تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,403 |
بررسی افزایش دوام ریپر در برخورد با بولدرهای سخت | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1401، صفحه 31-39 اصل مقاله (791.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید رضا حسنی زاوه* 1؛ حسین میرمحرابی2؛ غلامرضا معصومی3؛ حسن شمسی فراشاه4 | ||
1کارشناس خدمات مهندسی- شرکت ایمن سازان تدبیر پارس، تهران، ایران | ||
2مدیر خدمات مهندسی-شرکت ایمن سازان تدبیر پارس، تهران، ایران | ||
3مدیر کنترل و نظارت حفاری مکانیزه، تهران، ایران | ||
4مدیر مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 25 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
در حفاری مکانیزه زمینهای نرم دارای بولدرهای سنگی از چند نوع ابزار برش بر روی کله حفار دستگاه استفاده میشود؛ عمده ابزار برش مورداستفاده در این حالت ریپر، دیسک و یا ترکیبی از آنها میباشد. توانایی قطعی انواع ابزار بـرای بـرش مؤثر بولـدرها درزمینهای مختلف، هنوز کاملاً مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. در تونل قطعه شرقی پروژه خط 3 قطار شهری مشهد با توجه به ریزدانه بودن مقطع تونل، عمده ابزار مورداستفاده ریپر بوده است و از دیسکها فقط در محیط کله حفار استفادهشده است. اضافه شدن لایه شنی حاوی بولدر در مقطع تونل باعث کاهش دوام ریپرها و افزایش 25 درصدی انرژی ویژه حفاری شده است. بهمنظور افزایش دوام، ریپرهای طرح NFM با ریپرهای سنگین جایگزین گردید؛ بعلاوه آلیاژهای مختلفی موردبررسی و آزمون و خطا قرارگرفته است. تغییر در ابعاد و آلیاژ، دوام ریپرها را تا میزان 37 درصد افزایش داد. با جایگزینی ریپر طرح NFM با ریپر سنگین کارکرد ریپر از 183 متر به 250 متر افزایشیافته است. نتیجه بررسی تعویض ابزارهای انجامشده در قطعه شرقی خط 3 قطار شهری مشهد (حدود 10 کیلومتر از مسیر) نشان میدهد که مصرف ابزار برشی در محدوده بولدری 10 برابر محدوده قبل از برخورد به بولدر بوده است. بهطورکلی در محدوده بولدردار موردبررسی (حدود 1.7 کیلومتر) تعداد 280 ابزار تعویض شده است که استفاده از ریپر سنگین بهجای ریپر NFM در حدود 60 میلیارد ریال صرفهجویی در پی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حفاری مکانیزه؛ بولدر؛ ابزار برشی؛ ریپر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Durability Increasing of the Ripper in Dealing with Hard Boulders | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Reza Hassani Zaveh1؛ , Hossein Mirmehrabi2؛ Gholamreza Masoumi3؛ Hasan Sahamsi Farashah4 | ||
1Master of Engineering Services - Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
2Manager of Engineering Services - Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
3Control and Supervision Manager Mechanized Tunneling | ||
4Engineering Manager - Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
چکیده [English] | ||
Abstract In mechanized tunneling of soft grounds with boulders, several types of cutting tools are used on the cutter head of the machine. The main cutting tools used in this condition are rippers, disks or a combination of them. In the tunnel of the eastern part of the Mashhad urban railway line 3 project, due to fine grain layers the tunnel section, the main tools used were the rippers. The discs were used only in the cutter head gauge. The addition of a gravel layer containing boulders in the tunnel section has reduced the durability of the rippers and increased the specific excavation energy up to 25%. In order to increase durability, NFM designed rippers were replaced with heavy rippers. In addition, various alloys have been investigated by test and error method. Changes in dimensions and alloy increased the durability if the tools up to 37%. By replacing the NFM designed rippers with heavy rippers, the performance of the rippers have increased from 183 meters to 250 meters. The result of tool replacement in the eastern part of Mashhad urban railway line 3 (about 10 km from the route) shows that the consumption of cutting tools in the boulder area was 10 times the area before the collision with the boulder. In general, 280 tools have been replaced in the investigated boulder area (about 1.7 km), which has resulted in saving about 60 billion rials by using heavy rippers instead of NFM rippers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mechanized Tunneling, Boulder, Cuting tools, Ripper | ||
مراجع | ||
[1] M. Nasiri, "Validation of the results of soil strength parameters at the Imam Khomeini Mosalla of Tehran," Construction Science and Technology vol. 1, no. 4, pp. 1-12, 2021. (In Persian) [2] D. ASTM, "2488," Standard practice for description and identification of soils (visual–manual procedure). ASTM west conshohocken, 2000. [3] S. W. Hunt, "Tunneling in cobbles and boulders," Breakthroughs in Tunneling, Short Course, Chicago IL, August, pp. 14-16, 2017. [4] H. Moammeri and S. Tarigh Azali, "Abrasive effects on TBMs used to bore current or recently completed projects in Iran," World Tunnelling (Desember 2010), pp. 24-27, 2010. [5] E. Comis and D. Chastka, "Design and Implementation of a Large-Diameter, Dual-Mode “Crossover” TBM for the Akron Ohio Canal Interceptor Tunnel," Proc. RETC 2017, pp. 488-497, 2017. [6] M. DiPonio, D. Chapman, and C. Bournes, "EPB tunnel boring machine design for boulder conditions," in Proceedings of 2007 Rapid Excavation and Tunneling Conference, Traylor MT & Townsend JW (Eds), SME, Littleton, Colorado, 2007, pp. 215-228. [7] S. W. Hunt, "Tunneling in cobbles and boulders," The 8th annual breakthroughs in Tunneling short course. University of Colorado Boulder, September 12-14, 2016. [8] J. Rostami, "Rock cutting tools for mechanical mining," in SME annual Meeting, Denver, Colorado, Society of Mining Metallurgy and Exploration Inc, 2001. [9] J. B. O'Carroll, A Guide to planning, constructing, and supervising earth pressure balance TBM tunneling. Parsons Brinckerhoff, 2005. [10] D. Yuan, J. Peng, and H. Q, "Case Study of Cutterhead Selection and Cutting Tools Configuration of Shield Machines in Sandy Cobble Stratum," in Proceedings of the World Tunnel Congress 2017 – Surface challenges – Underground solutions. Bergen, Norway., 2017, pp. 1089-1098. [11] C. Goss, "Predicting boulder cutting in soft ground tunneling," in North American Tunneling 2002: CRC Press, 2002, pp. 37-46. [12] R. Teale, "The concept of specific energy in rock drilling," in International journal of rock mechanics and mining sciences & geomechanics abstracts, 1965, vol. 2, no. 1: Elsevier, pp. 57-73. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 112 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |