تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,462,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,702,389 |
شبیهسازی و آزمودن رفتار سیال در کمپرسور برای بازطراحی در منطقه عملیاتی نار جهت برداشت و انتقال گاز به پالایشگاه جم | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1402، صفحه 13-26 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید جباری* 1؛ داوود نقی ها2 | ||
1استادیار، گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان | ||
2کارشناسی ارشد ، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 31 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 07 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
با توجه به نیاز بازطراحی کمپرسور ۴ مرحلهای نار، تحلیل دینامیکی سیال در روتور کمپرسور ضروری است. ازآنجاییکه دسترسی به اینگونه کمپرسورها در عمل بسیار سخت است با تهیه یک مدل کامل از روتور کمپرسور بهوسیله ابعاد برداری و نقشهکشی و مدل سهبعدی، شبیهسازی رفتار سیال بر روتور شامل پروفیل فشار بین پرهها و دبی حجمی و دمای خروجی حاصل میشود. نتایج حاصل از شبیهسازی با نتایج تجربی از عملکرد کمپرسور حاضر شامل انواع دادههای مختلف کارکرد کمپرسور مقایسه شده است. سپس با شبیهسازی کمپرسور بازطراحی، عملکرد آن مورد بررسی قرار میگیرد. طبق نتایج بهدستآمده ماکزیمم عدد ماخ در ورودی پرهها و در دیفیوزرها نیز در ورودی دیفیوزرها اتفاق میافتد، لذا برای کنترل عدد ماخ کافی است که عدد ماخ را فقط در ورودی پره و ورودی دیفیوزر کنترل کرد. همچنین میتوان ایملپر مرحله آخر را حدود ۱۰ درصد کوتاهتر در نظر گرفت. از نتایج حاصله در حصول استحکام و عمر کارکرد روتور بازطراحی شده استفاده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کمپرسور؛ روتور؛ دینامیک سیال؛ بازطراحی | ||
مراجع | ||
1.HamzaZahed, A., and Bayomi, N. N. “Design Procdure of Centrifugal Compressor”, J. Science. Tech. Vol. 10, No. 17, pp. 77-91, 2014.
9. Shahani, A., and Ismailpour Hajilak, Z,. "Simulation of crack growth in T56 jet engine compressor blade using Raju-Newman semi-analytical method", Mechanik Modares. Volume 17, Number 11, pp. 21-30 February 2016.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |