تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,115 |
تعداد مقالات | 8,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,013,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,275,724 |
واکاوی نقش شبکههای اجتماعی در شکلگیری آشوبهای اجتماعی آبان 1398 در ایران | ||
فصلنامه آفاق امنیت | ||
مقاله 1، دوره 16، شماره 58 - شماره پیاپی 1، تیر 1402، صفحه 11-49 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین حسینی جیردهی1؛ محمد باوندپوری* 2؛ سید زکریا محمودی رجا3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بحران دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
2دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده پیامبر اعظم(ص). | ||
3دکترای علوم سیاسی. دانشگاه علامه طباطبائی | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 28 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
نفوذ و رسوخ گسترده فضای مجازی و ابزارهای اینترنتی، سبک زندگی پویا و متحرکی در زیستمان انسانهای مدرن ایجاد کرد. بهتبع این تحولات، سطوح و ابعاد مختلف حکمرانی ـ سیاسی اجتماعی دولتها، شبکهسازی ارتباطات و تعاملات شهروندان به نحو محسوس و پنهانی تحت تأثیر قرار گرفت. این امر فرصت و تهدیداتی پیشروی دولتها، شهروندان، اقشار، طبقات و روابط متقابل فیمابین ایجاد کرده است. وقوع انقلاب اسلامی در ایران، بسترساز و استمرار نبرد فرهنگی، ایدئولوژیک، تمدنی و الگوی حکمرانی با نظام سلطه در سطح دنیا گردید. در راستای مقابله بااقتدار، پیشرفت و قدرت نرم جمهوری اسلامی، بهصورت زنجیرهوار، ابزارها و تاکتیکهای مختلفی برای بیثباتسازی سیاسی ـ اجتماعی و اقتصادی ایران، در دستور کار اتاق فکر و عملیاتی آنها قرار گرفت. در این راستا در ادامه نبردهای نرم وبا هدف استمرار اغتشاشات خیابانی و آشوبگری در فضای مجازی و ماهوارهای اقدامات ترکیبی چون (بسیج جمعی معترضین، انسجام اپوزیسیونها و معاندین، جداییطلبیهای قومی ـ مذهبی، تحریک و تهییج هیجانات و استفاده ابزاری از برخی مشکلات و معضلات زیستمحیطی و اقتصادی و...) علیه دستاوردهای انقلاب به کار بستهاند. در این پژوهش مساعی بر آن بود که با روش کیفی و بهرهگیری از الگوی مفهومی جنگ نرم و نبرد شناختی، به این سؤال اصلی پاسخ دهد که شبکههای اجتماعی چگونه در آشوبهای آبان 98 در ایران نقش داشتهاند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
آشوب اجتماعی؛ شبکههای اجتماعی؛ جنگ نرم؛ اغتشاشات آبانماه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |