تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,345,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,596,879 |
تحلیل مضمون فلسفه "تربیت عبادی" و تقویت قوای "پرستش "بر اساس متن صحیفهی سجادیه | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 31، شماره 59، شهریور 1402، صفحه 177-204 اصل مقاله (812.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حیدر اسماعیل پور* 1؛ میلااد شمشیری2 | ||
1دانشگاه پیام نور | ||
2معلم- اراک | ||
تاریخ دریافت: 02 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 دی 1401، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
عبادت، سپاس و اطاعت رب یگانه به وجود و شخصیت مومن آرامش می بخشد و از اصول ضروری در زندگی انسان مومن و مسلمان است. این پژوهش با الگو قرار دادن صحیفه سجادیه به عنوان راهنما و چراغ راه زندگی، به بررسی سخنان امام سجاد در زمینه "عبادت" و تقویت " قوای پرستش" پرداخته است. رویکرد پژوهشی کیفی و از نوع تحلیل مضمون می باشد این پژوهش با الگو قرار دادن صحیفه سجادیه به عنوان هدایتگر عملی زندگی، به واکاوی جملات صحیفه سجادیه در زمینه عبادت و تقویت قوای پرستش پرداخته است. هدف پژوهش بررسی سه سؤال اساسی چیستی، چرایی و چگونگی تربیت عبادی و تقویت قوای ستایش از نگاه صحیفه سجادیه و پیشنهاد یک الگوی جامع در این زمینه است. در این تحقیق که پژوهشی بنیادی از نوع توصیفی – اکتشافی است، برای بررسی الگوی تربیت عبادی و تقویت قوای ستایش و اطاعت از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برای گردآوری و شناسایی مضامین مرتبط با عبادت و بندگی، تخست مبانی نظری صاحب نظران بررسی شد. سپس با مطالعه کامل صحیفه سجادیه، مضمون های مرتبط استخراج و کد گذاری شدند. یافته ها نشان داد که تقویت قوای اطاعت و پرستش ای ارزشمند است که در جهت تقرب به خدای متعال و رضای الهی باشد و با خصلتهایی مانند امانت داری، علم و عقل و تقوا همراه باشد. الگوی به دست آمده دارای 3 مضمون غالب 17 مضمون فراگیر ،23 مضمون سازمان دهنده و 31 مضمون پایه می باشد .با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود، علاوه بر توجه به ابعاد جنبه شناختی، با بهرهگیری ازجنبه عاطفی متربیان، از ابتدا تصویری زیبا از دین و تکالیف بندگی و اطاعت برای آنان ترسیم کرد، تا شور و انگیزة گرایش و عمل به تکالیف و مناسک عبادی نماز، روزه .... در کودکان درونی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
صحیفه سجادیه؛ تربیت عبادی؛ تقویت قوای ارادی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1392)، مترجم آیت الله مکارم شیرازی، ناصر، تهران، نشر عابد زاده
نهج البلاغه (1397)، محمد بن حسین، شریف الرضی، مترجم محمد دشتی، تهران، نشر الهادی.
صحیفه سجادیه (1393)، مترجم جواد فاضل، تهران، دنیای دانش
باقری، خسرو (1379). «امکان و فرایند تربیت مدنی در ایران». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، سال پنجم. ش 1. صص 12-1.
بحر العلوم، حسن و همکاران (1397). تحلیل مضمون تربیت بدنی و تقویت قوای جسمانی مبتنی بر آیات قرآن کریم. پژوهش در ورزش تربیتی، شماره 15، پاییز و زمستان 1397، صص 94-73.
خاکپور، محمدجعفر (1381). مبسوط ترمینولوژی حقوق، تهران: بینش.
جوادی، محسن و همکاران (1389)، نقد برهان راچلرز درباره ناسازگاری وحی و پرستش با عمل اخلاقی، نشریه اندیشه نوین دینی، دوره 4، شماره 13، ص 109 تا 131.
حسین زاده، محمدحسین، نصرتی هشی، کمال و نریمانی، محمد (1380). اصول آموزش و پرورش بر پایه مبانی ارزشی تربیت شهروندی از منظر اسلام. مجله مهندسی فرهنگی، سال هشتم، شماره 76، صص 48-25.
راغب اصفهانی، حسن بن محمد (1412 ق). مفردات الفاظ القرآن. مترجم: عدنان داوودی. بیروت؛ دارالقلم.
رساله حقوق امام سجاد (ع)(1392). ترجمه و شرح: علی محمد حیدری نراقی، قم: انتشارات مهدی نراقی.
سبحانی نژاد، مهدی و همکاران (1395)، درآمدی بر ابعاد و رمینه های تربیت در صحیفه سجادیه، مشکوه، شماره 91، ص 77 یا 93.
داوودی، ملیحه (1384). تحلیلی جامعهشناختی از وضعیت شهروندی در لرستان، مجله جامعهشناسی ایران، دوره چهارم، ش 3. صص 24-12.
طباطبایی، سید محمد حسین، (1389)، المیزان فی تفسیر القرآن، مترجم ناصر مکارم شیرازی، چ 5، ج 1، قم. اسماعیلیان
علمالهدی، جمیله (1399). «چشماندازی به تربیت مدنی از دیدگاه اسلام». مجموعه مقالات تربیت اسلامی. تهران: عابد.
علی پور، فاطمه (1400)، "واکاوی مولفه های تربیت انقلابی زمینه ساز تمدن اسلامی: پژوهشی مبتنی بر تحلیل مضمون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی"، نشریه پژوهش در معارف و تربیت اسلامی، دوره 2، شماره 1.
فتحی واجارگاه، کورش و واحد چوکده، سکینه (1388). آموزش شهروندی در مدارس. تهران: نشر آیین.
فرمهینی فراهانی، محسن (1389). تربیت شهروندی، تهران: آبیژ
سلیمانی، رضا علی (1398). «ابعاد و تحلیل حقوق شهروندی؛ راهکارهایی برای تربیت و آموزش حقوق شهروندی». فصلنامه مطالعات سیاسی، سال سوم، شماره 10، صص 144-117.
مطهری، مرتضی (1374)، اسلام و مقتضیات زمان، تهران، صدرا.
موسوی، زهرا، کشتیآرای، نرگس، احمدی، غلامرضا (1392). «تدوین اهداف برنامه درسی در دوره متوسطه با تأکید بر تربیت شهروندی». فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 1، صص 165-147.
Attride-Stirling, J.(2001). Thematic networks: An analytic tool for Qualitative research Qualitative Research, 1,385-405
lamark, F. O. & Meyer, J. W. (2020). Toward post-national societies and global citizenship. Multicultural Education Review, Vol 4, No, 1, pp1–2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |