تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,505 |
بررسی عددی اثرات آیرودینامیکی میزان خمیدگی بالکهای خمیده مقابل هم و مقایسه آنها با بالکهای تخت در جریان مافوقصوت | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1402، صفحه 27-37 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر باقری1؛ محمود پسندیده فرد* 2؛ علی اسماعیلی3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی، مشهد،مشهد، ایران | ||
2استاد، دانشگاه فردوسی، مشهد،مشهد، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه فردوسی، مشهد،مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
بالکهای خمیده به دلیل امکان قرارگیری در درون لوله مزیت مهمی برای پرتابههای دارای این نوع بالک در جانمایی و حملونقل آنها ایجاد میکنند. بالکهای خمیده متداول ویژگیهای آیرودینامیکی منحصربهفردی مانند تغییر در اندازه و جهت غلتش با افزایش عدد ماخ را دارا هستند. بالکهای خمیده مقابل هم ویژگیهای آیرودینامیکی نابجا و غیرخطی این بالکها را حذف کرده و زمینه را برای هدایت پرتابههای دارای بالکهای خمیده فراهم میکند. در این تحقیق اثر میزان انحنا یا خمیدگی بالکهای خمیده مقابل هم بر عملکرد آیرودینامیکی پرتابه، مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی با استفاده از شبیهسازی عددی انجام شده و نتایج با مقادیر تونل باد مقایسه گردید که از دقت خوبی برخوردار است. شبیهسازی در عدد ماخ 5/1 و زوایای حمله 0 و 5 درجه با فرض جریان تراکمپذیر لزج انجام شده است و فیزیک جریان در اطراف بالکها مورد مداقه قرار گرفته است. نتایج نشان داد افزایش انحنای بالکها ضریب برآ و پسا را به میزان 7 درصد و گشتاور پیچشی را تا 20 درصد افزایش میدهد. همچنین افزایش انحنا، جدایش جریان در محل اتصال لبه حمله بالک به بدنه را حذف میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بالکهای خمیده مقابل هم؛ انحنای بالک؛ ضرایب برآ و پسا؛ ضریب گشتاور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical investigation of the aerodynamics effects of fins curvature of opposite wrap-around fins and comparison with flat fins in supersonic flow | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Bagheri1؛ Mahmoud Pasandide Fard2؛ Ali Esmaeili3 | ||
1PhD student Ferdowsi University, Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Professor, Ferdowsi University, Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Assistant Professor, University Ferdowsi, Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Conventional Wrap-Around Fins (WAF) have unique aerodynamic characteristics, such as changing the roll moment direction with increasing Mach number and the nonlinearity of the aerodynamic coefficients. The placement of Wrap-Around Fins against each other eliminates their aberrant and non-linear aerodynamic characteristics and provides the condition with a less complicated guidance system. In this research, the effects of curvature of Opposite Wrap-Around Fins (OWAF) on the aerodynamic performance of the projectile has been investigated. This investigation has been done numerically, and the results were compared with the wind-tunnel accessible test data, which have good accuracy. The simulation has been carried out at a Mach number of 1.5 and an angle of attack of 0 and 5 degrees, assuming a turbulent compressible flow; the physics of the flow around the fins has been investigated. The results showed that increasing fins curvature increases lift and drag coefficients by 7% and pitch moment up to 20%. Also, the fin curvature eliminate flow separation in junction of fin leading edge and body. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Opposite Wrap-Around Fin (OWAF), fin curvature, lift and drag coefficients, pitch moment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |