2دانشجوی دکتری، اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
تاریخ دریافت: 25 شهریور 1401،
تاریخ بازنگری: 07 آذر 1401،
تاریخ پذیرش: 02 دی 1401
چکیده
نقش منابع انسانی اعم از مدیران و کارکنان در سازمانها و موفقیت آنها، در حال ارتقای روزافزون هست؛ این نقش، تا حدی است که از نقش منابع انسانی بهعنوان محوریترین عوامل موفقیت سازمانها نام برده میشود. پرداختن به این مهم شامل پرداختن به همه جنبه از اقدامات از شناسایی تا رشد و توسعه میباشد. تلاشهای زیادی در این زمینه انجامشده است و کانونهای ارزیابی یکی از این تلاشهاست. کانون ارزیابی با عمر بیش از 60 سال در جهان و نزدیک به دو دهه در ایران، روشی است ترکیبی از تمرینهای مختلف مبتنی بر شرایط متنوع شغلی که بهمنظور جمعآوری اطلاعات معتبر و دقیق از نامزدها جهت جذب، انتخاب، ارتقاء و ارزیابی آنها در یک محیط کاری استفاده میشود. کانونهای ارزیابی در ایران نیز همانند سایر نقاط جهان با استقبال خوبی مواجه شدهاند و دارای اثرات مثبت و گاهاً خلأها و نارسایی نیز بودهاند. در این نوشتار ابتدا مبانی کانونهای ارزیابی بیان گردیده و در ادامه بهنقد و بررسی و شناسایی خلأها پرداختهشده است. روش مورداستفاده در این پژوهش در مرحله شناسایی خلأها تحلیل مضمون و در مرحله بررسی نهایی و اولویتبندی، گروه تمرکز بوده است. خلأهای 32 گانه ارائهشده در این پژوهش، در هشت مضمون سازمان دهنده کلیات، الگوی شایستگی، ارزیاب، ارزیابیشونده، ابزار، بازخور، استانداردهای فیزیکی و مجریان و 3 مضمون عالی شامل جایگاه کانون ارزیابی، طراحی کانون ارزیابی، اجرای کانون ارزیابی ارائهشدهاند.
Assessment, assessment centers, competence, pathology, ranking. Community Verified icon
مراجع
[1] امامی میبدی، احمدعلی، رحیمیان، حمید، عباس پور، عباس، غیاثی ندوشن، سعید (1398)، طراحی الگوی شایستگیهای رهبری در دانشگاههای دولتی شهر تهران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، سال یازدهم، شماره 2(شماره پیاپی 36)، تابستان 1398: 166-137
[2] اکبری، مهناز، فیاضی، مرجان، جمشیدی کوهساری، حمزه (1394)، شناسایی و اولویتبندی عارضههای کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، سال هشتم، شماره 1 (پیاپی 23)، بهار 1395، صص 129-103
[4] قائدی، محمدرضا، گلشنی، علیرضا (1395)، روش تحلیل محتوا، از کمیگرایی تا کیفیگرایی، روشها و مدلهای روان شناختی، سال هفتم، شماره 23، بهار 1395
[5] کمالی، یحیی (1397)، روششناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی، سیاستگذاری عمومی، دوره 4، شماره 2، صص 189-208.
[6] عابدی جعفری، حسن و تسلیمی، محمد سعید و فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، شماره 10، صص151-198.
[7] رضائیان، محسن (1398)، مقدمهای بر پژوهش گروهی متمرکز، آموزش مداوم مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 18، فروردین 1398، 97 – 104
[8] واریژ، لیلا، فیاضی، بی بی مرجان (1394)، عارضه یابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائه راه کار، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دهم، شماره 37، بهار 1394
[9] Braun, V. & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper (ed.) Handbook of research methods in psychology (pp. 57-71). Washington, DC: APA Books
[10] HERZOG Christian and Christian HANDKE and Erik HITTERS(2019), Analyzing Talk and Text II: Thematic Analysis, The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy Research. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
[11] Lehman, Olga v and Murakami, Kyoko and Klempe, Sven Hroar(2019), Developmenlly Oriented Thematic Analysis (DOTA): A Qualitative Research Method to Explore Meaning-Making Processes in Cultural Psychology, Vol.6, No.2, pp 22-21.
[12] Nowell, Lorelli S. and Jill M. Norris and Deborah E. White and Nancy J. Moules(2017), Thematic Analysis: Striving to Meet the Trustworthiness Criteria, International Journal of Qualitative Methods Vol. 16,pp 1-13.
[13] Traynor M. Focus group research. Nursing Standard 2016; 29(37): 44-8
[14] Vaismoradi, Mojtaba and Jacqueline Jones and Hannele Turunen and Sherrill Snelgrove(2016), Theme development in qualitative content analysis and thematic analysis, Jurnal of Nursing Education and Practice, Vol 6, No 5, pp, 110-100.