تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,068 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,500 |
گفتمان انقلاب اسلامی و طرح قدرت معنوی | ||
دولت پژوهی ایران معاصر | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 99-120 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مسائل سیاسی ایران | ||
نویسنده | ||
محمد حسنی تبار* | ||
تاریخ انقلاب اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1402، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
بیگانگی قدرت از معنویت در گفتمان لیبرال-دموکراسی، سیاست را به عرصه تنازع در سلطهطلبی آن هم با ادّعای اخلاق مداری مبدّل ساخته است. در بحث از قدرت به عنوان مهمترین مقوله علم سیاست نیز، امروزه قدرت نرم در ساحت نظر و عمل تفوّق یافته است. در گفتمان انقلاب اسلامی، معنویت جریان و حرکت در مسیر تالّه (خداخواهی مسبوق به خداشناسی و ذوب شدن در الوهیّت او) است. انقلاب اسلامی مدّعی است اگر معنویت اسلامی به عنوان یکی از منابع قدرت، از امری صرفاً فردی و درونی، به ساحت اجتماع و سیاست نیز وارد شود بهگونهای که فرد، جامعه و دولت به وصف معنوی درآیند، قدرت معنوی تولید میشود. بدین معنا که فرد، جامعه و حتّی دولت با تمام ساختار و کارگزارانش میتوانند خداگونه شوند که در صورت حصول چنین توفیقی، دیگر نه تنها قدرت فسادآور نخواهد بود بلکه موجب تعالی و سعادت صاحبان قدرت در وهله اول و به تبع افراد جامعه خواهد شد. مسأله این پژوهش آن است که گفتمان انقلاب اسلامی در مقوله قدرت چه ادّعا و ابداعی در مقابل قدرت نرم لیبرال-دموکراسی دارد؟ نتیجه حاصله آن است که قدرت معنوی مولود گفتمان انقلاب اسلامی است که با توجّه به ماهیّت، منابع، گونهها و کاربردهایش دارای چنان ظرفیّتی است که میتواند در مسیر پیچ تاریخی کنونی، از گفتمان قدرت نرم سبقت گرفته و خود به گفتمان غالب بدل شود؛ بهویژه در دوران کنونی که نه فقط در شرق حتی در غیردینیترین بخشهای جامعه غربی نیز معنویتخواهی دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
امام خمینی(ره)؛ امام خامنهای (مدّظلّهالعالی)؛ گفتمان انقلاب اسلامی؛ قدرت معنوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The discourse of the Islamic revolution and the project of spiritual power | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad hasanitabar | ||
History of the Islamic Revolution, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University (AS) | ||
چکیده [English] | ||
The alienation of power from spirituality in the liberal-democratic discourse has turned politics into an arena of hegemony with claims of morality. In the discourse of the Islamic Revolution, spirituality is the flow and movement in the path of Talah (love of God prior to knowing God and melting into his divinity). The Islamic Revolution claims that if Islamic spirituality, as one of the sources of power, is brought from a purely personal and internal matter to the sphere of society and politics in such a way that the individual, society and state are described as spiritual, then spiritual power will be produced. to be This means that the individual, the society and even the government with all its structures and agents can become like God.The problem of this research is that what claims and innovations does the discourse of the Islamic Revolution have in the category of power compared to the soft power of Liral-democracy? The result is that spiritual power is born from the discourse of the Islamic revolution, which, considering its nature, sources, types and applications, has such a capacity that it can overtake the discourse of soft power and become the dominant discourse in the course of the current historical curve. become Especially in the present era, when spirituality is seen not only in the East, but also in the most non-religious parts of the Western society | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Discourse of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, Imam Khamenei, spiritual power | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |