تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,255 |
تعداد مقالات | 9,089 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,220,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,975,575 |
پیشبینی عملکرد مهارتی افسران پلیس زن براساس خودکارآمدی؛ بررسی نقش میانجی انتظارِ موفقیت و مدیریت هدف | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 13، شماره 52، اسفند 1401، صفحه 93-122 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
صدیقه سادات هاشمی* | ||
نویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران . | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
خودکارآمدی بهعنوان یک اعتقاد فردی، میتواند الگوهای فکری، هیجانی و رفتاری فرد را به شدت متاأثر سازد. همچنین انتظار از خود برای کسب نتایج مطلوب و مدیریت هدف، میتوانند بر عملکرد تأثیر بگذارند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر خودکارآمدی با نقش میانجی انتظارِ کسب موفقیت و مدیریت هدف بر عملکرد مهارتی افسران پلیسِ زن شرکتکننده در مسابقات مهارتهای پلیسی سال 1398 بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را همه شرکت کنندگان در اولین دوره مسابقات مهارتی زنان پلیس به تعداد 79 نفر تشکیل دادند که بهصورت تمام شمار بهوسیله پرسشنامههای روا و پایا [آلفای کرونباخ مدیریت هدف (773/0)؛ خودکارآمدی (748/0)؛ انتظار از خود (759/0) و کل پرسشنامه (833/0)] مورد پرسش قرار گرفتند و دادههای 71 پرسشنامه جمعآوری شده، با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و Smart Pls3 و آزمونهای کلموگروف- اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری، تحلیل شدند. پژوهش نشان داد که خودکارآمدی افراد، تأثیر مثبت و معناداری (05/0P<) بر عملکرد مهارتی زنان پلیس در اجرای مهارتهای پلیسی دارد. همچنین، خودکارآمدی از طریق انتظار از خود و مدیریت هدف، تأثیر غیرمستقیم مثبت و معناداری (05/0P<) بر عملکرد مهارتی دارد. از آنجا که به اعتقاد باندورا، خودکارآمدی حداقل به چهار شیوه قابل افزایش است و مدیریت هدف نیز قابل یادگیری است، نتایج پژوهش میتواند مبنایی برای برنامهریزی در راستای بهبود مهارت مدیریت هدف و افزایش خودکارآمدی افسران پلیس برای اجرای مهارتهای پلیسی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای پلیسی؛ خودکارآمدی؛ زنان پلیس؛ مدیریت هدف؛ انتظار از خود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting the skill performance of female police officers based on self-efficacy; Investigating the mediating role of success expectation and goal management | ||
نویسندگان [English] | ||
Sedigheh Sadat Hashemi | ||
Assistant Professor, Department of Human Resource Management Department, Amin University of Law Sciences, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Self-efficacy as an individual belief can strongly affect a person's thinking, emotional and behavioral patterns. Also, self-expectation to achieve desired results and goal management can affect performance. The aim of this research was to investigate the effect of self-efficacy with the mediating role of expectation of success and goal management on the skill performance of female police officers participating in the police skills competition of 2018. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of execution method. The statistical population of the research was made up of all the participants in the first round of the police women's skill competition, numbering 79 people, who were all counted by means of valid and reliable questionnaires [Cronbach's alpha of goal management (0.773); self-efficacy (0.748); Self-expectation (0.759) and the whole questionnaire (0.833)] were asked and the data of 71 questionnaires were collected, using SPSS22 and Smart Pls3 software and Kolmogorov Smirnov tests, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. became The research showed that the self-efficacy of people has a positive and significant effect (P<0.05) on the skill performance of police women in performing police skills. Also, self-efficacy through self-expectation and goal management has a positive and significant indirect effect (P<0.05) on skill performance. Since, according to Bandura, self-efficacy can be increased in at least four ways and goal management can be learned, the results of the research can be a basis for planning in order to improve the skill of goal management and increase the self-efficacy of police officers to implement police skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Police Skills, Efficacy, Police Women, Target Management, Expectation From Yourself | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ کیامرثی، آذر؛ سهرابی، زهرا (1392، تابستان). ارتباط جهتگیری هدف، خودکارآمدی و هیجانهای مثبت و منفی با عملکرد ورزشی و رضایت از زندگی در ووشوکاران دختر. مطالعات روانشناسی ورزشی.
اثرزاده، رضا؛ بجانی، سین؛ ملکی نیا، عماد(1390). بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در سازمانها و ارائه الگوی مفهومی برای سنجش آن. توسعه انسانی پلیس. 8(37)، 104-95. قابل بازیابی از: http://pod.jrl.police.ir/?_action=article&kw=572&_kw
اسلامی، محمد علی؛ آزادی، یداله؛ غرایاق زندی، حسن؛ عمادالدین، زینب السادات(1396، زمستان). رابطه بین خوشبینی و خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیت بدنی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 8(4)، 132-.111
باباتباردرزی، حسین؛ فرزانگان، غلامرضا؛ عبادی عباس؛ جوادی نسب، مجید؛ نحریر، بتول؛ صادقی شرمه، مهدی(1388، بهار). نیازهای آموزشی امدادگران نیروی زمینی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 2(1)، 17-13
باقری مجد، روح اله؛ زیدآبادی، مهدیه(1398، پاییز). تأثیر کاربردهای پداگوژیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خودتنظیمگری دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نقش میانجی خودکارآمدی. مطالعات روانشناسی تربیتی. 15(35)، 22-1 .
