تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,335,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,578,722 |
نقش بسته بندی در ترغیب مصرف کنندگان به خرید گیوه فارس | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
دوره 13، شماره 51، بهمن 1401، صفحه 47-55 اصل مقاله (714.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
لیلا الهی* | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شرکتهای کوچک و متوسط دانشگاه بخارست، بخارست، رومانی | ||
تاریخ دریافت: 02 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 10 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
بستهبندی یک مؤلفه مهم در تمایز بخشیدن و معرفی کالاهای امروزی محسوب میشود. گیوه با قدمت چند هزارساله بهعنوان یک کالای منحصربهفرد میتواند با نوآوری در بستهبندی امکان جذب مشتریان را فراهم کند. بستهبندی امروزه نقش مهمی دارد اما در کشور ما بهاندازه کافی به این صنعت پرداخته نمیشود. اکثر کالاها بدون داشتن بستهبندی مناسب بهصورت فله به فروش میرسند یا از خارج خریداری میشوند. گیوه یکی از این کالاها است که بستهبندی خاص برای آن در نظر گرفته نشده است. با توجه بهراحتی، خنکی، استفاده از مواد طبیعی در ساخت یک مزیت رقابتی نسبت به کالاهای مشابه برای معرفی گیوه فراهم میشود. هماهنگی در نقش رویهی گیوه با بستهبندی نیازمند همکاری متخصصان و طراحان هر دو صنعت است که با خلق محصول زمینه جذب در ترغیب مشتریان از بین کالاهای مشابه را در کمترین زمان فراهم میکند. پژوهش حاضر به وجه تمایز گیوه فارس با گیوه سایر استانها، تاریخچه و مواد ساخت گیوه میپردازد. نقش بستهبندی از جنبههای اقتصادی و تأثیر بر مشتریان بالقوه موردبررسی قرار گرفت. هدف از این مطالعه نقش بستهبندی در ترغیب مصرفکنندگان به خرید گیوه فارس بود. روش پژوهش تحلیلی-توصیفی بود. جامعه آماری متشکل از فعالان اقتصادی استان فارس با اطلاعات جمعیت شناختی نمونه تحقیق که میزان تحصیلات و جنسیت گردآوریشده بود. ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای، استخراج مطالعه به شیوه پرسشنامه محقق با روش نمونه خوشهای مرحلهای و محاسبه نمونه با فرمول کوکران موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق از چهار متغیر انتخابشده طراحی، نگهداری، جذابیت و اطلاعرسانی دربسته بندی نشان میدهد که طراحی در نقش بستهبندی به ترغیب خرید مصرفکنندگان به گیوه فارس بااهمیت بود. طبق نتایج وجه تمایز و کشش در ترغیب خرید گیوه فارس طراحی دربسته بندی بود که نقش مهمی را ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بستهبندی؛ مصرفکنندگان. گیوه (پاپوش سنتی) | ||
مراجع | ||
۱. آذریون، فریدون، بستهبندی، تهران، آذریون. ص.۸۴-۸۷ ، ۱۳۸۳.
۲. ابراهیمی، الهام، بررسی تأثیر ابعاد بصری و اطلاعاتی بستهبندی بر تصمیمگیری خریداران شامپوهای تولیدی داخل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. ص.۸۹-۹۱، 1388.
۳. آقازاده، هاشم؛ حقیقی، محمد؛ ابراهیمی، الهام، بررسی تأثیر ابعاد بصری و اطلاعاتی بستهبندی بر تصمیم خرید. چشمانداز مدیریت بازرگانی، ش.۷ ص.۱۱۳-۱۱۵، 1390.
۴. بلوریان تهرانی، محمد، راهنمای بستهبندی کالاهای صادراتی (میوهها و سبزیهای تازه). مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، ص.۱۰۴ زرکوب شیرازی، ابوالعباس (۷۳۷ ه.ق). شیراز نامه، شیراز، ص ۱۲۷-۱۵۵،1373.
۵. بلوریان تهرانی، محمد، بازاریابی به زبان ساده (تبلیغات و پیشبرد فروش). تعاون، ش.۳۱ ، ص. ۱۱۵،1373.
پایگاه واژهیاب، لغتنامه دهخدا (بیتا). https://www.vajehyab.com/dehkhoda/2
جایگاه بستهبندی در بازاریابی، افشاری،1391.
۶. بلوریان تهرانی، محمد، کیفیت محصول + بستهبندی مطلوب = موفقیت در صادرات. مجلهی پیام صادرات، ش.۳۱ ص.۸۴، 1375.
۷. توفیق، یگانه، بررسی تأثیر بستهبندی بر هویت برند در صنایع غذایی. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ص.۷۶-۷۹، 1389 .
۸. ذنوزی، انشااله، بررسی رابطهی بین ویژگیهای بستهبندی آبمیوه و تصمیمگیری خریداران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. ص.۸۵-۸۸، 1388.
۹. رنجبریان، بهرام، بازاریابی و مدیریت بازار. تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی. ص ۲۱۱-۲۰۹، 1378.
۱۰. سوروکا، والتر، مبانی فنآوری بستهبندی، شناخت: نگاهی به بستهبندی، کارکردهای بستهبندی، طراحی گرافیک. ترجمهی هاشم حبیبی و رضا نورانی. هیراد. تهران. ص.۷۱-۷۶، 1391.
۱۱. شعبانی، هادی، بررسی مهمترین ویژگیهای بستهبندی محصولات غذایی (شیر پاستوریزه) بر فرایند انتخاب مشتری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. ص.۹۵-۹۸، 1388.
۱۲. فیض، داود، سلحشور، اکبر، نقش بستهبندی در بازاریابی. پایاننامه. دانشگاه سمنان، 1387.
۱۳. فیض، داود، سلحشور، اکبر، بررسی کاربرد نسبت طلایی در بستهبندی محصولات و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرفکنندگان. مدیریت بازرگانی، ش.۶ ص.۱۲۷-۱۲۸، 1389.
۱۴. مجله دانستنیهای هنر، هنر گیوهدوزی_صنایعدستی. http://lilit.ir/7741 /
۱۵. خدابخشی، محمد، صادقی، احمد، <<بررسی تأثیر اندازه و طراحی بستهبندی بر قصد خرید و رضایت مشتری>> فصلنامه علمی علوم و فنون بستهبندی، شماره ۳۱، 1396. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |