تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,673 |
مدل ارتباطی جهت گیری مذهبی، هوش اخلاقی، مسئولیتپذیری، همدلی، نوعدوستی و بخشودگی بینفردی دانشآموزان مجازی در مناطق نظامی نشین تهران | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، فروردین 1402، صفحه 51-76 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فروزان ضرابیان؛ معصومه منصوری نصرآباد* | ||
دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 18 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ارتباطی جهتگیری مذهبی، هوش اخلاقی، مسئولیتپذیری، همدلی، نوعدوستی و بخشودگی بین فردی دانش آموزان آموزش از راه دور در مناطق نظامی نشین تهران انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان آموزش از راه دور (آموزش مجازی) در محلات نظامی نشین شهر تهران در سال تحصیلی 1400 تشکیل داد و دامنهی سنی آزمودنیها از 15 تا 17 است. نمونه پژوهش تعداد 264 نفر از دانش آموزان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به ابزار پژوهش پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جهت گیری مذهبی، هوش اخلاقی، مسئولیت پذیری، همدلی، نوع دوستی و بخشودگی بود. دادهها پس از جمعآوری با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با نرم افزار SPSS25 و AMOS24 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد اثرمستقیم مذهب درونی(31/0=β)، هوش اخلاقی(23/0=β)، نوع دوستی(11/0=β) و همدلی(14/0=β) بر بخشودگی مورد تأیید قرار گرفت(01/0P< )، اما این جهت گیری مذهبی بیرونی و مسئولیت پذیری بر بخشودگی اثر مستقیمی نداشت. (05/0P<).همچنین همچنین نقش میانجیگری همدلی، مسئولیت پذیری و نوع دوستی در رابطه ی بین مؤلفه جهت گیری مذهبی و هوش اخلاقی بر بخشودگی معنیدار است.(01/0P< ). نتایج: مدل پژوهش حاضر مبنی بر بررسی نقش همدلی، مسئولیت پذیری و نوع دوستی در رابطه ی بین مؤلفه جهت گیری مذهبی و هوش اخلاقی بر بخشودگی از برازش مطلوب برخوردار است و جهت گیری مذهبی و هوش اخلاقی بر بخشودگی اثر مستقیم و غیرمستقیم دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
جهت گیری مذهبی؛ هوش اخلاقی؛ مسئولیت پذیری؛ همدلی؛ بخشودگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The communication model of religious orientation, moral intelligence, responsibility, empathy, altruism and interpersonal forgiveness of virtual students in military-occupied areas of Tehran. | ||
نویسندگان [English] | ||
Frouzan Zarabian؛ masomeh mansry | ||
payam nour univercity | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of this research was to investigate the communication model of religious orientation, moral intelligence, responsibility, empathy, altruism, and interpersonal forgiveness of distance education students in the military-occupied areas of Tehran. Method: The statistical population of the research was formed by students of distance education (virtual education) in military neighborhoods of Tehran in the academic year of 1400, and the age range of the subjects is from 15 to 17. Research sample: 264 students were selected by random sampling method and responded to the research tool. The research tools included questionnaires of religious orientation, moral intelligence, responsibility, empathy, altruism and forgiveness. After collecting the data, they were analyzed with Pearson correlation and path analysis and with SPSS25 and AMOS24 software. Findings: The findings showed the direct effect of internal religion (β=0.31), moral intelligence (β=0.23), altruism (β=0.11) and empathy (β=0.14) on forgiveness. (P < 0.01), but this external religious orientation and responsibility did not have a direct effect on forgiveness. (P<0.05). Also, the mediating role of empathy, responsibility and altruism in the relationship between religious orientation component and moral intelligence on forgiveness is significant (P<0.01). Results: The current research model based on investigating the role of empathy, responsibility and altruism in the relationship between the component of religious orientation and moral intelligence on forgiveness has a good fit, and religious orientation and moral intelligence have direct and indirect effects on forgiveness | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious orientation, moral intelligence. forgiveness, distance education | ||
مراجع | ||
بلاغت, رضا؛ احمدی, هادی؛ گلزاری مقدم, نجمه. (1395). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و هوش اخلاقی با تعهد زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهش در نظامهای آموزشی؛ 10(32): 186-207.
محمدی سمیه، نخعی نوذر، برهانی فریبا، روشن زاده مصطفی. ابعاد هوش اخلاقی در حرفهی پرستاری یک مطالعهی توصیفی- مقطعی در شرق ایران. اخلاق و تاریخ پزشکی. ۱۳۹۲; ۶ (۵):۵۷-۶۶
خدابخشی، مریم؛ فتحالهزاده، نوشین؛ دربانی، سیدعلی و رستمی، مهدی. (1395). بررسی تأثیر آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی و سازگاری دانشجویان خوابگاهی. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، 5(14)، 31-9.
کاظمی، زینب؛ نشاطدوست، حمیدطاهر؛ کجباف، محمدباقر؛ عابدی، احمد؛ آقامحمدی، سمیه و صادقی، سعید. (1391). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری. مطالعات اجتماعی و روانشناختی زنان، 10(3)، 162-139.
نعامی عبدالزهرا، مهرابی زاده هنرمند مهناز، بساک نژاد سودابه، حسنوند عموزاده مهدی، اسدی ایوب، سنایی نسب نعمت اله. رابطه نگرش مذهبی با رفتار جامعه پسند با توجه به نقش میانجی همدلی و نوع دوستی در دانشجویان پرستاری و پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . ۱۳۹۸; ۲۹ (۱۸۲):۸۱-۷۳
خدابخش، محمدرضا؛ منصوری، پروین. (۱۳۹۱). بررسی رابطه عفو با همدلی در دانشجویان پزشکی و پرستاری. طب داخلی؛ ۱۸ (۲):۵۴-۴۵
ترکی زاده, محمد, حاجی علیزاده, کبری, سماوی, سید عبدالوهاب. (1398). اثربخشی آموزش خودبخشش گری مبتنی بر کتابدرمانی بر مسئولیتپذیری و تمایل به جبران در دانشجویان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت؛ 4(3): 70-57.
Alam, M. (2014). A Study of Test Anxiety, Self-Esteem and Academic Performance among Adolescents. The IUP Journal of Organizational Behavior, 12, 33-43.
Ascıoglu Onal, A, Yalcın, İ. (2017). Forgiveness of Others and Self-Forgiveness: The Predictive Role of Cognitive Distortions, Empathy, and Rumination*. Eurasian Journal of Educational Research, 17 (68), 97-120. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/42457/511299
Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of personality and social psychology, 5(4), 432.
Aulak, D. S., Quinn, B., & Wilson, N. (2016). Student burnout. British dental journal, 220(5), 219-220.
Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., & Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The mediating role of moral disengagement. Journal of Adolescence, 11(4), 37-47.
Bhandari, H., & Yasunobu, K. (2009). What is social capital? A comprehensive review of the concept. Asian Journal of Social Science, 37(3), 480-510. https://doi.org/10.1163/156853109X436847
Brown, S. R. (2008). An exploration of the relationships among religious orientation, object relations, and positive adjustment.
Borba, M. 2005, the step- by – step plan to building moral intelligence. . Nurturing Kids Heart& Souls. National Educator Award, National council of self-esteem.Jossey-Bass...
Boss, M. 1994, the Autonomy of moral intelligence. Department of philosophy university of Rhode island.p:405
Burks, D.J.; Youll, L.K.; Durtschi, J.P. The Empathy-Altruism Association and Its Relevance to Health Care Professions. Soc. Behav. Personal. Int. J. 2012, 40, 395–400.
Caspi, A., Roberts, B. W., & Shiner, R. L. (2005). Personality development: Stability and change. Annual Review of Psychology, 56, 453–484 Clarken, H. (2009). Moral intelligence in the schools. online submission, Paper Presented at the Annual Meeting of the Michigan Academy of Sciences.
Dimant E. Contagion of pro-and anti-social behavior among peers and the role of social proximity. Journal of Economic Psychology 2019; 73: 66-88. Donovan LAN, Priester JR.(2020). Exploring the Psychological Processes That Underlie Interpersonal Forgiveness: Replication and Extension of the Model of Motivated Interpersonal Forgiveness. Front Psychol. 2020;11:2107. Published 2020 Oct 8. doi:10.3389/fpsyg.2020.02107
Eisenberg N, Fabes RA. (1998). Pro-social development. In: Damon W, Eisenberg N. (ed). Handbook of child psychology & social, emotional, and personality development (5th ed.). New York: Wiley & Sons Eisenberg N, Mussen P. (1989). The roots of prosocial behaviour in children. Cambridge, England: Cambridge University Press
Flite, CA. Harman, LB. (2013). Code of ethics: Principles for ethical leadership. 40-5. Gini, G., Pozzoli, T., & Hymel, S. (2014). Moral disengagement among children and youth: A meta‐ analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive behavior, 40(1), 56-68.
Gökçen G 2009. The Examination of Alcohol Abusers and Social Drinkers’ Ego States,Childhood Decisions and Psychological Adjustment. Master Thesis, Unpublished. Izmir: Ege University.
Hardy, S. A., Walker, L. J., Rackham, D. D., & Olsen, J. A. (2012). Religiosity and adolescent empathy and aggression: The mediating role of moral identity. Psychology of Religion and Spirituality, 4(3), 237–248. doi:10.1037/a0027566
Hartati, Netty and Jalal, Mahmud and Adriani, Yufi, Influence of Religious Orientation and Personality Trait towards Forgiving Attitude among Students (January 30, 2017). OIDA International Journal of Sustainable Development, Vol. 10, No. 01, pp. 27-34, 2017, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2911895
Jolliffe D, Farringto DP. Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggress Behav 2006; 32(6): 540-50
Jung, K., & Song, M. (2015). Linking emergency management networks to disaster resilience: bonding and bridging strategy in hierarchical or horizontal collaboration networks. Quality & Quantity, 49(4), 1465-1483
Kaur, Sukhamjit. (2020). Effect of Religiosity and Moral Identity Internalization on Prosocial Behaviour. Volume: 26 issue: 2, page(s): 186-198. Article first published online: March 5, 2020; Issue published: May 1, 2020.https://doi.org/10.1177/0971685820901402.
Kidwell, J. E., Wade, N., & Blaedel, E. (2012). Understanding forgiveness in the lives of religious people: the role of sacred and secular elements. Mental Health, Religion & Culture, 15(2), 121– 40. doi:10.1080/13674676.2011.560598
Kim, M. S., Bang, G., & Ko, I. J. (2017) The agent communication simulation based on the ego state model of transactional analysis. Advances in Computer Science and Ubiquitous Computing, 421, 360-365.
Lennick, D, &Kiel. 2005, moral intelligence the key to enhancing business performance and leader ship success Wharton school publishing an imprint of Pearson education p: 5-7, 17-18, 23, 29, and 49
Lyons E. M. (2005) “The Effects of a Lradership and Diversity Awareness Program on Adolescents’ Attitudes and Behaviors” , PHD Dissertation, university of south florida.
McCullough, M. E., Bono, G., & Root, L. M. (2007). Rumination, emotion, and forgiveness: three longitudinal studies. Journal of personality and social psychology, 92(3), 490-505.
McCullough, M. E., Pargament, K. I., & Thoresen, C. E. (2000). The psychology of forgiveness. In M. E. McCullough, K. I. Pargament, & C. E. Thoresen (Eds.), Forgiveness: Theory, research and practice (pp. 1–14). New York: The Guilford Press.
Mortensen, Molly, "Forgive Them, Forgive Them Not: The Role of Remorse and Empathy in Interpersonal Forgiveness" (2020). All Master's Theses. 1380. https://digitalcommons.cwu.edu/etd/1380 Pessi, AB. Religiosity and altruism: exploring the link and its relation to happiness. J Contem Relig 2011; 26(1): 1-18 Rye, M.S., Paragament, K.I., Ali, A.M., Beck, G.L., Dorff, E.N., . . . , Hallisey, C. (2000). Religious perspectives on forgiveness. In M.E. McCullough, K.I. Paragament, & C.E. Thorensen (Eds.), Forgiveness (pp. 17–40). New York: The Guilford Press.
Siddiqi, M. (2004). Forgiveness: An Islamic perspective. Retrieved 20 December 2006 from http:// www.islamawareness.net/Repentance/perspective.html
Sloan, A., & Bowe, B. (2014). Phenomenology and hermeneutic phenomenology: the philosophy, the methodologies, and using hermeneutic phenomenology to investigate lecturers’ experiences of curriculum design. Quality & Quantity, 48(3), 1291-1303.
Ummet, D.; Eksi, H.; Otrar, M. Altruism among University Students: A Study of Transactional Analysis Ego States and Life Satisfaction. Anthropologist 2015, 20, 625–635.
Vinayak Seema & Jotika Judge.(2018). the impact of altruism and forgiveness on empathy among police personnel. Vol. 6, Issue 6, Jun 2018, 167-176
Wade, N.G., & Worthington Jr, E.L. (2005). In search of a common core: A
Wade, N.G., & Worthington Jr, E.L. (2005). In search of a common core: A content analysis of interventions to promote forgiveness. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 42, 160–177.
Worthington Jr, E.L., Berry, J.W., & Parrott III, L. (2001). Unforgiveness, forgiveness, religion and health. In T.G. Plante & A.C. Sherman (Eds.), Faith and health (pp. 108–138). New York: The Guilford Press.
Wu, T. J., & Tai, Y. N. (2016). Effects of multimedia information technology integrated multi-sensory instruction on students’ learning motivation and outcome. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(4), 1065-1074.
Yang, C., Wang, Y., Wang, Y., Zhang, X., Liu, Y., & Chen, H. (2020). The Effect of Sense of Community Responsibility on Residents’ Altruistic Behavior: Evidence from the Dictator Game. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 460. doi:10.3390/ijerph17020460
Zettler, I., Hilbig, B. E. & Haubrich, J. (2011). Altruism at the ballots: Predicting political attitudes and behavior. Journal of Research in Personality, 45(1), 130-133.
Zhuang, Z.-Y., & Qiao, W. (2018). A Study on College Students’ Psychology of Revenge and Interpersonal Forgiveness and the Relationship with Health Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2487-2492. https://doi.org/10.29333/ejmste/89517 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 333 |