تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,026 |
شناسایی آسیب در رشته های کابل فلزی پیش تنیده پس کشیده برای پل های بتنی پیش تنیده | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1402، صفحه 45-55 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امید رعنایی* 1؛ سجاد حیدری2 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2مسیول کارگروه های تخصصی پژوهشکده سازندگی خاتم الانبیا | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 22 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه پل ها نقش مهمی در شبکه های حمل و نقل ایفا می کنند به طوری که پل های بتنی پیش تنیده به روش پس کشیده یکی از رایج ترین روش های ساخت و ساز است که به منظور رفع نیازهای زیرساختی تهیه شده اند. از آنجا که این نوع پل ها در زمان بهره برداری تحت تاثیر آسیب های مختلفی مانند آسیب در رشته های کابل های فلزی پیش تنیده قرار می گیرند؛ لذا پایش وضعیت یکپارچگی آن ها در زمان بهره برداری از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در این مقاله برای شناسایی آسیب در رشته های کابل های فلزی پیش تنیده از روشی مبتنی بر تغییرات کرنش محوری در صفحه گوه استفاده شده است. بدین منظور ابتدا دو صفحه گوه 19 و 12 رشته ای در نرم افزار ABAQUS مدل شد و نقاط کنترلی برای پایش وضعیت در نظر گرفته شد. سپس با استفاده از سناریوهای آسیب منفرد و ترکیبی اقدام به بررسی عملکرد معیار شناسایی آسیب مبتنی بر تغییرات کرنش محوری شد. نتایج حاصل نشان می دهد که وجود آسیب در رشته های کابل فلزی به صورت تغییرات کرنش محوری و ایجاد یکسری قله در نقاط نظارتی می شود. به طوری که با نزدیک بودن محل رشته دچار آسیب شده به نقاط نظارتی، میزان تغییرات کرنش محوری شدیدتر خواهد بود. لذا با استفاده از آستانه های مطرح شده برای هر نوع صفحه گوه می توان شماره رشته ای که در کابل فلزی پیش تنیده دچار آسیب شده است را شناسایی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایش سلامت سازه ها؛ پل های بتنی پیش تنیده؛ شناسایی آسیب؛ کابل های فلزی پس کشیده؛ صفحه گوه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Damage Detection in Strands of Post-Tensioned Tendon for Prestressed Concrete Bridges | ||
نویسندگان [English] | ||
omid ranaei1؛ sajad heidari2 | ||
1Tarbiat modares university | ||
2Responsible of Khatam Al-Anbia Research Institute Specialized Working Groups | ||
چکیده [English] | ||
Today, bridges play an important role in transportation networks, so that prestressed concrete bridges with post-tension tendon is one of the most common construction methods that have been prepared to meet the needs of infrastructure. These types of bridges are subject to various damages during operation, such as breakage in strands of tendons. Therefore, monitoring the status of their integrity during operation is of great importance. In this paper, a method based on axial strain changes in the wedge plate is used to identify strand breakage in post-tension tendons. Two wedge plate patterns, including 19- and 12-strand wedge plates, were modeled in ABAQUS software. Then, monitoring points were considered to identify the broken strand. Afterward, the performance of the damage detection framework based on axial strain changes was investigated by various wire breakage scenarios. The results show that the presence of breakage in strands of the tendon can be detected by observing distinct peaks at monitoring points. As the location of the damaged strand is closer to the monitoring points, the rate of axial strain changes will be more severe. Therefore, using the thresholds for each type of wedge plate, it is possible to identify the strand number that has been damaged in the post-tension tendon. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Structural health monitoring, Prestresed concrete bridges, Damage detection, Post-tension tendon, Wedge plate | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |