تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,510 |
شناسایی و تبیین مولفه های زیبایی شناسی برنامه درسی بر مبنای مثنوی معنوی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 31، شماره 61، دی 1402، صفحه 175-206 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میکائیل علی پور* 1؛ حسن ملکی2؛ مصطفی قادری3؛ علیرضا صادقی4؛ محمد حسن حسن زاده نیری5 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایران | ||
3دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایران | ||
4دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران. | ||
5دانشیار گروه ادبیات و زبان فارسی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 14 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 28 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مولفههای زیبایی شناسی برنامهدرسی بر مبنای مثنوی معنوی، جهت معرفی مختصاتی از برنامهدرسی زیبایی شناسی اسلامی- ایرانی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و به لحاظ روش انجام کار تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عُرفی میباشد. میدان این پژوهش، تمامی شش دفتر کتاب مثنوی معنوی، به میزان بیست و پنج هزار و ششصد و پنجاه و پنج بیت را در بر می گیرد، که به شیوه کدگذاری، معانی و مفاهیم صریح و نهفته ی زیبایی شناسانه برنامه درسی در ابیات مثنوی معنوی را مورد شناسایی قرار داده است. پس از تحلیل محتوای اشعار کتاب مثنوی معنوی، در نهایت 10 مولفه اصلی زیبایی شناسی برنامه درسی شناسایی و کشف گردیدند. بر این اساس مولفه های زیبایی شناسی برنامه درسی بر آمده از مثنوی معنوی شامل : خودشناسی ، ژرف نگری ، تناسب ، عشق ، حُریّت ، نقَّادی ، احترام به تفاوت ها ، کمال جویی ، کل نگری و ابتکار می باشد. مولفه های زیبایی شناسی بر آمده از مثنوی معنوی به عنوان یک منبع ارزشمند تعلیم و تربیت اسلامی – ایرانی، قادر است یک الگوی کامل ، جهان شمول و خط سیر جامع در مسیر بهره گیری از ابعاد ارزشمند برنامه درسی زیبایی شناسی را در تمامی عرصه های تعلیمی و تربیتی ارایه نماید. به گونه ای که با داشتن ویژگی بومی بودن، با دغدغه های فلسفی اسلامی و ایرانی مرتبط تر و قابل پذیرش تر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
" شناسایی و تبیین"؛ " مولفه های زیبایی شناسی"؛ "برنامه درسی"؛ ' مثنوی معنوی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify and explain the aesthetic components of the curriculum based on the Masnavi -ye- Manavi | ||
نویسندگان [English] | ||
mekaeel alipoor1؛ hassan malaki2؛ mostafa ghaderi3؛ alireza sadeghi4؛ mohammad hassan hassanzadeh5 | ||
1PhD student, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba'i University | ||
2Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran | ||
3Associate Professor, Department of Curriculum Studies,Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran | ||
4Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran | ||
5Associate Professor, Department of Persian Literature and Language. Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify and explain the aesthetic components of the curriculum based on the spiritual Masnavi, to introduce the coordinates of the Islamic-Iranian aesthetic curriculum. This research is a qualitative research and in terms of method is qualitative content analysis with a conventional approach. The field of this research is the book of Masnavi Manavi, in the amount of twenty five thousand six hundred and fifty five verses. Which has identified the explicit and aesthetic meanings and concepts of the curriculum in the verses of Masnavi Manavi through coding. After analyzing the content of the poems in the book Masnavi Manavi, finally 10 main components of the aesthetics of the curriculum were identified and discovered. Accordingly, the aesthetic components of the curriculum derived from the spiritual Masnavi include: self-knowledge, insight, appropriateness, love, freedom, criticism, respect for differences, perfectionism, holism and initiative. The components of aesthetics extracted from the spiritual Masnavi as a valuable source of Islamic-Iranian education, is able to provide a complete global model in the direction of using the valuable dimensions of the aesthetics curriculum in all areas of education. A species that, with its indigenous characteristics, is more relevant and acceptable to philosophical, Islamic-Iranian concerns. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"identification and explanation", "Aesthetic components", "Curriculum ", "Masnavi -ye- Manavi" | ||
مراجع | ||
آصف نیا ،اعظم؛حسینی، افضل السادات؛زروانی،مجتبی.( 1395 ). مولفه های روانشناسی مثبت، در داستان های مثنوی و .21- کاربرد آن در تربیت نوجوانان، فصلنامه علمی-پژوهشی ادیان وعرفان، سال 49 ، شماره اول، بهار و تابستان، صص 46 آقایی، سیده الهام ؛ماهروزاده ،طیبه ؛ ایمانی نائینی، محسن.( 1399 ). رویکرد ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی، رویکرد موضوع محور یا رویکرد دریافت احساس و معنا،فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در برنامه ریزی درسی،سال .1- هفدهم، دوره دوم، شماره 38 (پیاپی 65 )، تابستان،صص 11 ایمان، محمدتقی ؛ نوشادی، محمدرضا ( 1390 ). تحلیل محتوای کیفی، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره دوم، پاییز و .15- زمستان، صص 44 برقی، عیسی؛ مبهوتی دیزجیکان، جواد ( 1399 ). ضرورت آموزش دانش زیبایی شناختی؛جایگاه آن در برنامه درسی کتاب .608- خوانداری پایه ی ششم ابتدایی، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 13 ، شماره 6، صص 617 پازوکی،شهرام.( 1382 ). مقدماتی در باره مبادی عرفانی هنر و زیبایی در اسلام؛با اشاره به مثنوی معنوی، فصلنامه علمی- .4- پژوهشی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، دوره 15 ، شماره 15 ، شماره پیاپی 458 ، پاییز، صص 13 پورحسینی،محمد؛سجادی،سید مهدی؛ایمانی،محسن.( 1393 ). تبیین دلالت های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی شناسی برای فرآیند تدریس و یادگیری، فصلنامه علمی –پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال . 83- دوم، شماره هفتم، زمستان، صص 100 جلالیان،مینا.( 1394 ). مبانی زیبایی شناسی در دیدگاه مولوی، فصلنامه هنر و تمدن شرق، شماره هشتم، تابستان، .11- صص 18 علیخانی، مدینه؛ براتعلی، مریم؛ رحمانی، جهانبخش؛ دهباشی، مهدی ( 1400 ). طراحی و اعتبار بخشی محیط برنامه های درسی مغز محور مبتنی بر زیبایی شناسی، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم،شماره .37- چهارم،تابستان(پیاپی 48 )، صص 56 مهرمحمدی، محمود.( 1398 ). آموزش عمومی هنر : چیستی ، چرایی ، چگونگی ، چاپ چهارم ، تهران: انتشارات مدرسه. منوچهری، عباس و همکاران ( 1400 ). رهیافت و روش در علوم سیاسی . چاپ نهم، تهران :انتشارات سمت. نیک پناه،منصور؛نوری،ابراهیم.( 1395 ). سنجش و سازش عقل، نقل وعشق، در هرم معرفتی مولانا، فصلنامه ادب غنایی، .221- دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال 14 ، شماره 26 ، بهار و تابستان، صص 238 Abd Rahim, F. (2016). Approaches in the light of Rumi: from reflection to integration. IIUM Journal of Educational studies, 4: 1: 100-119. 205 نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) Afroogh, M.R. (2019). A comparative study of "Self knowing " from the viewpoint of Rumi and Shankara. Philosophy international journal, Vol 2, Issue 1, March: 1-6. Denac, O. (2014). The Significance and Role of Aesthetic Education in Schooling, Creative Education, Volume 5, PP: 1714-1719. Published Online November 2014 in SciRes. http://www.scirp.org/journal/ce. Doana University. (2016). Benefits of an Aesthetic Education, Doana university center for Excellence in Teaching and Learning, cetl @ doane. Edu. Doddington, C. (2021). Flourishing with Shared Vitality: Education based on Aesthetic Experience, with Performance for Meaning, Studies in Philosophy and Education, 40:261–27۴. Elo, S & Helv , K. (2008). The qualitative content analysis process. journal of advanced nursing, (62)1, pp.107-115. Heybouch, J.A. (2020). Aesthetic and education, Oxford research encyclopedias. Doi. Org. 10.1093/ acrefore / 9780190264093.013. 413. Published online:27 August. Kaya, S. (2016). "Rumi from the viewpoint of psychology and counseling". Spiritual psychology and counseling, Vol 1: Number 1, 9-25. Kong, L., and Chang, Y. C. (2019). The effect of teachers’ savoring on creative behaviors: Mediating effects of creative self-efficacy and aesthetic experience. International Journal of Educational Methodology, 5(3): 325-335. Sajnani, N., Mayor, C., and Tillberg-Webb, H. (2020). Aesthetic presence: The role of the arts in the education of creative arts therapists in the classroom and online, The Arts in Psychotherapy, Vol 69: 12-57. Yang,L, Cui, H (2020). Study on Design Aesthetic Education in Universities in China , Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 515 ,Proceedings of the 6th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2020). Zhang, R & Barbara, M .W. (2009)."Qualitative analysis of content" ,in B. M , wildemuth. Applications of social research methods to questions in information and library Science .Westport comn. Libraries Unlimited .pp308-319. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18,378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,306 |