تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,505 |
کاهش مصرف سوخت ویژه یک موتور میکرو - توربوجت با تبدیل آن به موتور میکرو - توربوفن | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1402، صفحه 49-64 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امین ایمانی* 1؛ امین انجم روز2؛ علی راستی3 | ||
1استادیار، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
3دکتری تخصصی ، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 21 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 17 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
با وجود کاربرد زیاد موتورهای میکروتوربینی در عرصههای مختلف هوافضا، اما این موتورها برای تأمین تراست مطلوب، سوخت نسبتاً بالایی مصرف میکنند. میزان مصرف سوخت یک پارامتر کلیدی در کارایی، مداومت پرواز و برد یک وسیله پرنده بدون سرنشین است. یک راهکار مؤثر برای کاهش مصرف سوخت این موتورها در عین حفظ میزان تراست، تبدیل آنها به موتورهای میکرو - توربوفن است. در این تحقیق، یک ساختار موتور میکرو - توربوفن با جریان آمیخته مشتق از یک موتور میکرو - توربوجت بکار گرفته میشود. جهت تحلیل عملکرد این ساختار، یک مدلسازی ترمودینامیکی با روش تکرار ماتریسی و حلکننده نیوتن - رافسون برای یک موتور میکرو - توربوفن انجام میشود. یافتههای مدلسازی موتور در مقایسه با یک نرمافزار شبیهسازی عملکرد موتور توربینی صحهگذاری میشوند. پس از آن ماژول فن لازم برای موتور تبدیل یافته طراحی شده و عملکرد موتور میکرو - توربوفن در حالت پایا و گذرا مورد بررسی قرار میگیرد. مقایسه عملکرد موتور جدید با دادههای تست موتور پایه نشان میدهد که علیرغم عدم تغییر در مقدار تراست، مصرف سوخت ویژه بهاندازه 20 درصد کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان آمیخته؛ موتور میکرو- توربوفن؛ مدلسازی ترمودینامیکی؛ طراحی فن؛ مصرف سوخت ویژه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reducing the Specific Fuel Consumption of a Micro-Turbojet Engine by Converting it into a Micro-Turbofan Engine | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Imani1؛ Amin Anjomrouz2؛ Ali Rasti3 | ||
1Assistant Professor.Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2PhD student.Sharif University of Technology, Tehran, Iran | ||
3PhD, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Despite the wide use of micro-turbine engines in various aerospace fields, these engines consume a relatively high amount of fuel to provide desired thrust. The fuel consumption is a key parameter in the efficiency, endurance and range of an unmanned air vehicle. An effective approach to reduce the fuel consumption of these engines while maintaining the thrust value is to convert them into micro-turbofan engines. In this research, a mixed flow micro-turbofan engine structure derived from a micro-turbojet engine is employed. In order to analyze the performance of this structure, a thermodynamic modeling using matrix iteration method and Newton-Raphson solver is performed for a micro-turbofan engine. The findings of engine modeling are validated against a gas turbine performance simulation software. Afterwards, the required fan module is designed for the converted engine. The operation of the micro-turbofan engine in the steady-state and transient regime is investigated. Comparing the performance of the new engine with the experimental data of baseline engine indicates that despite no change in thrust value, the specific fuel consumption is reduced by 20%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mixed flow, Micro-turbofan Engine, Thermodynamic Modeling, Fan Design, Specific Fuel Consumption | ||
مراجع | ||
24. Saravanamuttoo, H. I., Rogers. G. F. C., Cohen, H., Straznicky, P.V., and Nix, A.C. “Gas Turbine Theory”, 7th ed. Pearson Education, UK, 2017 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 334 |