تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,709 |
اندازه گیری مقاومت افزوده و تریم شناور لنج در امواج خلیج فارس به روش تجربی و تعمیم نتایج به لنج واقعی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 61، تیر 1402، صفحه 13-22 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوذر ابراهیمی* ؛ رضا درستکار | ||
خ شهید ریگی-دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
شناورهای سنتی لنج از سالها قبل در کشور ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان جهت حمل و نقل کالا و صید آبزیان استفاده میشوند و از لحاظ اقتصادی نقش مهمی در زندگی مردم جنوب کشور ایفا میکنند. ساخت این شناورها همواره به صورت سنتی در کارگاههای لنجسازی انجام میشود و تاکنون تحقیقات کاملی بر روی مقاومت افزوده و حرکات این شناورها انجام نشده است. این پژوهش به بررسی تجربی مقاومت افزوده شناور لنج در امواج میپردازد. یک مدل لنج به طول 95 سانتیمتر از یک لنج واقعی با طول 1/21 متر ساخته شده و در حوضچه کشش شهدای خلیج فارس آزمایش شد. تست ها در آب آرام و امواج منظم در سرعتهای مختلف انجام شده است. نتایج حاصل از حرکات شناور نشان میدهد، تریم دینامیکی در سرعتهای پایین به علت فشار کمتر در قسمت سینه شناور مقدار کوچکی است. با افزایش سرعت، تریم دینامیکی به دلیل افزایش فشار در قسمت سینه شناور افزایش پیدا میکند. نتایج مقاومت افزوده شناور در امواج نشان میدهد، در سرعتهای پایین، مقاومت افزوده بسیار بالا است اما با افزایش سرعت، مقاومت افزوده کاهش می یابد و حتی در سرعتهای بسیار بالا، مقاومت افزوده منفی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شناور لنج؛ مقاومت افزوده؛ حوضچه کشش؛ تست مدل؛ امواج خلیج فارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measurement of added resistance and trim of dhow vessel in the waves of the Persian Gulf by experimental method | ||
نویسندگان [English] | ||
Abouzar Ebrahimi؛ reza dorostkar | ||
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | ||
چکیده [English] | ||
Traditional barges have been used for years in Iran and other countries in the Persian Gulf and the Oman Sea for transporting goods and fishing, and they play an important role economically in the lives of the people of the south of the country. The construction of these vessels is done traditionally and so far no complete research has been done on the added resistance and movements of these floats.In the current research, the experimental investigation of the added resistance of the dhow vessel in waves has been investigated. A 95 cm long barge model was made from a vessel with a length of 21.1 meters and tested in the Persian Gulf Martyrs towing tank. Tests have been done in calm water and regular waves at different speeds. The results of the tests show that the dynamic trim at low speeds is a small amount due to the lower pressure in the floating chest. With the increase in speed, the dynamic trim increases due to the increase in pressure in the bow of the vessel. The results of the added resistance floating in the waves show that at low speeds, the added resistance is very high, but as the speed increases, the added resistance decreases, and even at very high speeds, the added resistance becomes negative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
dhow vessel, added resistance, towing tank, model test, Persian Gulf waves | ||
مراجع | ||
##[1] Arribas, F.P., Some methods to obtain the added resistance of a ship advancing in waves. Ocean Engineering, 2007. 34(7): p. 946-955.##[2] Shao, Y.-L. and O.M. Faltinsen, Linear seakeeping and added resistance analysis by means of body-fixed coordinate system. Journal of marine science and technology, 2012. 17(4): p. 493-510.##[3] Duan, W. and C. Li, Estimation of added resistance for large blunt ship in waves. Journal of Marine Science and Application, 2013. 12(1): p. 1-12.##[4] Lee, J.-H. and Y. Kim, Study on added resistance of a ship under parametric roll motion. Ocean Engineering, 2017. 144: p. 1-13.##[6] Yu, J.-W., et al., Effect of ship motions on added resistance in regular head waves of KVLCC2. Ocean Engineering, 2017. 146: p. 375-387.##6. Seo, S., S. Park, and B. Koo, Effect of wave periods on added resistance and motions of a ship in head sea simulations. Ocean Engineering, 2017. 137: p. 309-327.##[7] Park, D.-M., et al., Experimental and numerical studies on added resistance of ship in oblique sea conditions. Ocean Engineering, 2019. 186: p. 106070.##[8] Liu, S. and A. Papanikolaou, Regression analysis of experimental data for added resistance in waves of arbitrary heading and development of a semi-empirical formula. Ocean Engineering, 2020. 206: p. 107357.##[9] Gong, J., et al., Added resistance and seakeeping performance of trimarans in oblique waves. Ocean engineering, 2020. 216: p. 107721.##[10] Lloyd, A., Seakeeping: ship behaviour in rough weather. Admiralty Research Establishment, Haslar, Gosport, Publisher Ellis Horwood Ltd, John Wiley & Sons, ISBN: 0 7458 0230 3, 1989.##[11] YJ, K., A Note on the Strip Methods associated with Ship Motion Problems. Bulletin of the Society of Naval Architects of Korea, 1971. 8(1): p. 17-28.##[12] Faltinsen, O.M., Hydrodynamics of high-speed marine vehicles. 2005: Cambridge university press.##[13] Kamranzad, B., Persian Gulf zone classification based on the wind and wave climate variability. Ocean Engineering, 2018. 169: p. 604-635.##[14] Birk, L., Fundamentals of ship hydrodynamics: Fluid mechanics, ship resistance and propulsion. 2019: John Wiley & Sons.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |