تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,463 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,422,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,655,759 |
کاربست تکنیک خوشهبندی در واکاوی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه گلستان | ||
مدیریت دانش سازمانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkm.2024.235791.1697 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی سیاه سرانی کجوری* ؛ محمودرضا چراغعلی | ||
استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 27 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 21 فروردین 1403 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر کاربست تکنیک خوشهبندی به منظور واکاوی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه گلستان بوده است، لذا این پژوهش کاربردی بوده، از حیث هدف توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش محققان نگاهی کلنگر و سیستمی به مقوله مدیریت دانش داشته و پیادهسازی مدیریت دانش را منوط به برخورداری یا نیاز یک گروه خاص ندانستهاند. اعضای نمونهی آماری، 281 نفر از مدیران، اعضای هیات علمی و یاوران علمی دانشگاه گلستان بودند که از طریق روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه مدیریت عمومی نیومن و کنراد که پایایی و روایی آن به ترتیب با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی تایید شده بود مورد سنجش قرار گرفتند. در گام اول بر حسب ابعاد چهارگانه چرخه مدیریت دانش وضع موجود مدیریت دانش در دانشگاه گلستان در سه سطح مدیران، اعضای هیات علمی و یاوران علمی با استفاده از تحلیل خوشهای غیر سلسله مراتبی و نرمافزار رپیدماینر مورد تحلیل قرار گرفت و تعداد خوشههای بهینه بر حسب شاخص دیویس-بولدین به دست آمد، در گام دوم اعضای نمونه آماری قرار گرفته در هر خوشه بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد در هر دو خوشه وضعیت چهار بعد مدیریت دانش در سطح اطمینان 95/0 در پایینتر از عدد 3 قرار داشته و تحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی خوشهها با آزمون کای دو در سطح اطمینان 95/0 نشان داد که نتایج به دست آمده با قالبهای ذهنی از پیش شکل گرفته تفاوت معناداری دارد. نتایج پژوهش بر پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه گلستان تاکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشهبندی؛ دانشگاه گلستان؛ مدیریت دانش؛ وضعیت موجود | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |