تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,244 |
طراحی نرمافزاری نوین جهت کنترل هندسی در ساخت پلهای بتنی صندوقهای پیشساخته به روش طره متعادل | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، تیر 1402، صفحه 31-43 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی خوش برش ماسوله* 1؛ محمد فلاح2 | ||
1هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی، موسسه شهید رجائی، تهران. | ||
2هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی، موسسه شهید رجائی | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 11 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
عدم دسترسی به نرمافزارهای تجاری خارجی پایش هندسی صندوقهها در پروژههای پلسازی و نبود برنامه رایانهای مناسب جهت انجام پایش هندسی این قطعات در داخل کشور، طراحی و پیادهسازی یک برنامه با دقت مطلوب در کشور، از ضرورت بسیاری برخوردار است. همچنین، طراحی یک برنامه بومی جهت کنترل هندسی در ساخت پلهای بتنی صندوقهای پیشساخته به روش طره متعادل، با توجه به توسعه روش طره متعادل در پلسازی کشور، نقش بسیار مؤثری در ارتقای دقت و کاهش هزینههای مدلسازی پایش هندسی دارد. مهمترین ارزشافزوده این طرح پیشنهادی، تولید یک نرمافزار بومی و عدم نیاز به خرید نرمافزارهای مشابه خارجی است. دستاورد این طرح تحقیقاتی در زمینه امکانپذیر کردن پایش هندسی صندوقههای پیشساخته در کشور و برای پروژههای ساخت پلهای بتنی صندوقهای پیشساخته به روش طره متعادل که در کشور موردتوجه است، مورد استفاده گسترده قرار میگیرد. همچنین، نتایج تجربی و نظری طرحشده در این پروژه منجر به دستیابی به دانش جامعتری در زمینه تصحیح هندسی صندوقههای پیشساخته و کاهش قابلتوجه خطاها و هزینهها در فرآیند طراحی و ساخت خواهد شد. در این تحقیق، 2 روش بر اساس تبدیل سیستم مختصات جهانی و محلی مبتنی بر ماتریس کسینوسهای هادی و تجزیه زاویه انحراف مسطحاتی و ارتفاعی بهمنظور محاسبه اعداد تنظیم صندوقه و مختصات جهانی پلیتها، طراحی و پیادهسازی شده است. بر اساس نتایج، روش دوم نسبت به روش اول دارای بهبود حدود 20 درصد در آفست و بهبود 10 درصد در لاین برای چهار دهانه شامل 52 صندوقه، میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسیریابی پل؛ صندوقه پیشساخته؛ نرمافزار کنترل هندسی؛ پایش دقت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design of a Novel Geometric Control Software for Concrete Segmental Cantilever Bridges | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Khoshboresh-Masouleh1؛ Mohammad Fallah2 | ||
1Specialized Road and Urban Planning Holding, Shahid Rajaee Professional Group, Tehran, | ||
2Specialized Road and Urban Planning Holding, Shahid Rajaee Professional Group | ||
چکیده [English] | ||
The achievement of this research project in the field of enabling the geometric monitoring of precast segments in the country and for the construction projects of precast segmental concrete bridges using the balanced girder method, which is of interest in the country, is widely used. The experimental results proposed in this project will lead to the achievement of more comprehensive knowledge in the field of geometric correction of precast segments and a significant reduction of errors and costs in the design and construction process. In this study, two approaches have been designed and implemented based on the transformation of the global and local coordinate systems and based on the matrix of direction cosines and the analysis of plane and height deflection angles in order to calculate the segment adjustment numbers and the global coordinates of the plates. Based on the results, the second method compared to the first method has about 20% improvement in offset and 10% improvement in line. Based on the results of the second method, according to the calculation of deviation angles in a decomposed way for the right, center and left side of the segment, the offset values have a significant improvement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Routing Bridge, Precast Segment, Geometric Control Software, Accuracy Monitoring | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |