تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,016,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,278,426 |
مولفه ها و کیفیت ارزشیابی در اسلام | ||
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 13، دوره 31، شماره 58، خرداد 1402، صفحه 379-398 اصل مقاله (338.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی ستاری* 1؛ مرضیه شاهنوش2؛ پروین صمدی2 | ||
1ایران، تهران، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی | ||
2مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 02 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مساله نگاه تک بعدی به ارزشیابی در نظامات تربیتی، باعث بروز مشکلاتی برای متربیان می شود. در اسلام نگاه به ارزشیابی با ابعاد جامع تر صورت می گیرد. هدف این مقاله، تبیین کیفیت ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام است. در راستای این هدف، سه مولفه اساسی هدف، روش و ویژگی های ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام تبیین شد. در گردآوری داده ها به شیوه اسنادی از آیات قرآن، احادیث و تفاسیر استفاده به عمل آمد. نتایج نشان داد نظام ارزشیابی در اسلام با لحاظ نمودن ویژگی هایی نظیر جامعیت، کیفیت، کمیت، دقت و اطمینان و مولفه های اساسی هدف، زمان، مکان، روش ها، ابزار و ملاک های ارزشیابی، تفاوت هایی با روش های ارزشیابی مرسوم دارد. با مفروض قرار دادن این که آموزش و پرورش در کشور ما قصد تاسی از آموزه های تربیت اسلامی را دارد، در این صورت ضرورت روی آوری به ویژگی ها و مولفه های اساسی ارزشیابی در نظام تربیتی اسلام ضرورت دارد. بدینسان پیشنهاد پژوهش به سیاستگذاران، برنامه ریزان و عوامل تربیتی در آموزش و پرورش، روی آوری به سنت ارزشیابی در اسلام است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولفه کیفیت؛ ارزشیابی؛ نظام تربیت؛ اسلام | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. (1398). ترجمه دیباجی حسینی اصفهانی، سید محمد تقی، قم: نور البشری.
نهج البلاغه. (1387). ترجمه دشتی، محمد، قم: پارسایان.
بازرگان هرندی، عباس. (1388). ارزشیابی آموزشی، مفاهیم، الگوها و فرآیند عملیاتی، تهران: سمت.
باقری، خسرو. (1394). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد 1، تهران: مدرسه.
ابیلی، خدایار. (1375). ارزشیابی طرحها وبرنامه های آموزشی برای توسعه، اس، اچ بولا، ترجمه خدایار ابیلی، تهران: موسسه بین المللی روشهای آموزش بزرگسالان
بهارستان، جلیل. (1381). مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول، علوم اجتماعی وانسانی (36)، 56-71.
پوپر، کارل ریموند. (1370). منطق اکتشاف علمی، ترجمه احمد آرام، تهران: سروش.
پیاژه، ژان. (1375). تربیت به کجا ره میسپارد؟، ترجمه محمود منصور و پریرخ دادستان، پریرخ، تهران: دانشگاه تهران.
توتونچی، مینا، چنگیز، طاهره، عالی پور، لیلی، یمانی، نیکو. (1385). نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به فرآیند ارزشیابی استاد، آموزش در علوم پزشکی، (6)، ص. ص 23 -31.
جاسبی، عبدالله و ربیعی مندوجین، محمد رضا. (1378). مبانی فلسفی ارزشیابی از دیدگاه مدیریت اسلامی، آینده پژوهی مدیریت، (4)، 5-16.
جوادی آملی، عبدالله. (1396). دانش و روش بندگی، قم: اسراء.
حرانی، ابی محمد الحسن بن علی. (1358). تحف العقول. ترجمه غفاری، علی اکبر، تهران: اسلامیه.
حرعاملی، محمد بن حسن. (1404ق). وسائل الشیعه، چاپ اول، ج16، قم: موسسه آل البیت.
حسینی زاده، سیدعلی. (1386). ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر و اهل بیت (ع)، تربیت اسلامی (5)، 37-54.
خرمشاهی، بهاءالدین. (1361). پوزیتیویسم منطقی، چاپ اول، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
دلشاد تهرانی، مصطفی. (1385). سیری در تربیت اسلامی، تهران: دریا.
دلوی، محمدرضا و همکاران. (1397). مدیریت منابع انسانی، تهران: نقش نگین.
رابینز، استیفن. پی. (1394). رفتار سازمانی، ترجمه پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
سیف، علی اکبر . (1390). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: دوران.
شکاری، عباس. (1385). معرفت شناسی تطبیقی نظارت وارزشیابی از دیدگاه مدیریت غربی با مدیریت علوی، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، (107)، 63-130.
علم الهدی، جمیله. (1382). نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
قرائتی، محسن. (1363). معاد، قم: اسلامی.
کفاشان، محمد، خیرالله، عزت الله. (1396)، ارزشیابی مبتنی بر شایستگی بر اساس آموزههای دینی وسند تحول بنیادین، رشد آموزش فنی و حرفه ای و کارو دانش، (46)،182-189.
کلینی، محمدبن یعقوب بن اسحاق. (1992م). اصول الکافی، ج 1، بیروت: دارالاضواء.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق. (1407ق). اصول الکافی، ج 2 و5، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
گوتک، جرالد ال. (1394، مکاتب فلسفی وآراء فلسفی، ترجمه: محمد جعفر پاک سرشت، تهران: سمت.
طباطبایی، محمدحسین. (1362). تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج 17 قم: اسلامی.
محدث نوری، (میرزاحسین. (1988). مستدرک الوسائل، ج 9، بیروت: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.
24) محمدی ری شهری . (1386). میزان الحکمه، ج 3 و 6. قم: دارالحدیث.
معین، محمد. (1363). فرهنگ فارسی معین، چاپ ششم. تهران: امیر کبیر.
مگی، بریان. (1359). پوپر، ترجمه بزرگمهر، منوچهر، تهران: خوارزمی.
نجفی، حسن، ملکی، حسن. (1395)، بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری و روسو، معرفت اخلاقی، (19)،91-114.
نقوی، میرسیدعلی و فرهادی . (1395). ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر نهج البلاغه، پژوهش نامه نهج البلاغه، شماره15، ص.ص21-39.
ویسی، غلامرضا. (1384). اصول ارزشیابی عملکرد کارکنان با رویکرد دینی، حصون، (4)، 137-154.
سازمان امور اداری و استخدامی کشور. (1375). طرح ارزشیابی کارکنان دولت، دفتر بهسازی و بهره وری نیروی انسانی، تهران: سازمان معین ادارات. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |