تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,167 |
بررسی امنیت فضای سایبری و مهندسی ایمنی در سیستم ها و زیرسیستم های شبکه حمل و نقل ریلی (مطالعه موردی: راه آهن منطقه ای ایتالیا) | ||
مطالعات مدیریت بحران | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3، مهر 1402، صفحه 37-60 اصل مقاله (787.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پژمان صالحی* 1؛ مهران خلج2؛ داود جعفری3 | ||
1دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایران. | ||
2گروه مهندسی صنایع آموزشی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه آزاد واحد پرند، تهران، ایران. | ||
3دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 31 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
مطالعه پیشینه حملات سایبری به شبکههای رایانهای و سامانههای حملونقل ریلی، آسیبپذیری این سیستمها را در مقابل تهدیدهای احتمالی نفوذ گران و هکرها نشان میدهد. طی سالهای اخیر روشهای اجرایی و دستورالعملهای متعددی برای ارتقای سطح امنیت سامانههای حملونقل ریلی در برابر ریسکهای موجود در فضای مجازی طراحی و مستند شده است. تکثر و تنوع در دامنه شمول این اسناد، اهمیت و ضرورت امنیت و ایمنی را در برابر حملات فزاینده و پیچیده سایبری نشان میدهد. در این راستا بازار فنآوریهای جدید و خدمات نوآورانهی امنیتی در این حوزه از صنعت،رشد قابلملاحظهای را نشان میدهد بااینحال مخاطرات فضای تبادل اطلاعات در شبکههای رایانهای صنعت حملونقل ریلی همچنان یکی از مهمترین چالشهای این عرصه محسوب میشود. لذا در این مطالعه بهمنظور شناسایی تهدیدهای محیطی و کسب آگاهی در خصوص نقاط آسیبپذیری سیستمهای حملونقل ریلی در برابر حملات سایبری از یک نمونه موردی که شامل نقض ساختار ایمنی تسهیلات حیاتی است، استفادهشده است. در صنعت حملونقل ریلی، مجموعهی نرمافزارها و سختافزارهای نصبشده در قطار و تجهیزات کنار ریلی با عنوان سامانه «فیزیکی – سایبری» شناخته میشود که این مطالعه کوشیده است نقاط آسیبپذیری آنها را از طریق آنالیز ریسکها بررسی نماید.ازاینرو برای مطالعه موردی تحقیق حاضر از یک درخت "حمله – خطا" استفادهشده است که میتواند امکان تحلیل ریسکهای امنیتی و ایمنی را در شبکه ریلی بهصورت یکپارچه فراهم نماید. برخی نتایج این تحقیق نشان میدهد که مخاطرات امنیتی در شبکه ریلی دارای اهمیتی برابر با ریسکهای ایمنی است و لذا یکپارچگی منسجم میان امنیت و ایمنی ریلی امنیت را افزایش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
امنیت سایبری؛ مهندسی ایمنی؛ حملونقل ریلی؛ تابآوری؛ نفوذ گری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |