تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,461 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,384,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,627,368 |
اندازه گیری مقاومت افزوده و تریم شناور لنج در امواج خلیج فارس به روش تجربی و تعمیم نتایج به لنج واقعی | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 21، شماره 61، تیر 1402، صفحه 13-22 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوذر ابراهیمی* ؛ رضا درستکار | ||
خ شهید ریگی-دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
شناورهای سنتی لنج از سالها قبل در کشور ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان جهت حمل و نقل کالا و صید آبزیان استفاده میشوند و از لحاظ اقتصادی نقش مهمی در زندگی مردم جنوب کشور ایفا میکنند. ساخت این شناورها همواره به صورت سنتی در کارگاههای لنجسازی انجام میشود و تاکنون تحقیقات کاملی بر روی مقاومت افزوده و حرکات این شناورها انجام نشده است. این پژوهش به بررسی تجربی مقاومت افزوده شناور لنج در امواج میپردازد. یک مدل لنج به طول 95 سانتیمتر از یک لنج واقعی با طول 1/21 متر ساخته شده و در حوضچه کشش شهدای خلیج فارس آزمایش شد. تست ها در آب آرام و امواج منظم در سرعتهای مختلف انجام شده است. نتایج حاصل از حرکات شناور نشان میدهد، تریم دینامیکی در سرعتهای پایین به علت فشار کمتر در قسمت سینه شناور مقدار کوچکی است. با افزایش سرعت، تریم دینامیکی به دلیل افزایش فشار در قسمت سینه شناور افزایش پیدا میکند. نتایج مقاومت افزوده شناور در امواج نشان میدهد، در سرعتهای پایین، مقاومت افزوده بسیار بالا است اما با افزایش سرعت، مقاومت افزوده کاهش می یابد و حتی در سرعتهای بسیار بالا، مقاومت افزوده منفی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شناور لنج؛ مقاومت افزوده؛ حوضچه کشش؛ تست مدل؛ امواج خلیج فارس | ||
مراجع | ||
1.Arribas, F.P., Some methods to obtain the added resistance of a ship advancing in waves. Ocean Engineering, 2007. 34(7): p. 946-955.##2.Shao, Y.-L. and O.M. Faltinsen, Linear seakeeping and added resistance analysis by means of body-fixed coordinate system. Journal of marine science and technology, 2012. 17(4): p. 493-510.##3.Duan, W. and C. Li, Estimation of added resistance for large blunt ship in waves. Journal of Marine Science and Application, 2013. 12(1): p. 1-12.##4.Lee, J.-H. and Y. Kim, Study on added resistance of a ship under parametric roll motion. Ocean Engineering, 2017. 144: p. 1-13.##5.Yu, J.-W., et al., Effect of ship motions on added resistance in regular head waves of KVLCC2. Ocean Engineering, 2017. 146: p. 375-387.##6.Seo, S., S. Park, and B. Koo, Effect of wave periods on added resistance and motions of a ship in head sea simulations. Ocean Engineering, 2017. 137: p. 309-327.##7.Park, D.-M., et al., Experimental and numerical studies on added resistance of ship in oblique sea conditions. Ocean Engineering, 2019. 186: p. 106070.##8.Liu, S. and A. Papanikolaou, Regression analysis of experimental data for added resistance in waves of arbitrary heading and development of a semi-empirical formula. Ocean Engineering, 2020. 206: p. 107357.##9.Gong, J., et al., Added resistance and seakeeping performance of trimarans in oblique waves. Ocean engineering, 2020. 216: p. 107721.##10.Lloyd, A., Seakeeping: ship behaviour in rough weather. Admiralty Research Establishment, Haslar, Gosport, Publisher Ellis Horwood Ltd, John Wiley & Sons, ISBN: 0 7458 0230 3, 1989.##11.YJ, K., A Note on the Strip Methods associated with Ship Motion Problems. Bulletin of the Society of Naval Architects of Korea, 1971. 8(1): p. 17-28.##12.Faltinsen, O.M., Hydrodynamics of high-speed marine vehicles. 2005: Cambridge university press.##13.Kamranzad, B., Persian Gulf zone classification based on the wind and wave climate variability. Ocean Engineering, 2018. 169: p. 604-635.##14.Birk, L., Fundamentals of ship hydrodynamics: Fluid mechanics, ship resistance and propulsion. 2019: John Wiley & Sons. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |