تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,221 |
اهمیت و تاثیر سیستم ضربه گیر (فندر) در طراحی بارجهای بتنی با بتن پر مقاومت | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، تیر 1402، صفحه 21-29 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین قربانی* | ||
دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 02 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
بار ضربه ای ناشی از کشتی ها با قرار دادن ضربهگیر (فندر) به باری قابل تحمل برای سازه و کشتی های پهلوگیرنده تبدیل خواهد شد. عموما بار ضربه ای وارده بر سازه بر اساس تناژ جابجایی شناور پهلو گیرنده و شرایط زیست محیطی منطقه، به عنوان شاخص های مهم در تعیین بار ضربه ای، طراحی می شوند. در این بررسی، اثر دو نوع ضربه گیر پر کاربرد بر روی بارج های بتنی با بتن پر مقاومت، شامل ضربه گیر سلولی با مقطع مخروطی و فندر پنوماتیکی مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که منطقه جاسک به عنوان محل بررسی در نظر گرفته شده که احتمال وجود کشتی های عبوری مختلف با تناژهای جابجایی متفاوت را داراست. بنابر این، با توجه به گستردگی کشتی های عبوری در این منطقه، سیستم ضربه گیر و بار ضربه ای وارد بر آن برای حداکثر کشتی های تا 45000 تن با ضریب اطمینان 2 بر اساس بحرانی ترین شرایط تعیین شد. بررسی نتایج بر اساس تحلیل های المان محدودی نشان داد که استفاده از سیستم ضربه گیر باید با دقت مناسب باشد و سیستم های سلولی با مقطع مخروطی گزینه مناسبی جهت استفاده در بارج های بتنی به علت سطح مقطع محدود، و کم بودن سختی خارج از صفحه المان های پوسته ای در بارج های بتنی نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
بارج؛ بتن پر مقاومت؛ فندر؛ المان پوستهای؛ بار ضربهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The importance and impact of the fender system in the design of concrete barges with high strength concrete | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Ghorbani | ||
Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
The impact load caused by ships could be converted into a tolerable value for the floating structures and berthing ships by placing the fenders next to them. The effect of two widely used fenders is investigated in this study on barges with high-strength concrete material, including pneumatic fenders (Ocean guards) and cellular fenders with conical cross-sections. It is worth mentioning that the impact load in this paper is considered for the Jask marine area in Iran with the probability of passing different ships with various tonnages. Therefore, the fender system and the impact load on barges were determined for floating ships up to 45000 tons with a safety factor of two based on critical conditions. Statistical results illustrated that pneumatic fenders are an appropriate choice for concrete barges compared to cellular fenders with conical cross-sections due to the low out-of-plain behavior of concrete shell elements and higher effective area after impact. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Barge, high strength concrete, fender, shell element, impact load | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |