حامد و سلمانیماهینی، مرتضی. (1400). شناسایی و اولویتبندی چالشهای آینده فعالیتهای قرآنی جمهوری اسلامی ایران. دوفصلنامه علمی آیندهپژوهی ایران، 6(1): 77-101.
چرمدوز، پری و محقق، محمد. (1399). تحلیل و نقد دیدگاه مایکل کوک در خصوص جایگاه امربهمعروف و نهیازمنکر در منابع حدیثی شیعه. نشریه قرآن، فرهنگ و تمدن، 1(2): 103-126.
حسینپور، محمدحسین و نعمتی، سیدعلی. (1399). راهکارهای مبارزه با استهزاء و تمسخر از منظر قرآن و حدیث. فصلنامه اندیشههای قرآنی، 7(13): 107-128.
حضرتیصومعه، زهرا. (1395). میزان دینداری زنان دانشجو و عوامل اجتماعی مؤثر در آن (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران). فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، 19(73): 125-151.
رادپور، علیاکبر. (1399). مؤلفههای زیست اخلاقی در دیوان اشعار فارسی شهریار. مجله اخلاق زیستی، 10(35): 1-20.
رسولی، محمود. (1400). واکاوی اصل «همبستگی خودشناسی با زیست اخلاقی» از منظر نهجالبلاغه. نشریه تأملات اخلاقی، 2(6): 80-95.
رسولزادهاقدم، صمد؛ میرمحمدتبار، سیداحمد؛ افشار، سیمین و عدلیپور، صمد. (1394). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای رسانههای اجتماعی بر ارزشهای جوانان ایرانی. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 5(17): 65-94.
سعیدیرضوانی، محمود. (1400). تقلیلگرایی در تربیت و پیچیدگی امر جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی. انتشارات پژوهشگاه حوزهودانشگاه.
سعیدىرضوانى، محمود و امهطلب، مصطفی. (1396). درآمدی بر: فلسفۀ تعلیموتربیت تکلیفگرا (چالش میان تعلیموتربیت دینی و تعلیموتربیت سکولار). انتشارات مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی.
سعیدیرضوانی، محمود و غلامی، فاطمه. (1400). بررسی پدیدارشناسانۀ پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۶ (۳) :۶۰-۳۷.
سیاحطاهری، محمدحسین و انتظاری، اردشیر. (1399). مروری بر تعاریف عرفیشدن و ارائه یک تعریف براساس مبانی اسلامی. مجله دین و سیاست فرهنگی، 7(15): 79-104.
سیاحمفضلی، اردشیر و اسدی، علیرضا. (1394). بررسی ساختارهای فکری و مفاهیم کلیدی در آیندهپژوهی و ارائه چارچوب اجرای مطالعات آیندهپژوهی. فصلنامه آیندهپژوهی مدیریت، 26(102): 15-26.
شریفی، سیدمهدی و شهرستانی، عقیله. (1396). بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موبایلی (تلگرام) با رفتار و اخلاق اجتماعی کاربران با رویکرد دینی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 7(24): 277-298.
شیخهپور، زانیار و شیخهپور، محمد. (1396). بررسی رابطه بین سکوت سازمانی و سلامت روانی کارکنان. نشریه پژوهشهای روانشناختی در مدیریت، 3(5): 39-60.
صابریفتحی، سیدمجید. (1399). چگونگی مقبولیت یافتن سند «توسعۀ پایدار». صص 95-103. واقعیتِ آموزش در سند «توسعه پایدار» 2030: فلسفه، تضادها و چالشها. انتشارات پژوهشگاه حوزهودانشگاه و پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
صادقیفسایی، سهیلا و نیکدل، نرمین. (1394). مطالعه کیفی از نحوه درک و تصور کنشگران از مصادیق تحقیر اجتماعی. فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، 26(58): 41-58.
صدوق، مسعود. (1396). قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن. حسینیه اندیشه قم.
صدیقاورعی، غلامرضا؛ غنیزاده، مصطفی؛ صداقت، هانیه و کابلی، عاطفه. (1397). نگرش و موضع زنان و دختران مشهدی به حجاب. مطالعات فرهنگ ارتباطات، 19(44): 229-253.
طاهریدمنه، محسن. (1397). تحلیلی آیندهپژوهانه در بنمایههای سازندۀ تصاویر آینده. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 8(29): 45-65.
عابدیجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 5(2): 151-198.
عبدی، مجتبی و رضایی، احمد. (1394). سنجش میزان دینداری در میان دانشجویان جوان. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، پیاپی ۲۴: 95-117.
عرببافرانی، محمدرضا و عیوضی، محمدرحیم. (1400). مطالعه تطبیقی گونهشناسیهای روش در آیندهپژوهی. آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 2(1): 7-36.
غلامی، رضا و پورحیدر، احمد. (1400). الگوی ششضلعیِ حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران برای بازه زمانی پنجساله. دوفصلنامه علمی آیندهپژوهی ایران، 6(1): 1-26.
فاتحراد، مهدی؛ جلیلوند، محمدرضا؛ مولایی، محمدمهدی؛ سمیعی، سعید و نصرالهیوسطی، لیلا. (1392). مختصات روششناختی فرارشته آیندهپژوهی به مثابه یک فراپاردایم یکپارچه. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 6(1): 135-161.
فیست، جس؛ فیست، گریگوریجی. و آنرابرتس، تامی. (2013). ترجمه سیدمحمدی، یحیی. (1400). نشر روان.
کلهر، سینا و رحمانیپور، ریحانه. (1397). تأثیر تحولات اجتماعی بر سیاستگذاری حجاب. نشریه مطالعات اسلامی زنان و خانواده، 5(8): 7-28.
کمالزاده، حسامالدین و لیاقت، فهیمه. (1396). رابطه هویت سازمانی با سکوت سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 26(84): 97-124.
لسانطوسی، فهیمه؛ مانیان، امیر؛ تقوی، مصطفی و ذوالفقارزاده، محمدمهدی. (1399). فضای سایبر و آیندۀ هویت ملی: هشدارهای راهبردی برای امنیت ملی با رویکرد تحلیل لایهای علّی. دوفصلنامه علمی آیندهپژوهی ایران، 5(1): 305-329.
مختاری، مصطفی و گرجیان، محمدمهدی. (1400). نقش خیال در زیست اخلاقی از منظر عرفان اسلامی با تأکید بر دیدگاه ابنعربی. نشریه اخلاق وحیانی، 11(20): 265-290.
منطقی، محسن و حمزهخانی، حسین. (1393). علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام. نشریه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 4(9): 99-113.
مولایی، محمدمهدی. (1400). فناوری آینده در سینمای علمی-تخیلی ایران: فندوستی یا فنهراسی. دوفصلنامه علمی آیندهپژوهی ایران، 6(2): 199-219.
مولوی، محمد. (1395). پیامدسنجی ترک فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر در جامعه «با تأکید بر دیدگاه امام علی علیهالسلام». نشریه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 6(13): 55-80.
میرزاخانی، رقیه و احتشامی، علیحسین. (1400). آسیبشناسی مبانی عقلی-اجتماعی اجرای امربهمعروف و نهیازمنکر با تأکید بر قرآن و حدیث. فصلنامه مطالعات قرآنی، 12(48): 313-335.
نظریزاده، مرضیه و خلیلیان، محسن. (1397). تأثیر رسانه در مقبولیت و اجرای امربهمعروف و نهیازمنکر در جامعه. پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه، 1(2): 293-304.
وقوفی، امید. (1400). مقدمهای بر مبانی آیندهپژوهی اسلامی. آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 2(2): 57-89.
هاشمنژاد، حسین؛ گلمحمدی، جعفر و علیمرادی، زهرا. (1401). شیوه موسی علیهالسلام در مدیریت روانی ناسازگاریهای بنیاسرائیل و فرعون براساس مفهوم «دفاع روانی». مجله کتاب قیم، 12(26): 109-132.
هاشمی، سیدعبدالله. (1397). بررسی امکان آرمانشهر مهدوی از منظر قرآن کریم. مشرق موعود، 12(45): 321-333.
هاشمیانفر، سیدعلی و هاشمی، مولود. (1392). بررسی نمودهای عرفیشدن دین در سبک زندگی جوانان شهر اصفهان (با تأکید بر نظریه عرفیشدن). فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، 24(49): 153-176.
یخچالی، مصطفی و گنجعلی، اسدالله. (1393). بررسی مفهوم سکوت سازمانی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام. نشریه اسلام و مدیریت، 3(5): 69-89.
Jensen, Lene Arnett. (2021). The Cultural Psychology of Religiosity, Spirituality, and Secularism in Adolescence. Adolesc Res Rev, 23: 1-12/ doi: 10.1007/s40894-020-00143-0.
Kiger, Michelle E & Varpio, Lara. (2020). Thematic analysis of qualitative data: AMEE Guide No. 131. Medical Teacher, 42(8):846-854/ doi: 10.1080/0142159X.2020.1755030.
Ramezani, Mohammad Javad & Borzooei, Mohammad Reza (2018). Strategies for Enjoining Good and Forbidding Wrong in Cyberspace. International Multidisciplinary Journal of PURE LIFE (IMJPL), 5(15): 109-147.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 538 |