تریسی، برایان(1391). روانشناسی موفقیت: استعدادهای فردی خود را شکوفا کرده و به تمام خواستههای واقعی خود در زندگی دست یابید. (زهرا نسیمی، مترجم). تهران: آسمان علم(چاپ سوم).
حسیننژادندائی، هومان (1397). درسنامه کمکهای اولیه پایه. قابل بازیابی از: http://emdadaval.ir/Viewcontent/ArticleId/101/
حیدری، محمدحسین؛ امینی ناغانی، شهریار؛ شیروانی شیری، علی(1393، پاییز و زمستان). نقش خودکارآمدی، خود تنظیمی(راهبردهای شناختی و فرا شناختی) و عزتنفس در عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال سوم رشته علوم تجربی در دبیرستانهای شهرکرد. رویکردهای نوین آموزشی. 9(2)، 102-89.
خسروی زاده، اسفندیار؛ کمانکش، اکرم؛ مقدسی، حسین؛ زهره وندیان، کریم(1398). ارتباط عدالت سازمانی و اشتیاق شغلی با عملکرد سازمانی مربیان (مورد مطالعه: هیاتهای ورزشی شهر اراک). مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 6(1)، 55-63. قابل بازیابی از: https://fmss.journals.pnu.ac.ir/?_action=article&au=88915&_au
رابینز، استیفن پی و جاج، تیموتی(1397). رفتار سازمانی. (محمد زارع، مترجم). تهران: نص(چاپ هشتم).
رحیمی، فاطمه؛ سیدمیرنسب، هنگامه سادات؛ علمدار، الهه؛ کمالی، کورش؛ گیتی خوشه، مهری(1397، خرداد و تیر). ارتباط خودکارآمدی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 13(2)، 65-58.
سواری، کریم؛ فلاحی، مریم؛ زایرچی، نوریه(1396، بهار). رابطه خودکارآمدی، اشتیاق شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی. 3(1)، 120-101.
سیدجوادین، سیدرضا(1396). مبانی مدیریت منابع انسانی. تهران: دانشگاه تهران(چاپ هفتم).
شفیع زاده، علی(1396، بهار). پیشبینی عملکرد مهارتی در استعدادیابی فوتبال. رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی. 9(1)، 59-77.
عاشوری، محمدرضا(1398، اردیبهشت). آمادگی جسمانی چیست و چه تأثیری بر سلامت بدن دارد؟. قابل بازیابی از: https://www.chetor.com/168748
علی زاده، ابراهیم(1397). شناسایی شایستگیهای حرفهای مشاغل پلیس راه. فصلنامه علمی راهور. 7(2) 115-142. قابل بازیابی از: http://www.talar.jrl.police.ir/article_18992.html
قربانپور، علی؛ قربانپور، محمد(1397). مفهوم امنیت ملی و نقش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تأمین آن. جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی اسلامی؛ جایزه ویژه علامه جعفری(ره). قابل بازیابی از: https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=95186
گراوند، هوشنگ؛ کارشکی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا(1393). رابطه بین خودکارآمدی پژوهشی با عملکرد پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. آموزش در علوم پزشکی. 14(1)، 51-41
مجلس شورای اسلامی (1369). قانون تشکیل ناجا.
محمد اسماعیل، صدیقه؛ روحانی، شیرین (1393، پاییز). نقش خودکارآمدی در بهره وری عملکرد کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران. کتابدای و اطلاعرسانی. 17(3)، 24-5 .
معاونت تربیت و آموزش ناجا(1398). به نقل از خبرگذاری تسنیم. رقابت ۱۵۵ پلیس زن در نخستین دوره مسابقات سراسری مهارتهای پلیسی. 27 تیر 1398. قابل بازیابی از: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/27/2057093
معتمدنژاد، کاظم؛ منصفی، ابوالقاسم (1392). روزنامهنگاری با فصلی جدید در بازنگری روزنامهنگاری معاصر. تهران: سپهرزبان (چاپ هفتم).
مک کورمک، مارک(1397). هاروارد چه چیزهایی را یاد نمیدهد. (محمود طلوع، مترجم). تهران: رسا (چاپ 15)
الوانی، سید مهدی(1400). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی (چاپ 58 ام).
هاشمی، صدیقه سادات(1400). در مسیر بالندگی؛ توسعه توانمندی ستادهای شخصی فرماندهان و مدیران. تهران: انتشارات دانشگاه علوم انتظامی امین.
هیلگرمن، آر.هانس(1385). مدیریت هدف. (محمد گذرآبادی، مترجم). تهران: نشر رسا
یاوری، یوسف؛ تلخی، کبری(1395). ارتباط بین خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم ورزشی. دومین همایش ملی علوم کاربردی ورزش و تندرستی، تهران.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191.
Darvishmotevali, M., & Ali, F. (2020). Job insecurity, subjective well-being and job performance: The moderating role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 87, 102462.
Henson RK, Kogan LR, Vacha-Haase T 2001. A reliability generalization study of the teacher efficacy scale and related instruments. Educ Psychol Meas, 61(3): 404-420.
Kanthack, T. F. D., Bigliassi, M., Vieira, L. F., & Altimari, L. R. (2014). Acute effect of motor imagery on basketball players' free throw performance and self-efficacy. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, 16, 47-57.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). A theory of goal setting & task performance. Prentice-Hall, Inc.
Randhawa, G. (2004). Self-efficacy and work performance: An empirical study. Indian Journal of Industrial Relations, 336-346.
Truter, L., Pienaar, A.E., & Du Toit D.(2010). Relationships between overweight, obesity and physicalfitness of nine- to twelve-year-old South African children SA Fam. Pract.52(3): 227-233. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |