تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,048 |
بررسی رفتارپوشش بتن الیافی دهانه تونل تحت اثر بار حرارتی | ||
پدافند غیرعامل | ||
دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، مهر 1402، صفحه 91-103 اصل مقاله (1.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرمحمد چراغخانی1؛ صفا پیمان* 2؛ محمدحسین تقوی پارسا3 | ||
1کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش سازه، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
2استادیار، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری رشته عمران گرایش سازه، دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه قم | ||
تاریخ دریافت: 23 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
بررسی رفتار حرارتی پوشش بتنی تونلها در برابر بارهای حرارتی از اهمیت کاربردی ویژهای برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی رفتار پوشش بتن الیافی تونلهای با مقطع مستطیلی، نیمدایره و نعل اسبی تحت اثر بار حرارتی در یک تاریخچه زمانی مشخص میباشد. در این راستا شبیهسازیهای عددی با استفاده از نرمافزار اجزای محدود آباکوس انجامگرفته است. نمودارهای تنش- زمان و تغییر شکل- زمان در پوشش بتن الیافی تحت اثر بارهای حرارتی بررسیشده است. بتن الیافی در این تحقیق که بهعنوان پوشش در مقاطع تونلی در نظر گرفتهشده از نوع بتن الیاف فولادی با درصد حجمی ۵/۰ تا ۵/۱ % است. همچنین مقاطع علاوه بر بارهای متداول طراحی تحت شرایط بارگذاری بار حرارتی قرارگرفته است. مطابق نتایج بهدستآمده، مقاومت انواع مقاطع موردبررسی علاوه بر شکل ظاهری به میزان الیاف فولادی در بتن نیز بستگی دارد. بررسیها نشان میدهد که مقطع با شکل نعل اسبی دارای بهترین عملکرد در برابر بار حرارتی بوده و افزایش الیاف تا ۵/۱% حجمی بتن نسبت به پوششهای تونلی با درصد حجمی کمتر الیاف منجر به پایداری در مدتزمان بیشتری میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل؛ پوشش بتن الیافی؛ اجزاء محدود؛ تحلیل غیرخطی؛ بار حرارتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation and Analysis of Fiber Concrete Lining of Tunnel Opening Under the Effect of Thermal Load | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Mohammad cheraghkhani1؛ Safa Peyman2؛ Mohammad Hossein Taghavi Parsa3 | ||
1IHU | ||
2IHU | ||
3گروه عمران | ||
چکیده [English] | ||
Examining the thermal behavior of concrete lining of tunnels against thermal loads is of special practical importance. The purpose of this research is to investigate the behavior of fiber concrete lining tunnels with rectangular, semicircular and horseshoe sections under the effect of thermal load in a specific time history. In this regard, numerical simulations have been carried out using Abaqus finite element software. Stress-time and deformation-time graphs in fiber concrete coating under the effect of thermal loads have been investigated. Fiber concrete in this research, which is considered as cover in tunnel sections, is of steel fiber concrete type with a volume percentage of 0.5 to 1.5. Also, in addition to the common design loads, the sections are subjected to thermal loading conditions. According to the obtained results, the strength of the investigated sections depends on the amount of steel fibers in the concrete in addition to the appearance. Investigations show that the cross-section with horseshoe shape has the best performance against thermal load and the increase of fibers up to 1.5 volume percent of concrete compared to tunnel linings with a lower volume percentage of fibers leads to stability in a longer period of time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tunnel, Fiber Concrete Lining, Finite Elements, Nonlinear Analysis, Thermal Load | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,006 |