تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,345,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,596,827 |
بررسی شبکه مفهومی تمثیلات تربیتی قرآن کریم بردرک بازنمایی های مفهوم عمل باتکیه برتفسیرالمیزان | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 31، شماره 59، شهریور 1402، صفحه 59-90 اصل مقاله (741.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
قدیر خواجه پور* | ||
دانشجوی دکترای تخصصی رشته فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 05 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده تمثیلات قرآنی یکی از شاخصه های بیان قرآنی است که تاکنون پژوهشگران با پرداختن به نکات ظریف ادبی وبلاغی، روش انتقال مفاهیم، جنبه های زیبا شناختی و پدیدارشناختی وجلوه های تربیتی آنها، ابعاد مختلفی از این روش تبیینی را استخراج نموده اند. این در حالی استکه دریک نگاه و زمینه کل نگر می توان به وجود «ارتباط» معناداری بین این تمثیلات دست یافت به نحوی که این ارتباط، موجب توسعه معانی هریک از تمثیلات در شبکه ارتباطی آنها خواهد شد. پژوهش حاضر با مبنا قراردادن بازنمایی تمثیلات قرآنی ذیل مفهوم «عمل» در پی دستیابی به شبکه مفهومی در اینگونه تمثیلات می باشد. برای بررسی تغییرات بازنمایی این تمثیلات، روش تحلیل نشانه شناسی که بیشتر به عنوان رویکردی که به تحلیل های متنی می پردازد ، مورد استفاده قرار گرفته است. از ویژگی های این روش توجه به تحلیل های ساختاری است. این نوع تحلیل ها شامل تشخیص اجزاء تشکیل دهندۀ یک نظام نشانه شناختی مانند یک متن و تعیین روابط ساختاری میان آنهاست. در پژوهش حاضر مشخص گردید تمثیلات مورد مطالعه درتغییربازنمایی خود نشانه هایی از رشد و گسترش آثار عمل، در ابعاد مختلف و درسطوح متفاوت، در دو بخش مثبت و منفی، با طرح وارههایی از تثبیت، انسجام، ساختار، احاطه و اساس، بصورت تقابلی در تصویرهای مختلف بازنمایی نموده اند. کلید واژه: تمثیل، بازنمایی، ساختار، عمل. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: تمثیل؛ بازنمایی؛ ساختار؛ عمل | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه حسین انصاریان، 1383، قم، انتشارات اسوه.
طباطبایی، سیدمحمدحسین، (1386) تفسیرالمیزان، قم، دفترانتشارات اسلامی.
ایازی، سیدمحمد (1380) چهره پیوسته قرآن، تهران، نشرهستی نما.
قائمینیا، علیرضا (1393) بیولوژی نص - نشانهشناسی وتفسیرقرآن، قم، سازمان انتشارات پژوشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی.
باقری، خسرو (1387) نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه.
بندرریگی، محمد، (1366) فرهنگ عربی به فارسی، قم، انتشارات اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر، مثالهای زیبای قرآن امثال القرآن جلد: ۱، 1382، قم، انتشارات نسل جوان.
سیف، علی اکبر، روانشناسی پرورشی، 1389، تهران، نشر دوران.
قاسمی، حمید محمد، تمثیلات قرآن وجلوههای تربیتی آن، 1385، تهران، شرکت چاپ ونشر بینالملل
امینی، مهدی (1395)، بررسی مبانی حکمی رمز ونماددر اندیشه ملاصدرا، فصلنامه علمی و پژوهشی کیمیای هنر شماره 18.
پارسا، حمید (1373)، نمادواسطوره درعرصه توحید وشرک، قم، نشراسرا.
صفوی، کورش، استعاره، 1396، تهران، انتشارات علمی.
اکبری، سیده میترا، انسیه خزعلی، 1395، نشانهشناسی واژگانی نفاق در قرآن کریم، فصلنامه لسان مبین، سال 8 ص 25.
مصباح یزدی، محمد تقی، 1376، اخلاق درقرآن، قم، انتشارات موسسه آمورزشی وپژوهشی امام خمینی (ره).
مهرمحمدی، محمود، وهمکاران، 1386، اشکال بازنمایی وشناخت وبرنامه درسی، بازکاوی نظریه کثرتگرایی شناختی، فصلنامه تعلیم وتربیت شماره 95 ص 30.
نصیری، علی، 1379، قرآن و زبان نمادین، نشریه معرفت، شماره 35 ص 25.
فرید، زهرا، 1387، مثل درقرآن، پژوهشهای قرآنی، شماره 56 ص 156.
خواجه، امیر، وهمکاران،1395، بهبود روشهای یاددهی-یادگیری به کمک نقشه مفهومی ذهنی.
رضایى اصفهانى، محمدعلى،1387، تفسیر قرآن مهر، قم، نشر پژوهشهاى تفسیر و علوم قرآن.
شعبانی، حسن،1397، روش تدریس پیشزفته، تهران، انتشارات سمت.
جانپور، محمد، لطفی، سیدمهدی، 1394، نقش آیات اخلاقی قرآن کریم در تدوین نظام هدایت فردی و اجتماعی، نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شماه 2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |