تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,339,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,585,780 |
تبیین مدل مفهومی رابطه زبان و تفکر براساس قرآن و استخراج دلالت های تربیتی آن برای پرورش فکری کودکان | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 31، شماره 61، دی 1402، صفحه 109-148 اصل مقاله (918.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده الهام آقایی ابرندآبادی* 1؛ علی ستاری2؛ سیده جمیله علم الهدی3؛ هادی بهرامی احسان4 | ||
1گروه مدیریت و برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
2استادیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت، گروه مدیریت و برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
3دانشیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
4رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 15 دی 1401، تاریخ پذیرش: 28 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین مدل مفهومی رابطه زبان و تفکر براساس قرآن و استخراج دلالتهای تربیتی آن برای پرورش فکری کودکان صورت گرفته است. بنابراین با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی– استنباطی؛ نخست کلیدواژگان پرکاربرد ناظر به زبان و تفکر در قرآن معادلیابی گردید که عبارتند از نطق، قول و کلام، سپس ویژگیهای هر کدام براساس آیات ناظر به کلیدواژگان تحلیل، آنگاه رابطه میان زبان و تفکر تبیین فلسفی شده و این نتیجه حاصل شد که مراحل طی شده در تفکر، متناظر با پدیدههای زبانی نطق، کلام و قول است. با زاویه دید دیگری هر کدام از پدیدههای زبانی نطق، کلام و قول نیز قابل انطباق با فرایند تفکر میباشد. در ادامه مدل مفهومی این رابطه براساس قرآن ترسیم و در نهایت دلالت های تربیتی رابطه زبان و تفکر برای پرورش فکری کودکان استخراج گردید. با توجه به اینکه بهترین رویکرد تربیتی در رابطه با کودک، میتواند رویکرد زیبایی-شناختی باشد؛ به وسیله محرکهای کلامی مطلوب، کودک به سمت ارزشها و نیازهای حقیقی سوق پیدا کند. برای فعالسازی تفکر صحیح در کودک باید او را در معرض کلام حق قرار داد و با استفاده از قدرت اثرگذاری کلام الهی در قالبهای هنری و زیباییشناسانه بکار رفته آن، میتوان شیوههای کلامآموزی را به کودکان آموزش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان؛ تفکر؛ دلالت های تربیتی؛ قرآن؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |