تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,870,964 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,720,839 |
شناسایی و تبیین مؤلفه های هویت ساز انسان از منظر نهج البلاغه | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 32، شماره 63، شهریور 1403، صفحه 91-116 اصل مقاله (1019.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شیروانی شیری* 1؛ مختار ذاکری2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار،گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 06 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین مؤلفههای هویتساز انسان از منظر نهجالبلاغه است. این تحقیق در پارادایم کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد و از روش کدگذاری استقرایی دادهها انجام گرفته است. نمونه مورد تحلیل، کل متن نامهها، خطبهها و حکمتهای نهجالبلاغه بود که دادهها به شیوهی هدفمند و با رعایت قاعدهی اشباع نظری گردآوری شد. به منظور اعتبارسنجی تحقیق از روش مسیر ممیزی استفاده شده است. همچنین نتایج پس از اعمال نظر پنج نفر از صاحبنظران و خبرگان عرصه هویت اسلامی، جمعبندی و اصلاحات لازم صورت گرفت. بهمنظور پایایی و اعتبایابی یافتهها، ضریب توافق نمرهگذاران برای واحدهای تحلیل تخصیصدادهشده صورت گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که 22 کد محوری شامل حکمتورزی، اندیشهورزی در امور، کسب آگاهی از امور، تأملورزی در تاریخ، تجربهمحوری، تربیتپذیری، انجام اصولی و دقیق امور، عمل متفکرانه، استواری در امور، اتکال به پروردگار، یقینورزی، میانهروی در امور، حفظ نقطه تعادل، پرورش روحیات درونی، خودکنترلی، اخلاص در نیات و اعمال، خضوع، خداباوری، خودارزشمندپنداری، خودارزیابی، توجه به امور دنیایی و احساس تعهد و مسئولیت و 9 کد گزینشی شامل معرفتاندوزی، عملگرایی، استحکامسازی درونی، تعادلجویی، خودسازی، خدامحوری، خودنگری، دنیاداری، تعهدورزی به عنوان مؤلفههای هویتساز از منظر نهجالبلاغه احصا گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ مؤلفه های هویت ساز؛ نهج البلاغه؛ امام علی (ع) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Explaining the Components of the Identity of the Human Being from the Perspective of Nahj al-Balaghah | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Shiravani Shiri1؛ Mokhtar Zakeri2 | ||
1Assistant Professor, department of Education, Farhangian University | ||
2استادیار،گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify and explain the components of the identity of the desired human being from the perspective of Nahj al-Balaghah. Nahj al-Balaghah is considered as one of the rich sources of Islamic education. This research is based on a qualitative paradigm based on data theory and inductive coding of data. The analyzed sample was the entire text of letters, sermons and wisdoms of Nahj al-Balaghah translated by Mohammad Dashti that the data were collected in a purposeful manner and in accordance with the rule of theoretical saturation. In order to validate the research, the audit path method has been used. Also, the results of the analysis were summarized and the necessary corrections were made after applying the opinions of five experts in the field of Islamic identity. In order to validate the findings and results of the article, the scorers' agreement coefficient was determined for the allocated analysis units. Findings of the research indicate that 22 central codes include judgment, thinking about affairs, gaining knowledge of affairs, meditating on history, central experience, educability, principled and accurate execution of affairs, action thoughtful, steadfast in affairs, reliance on God, certainty, moderation in affairs, maintaining balance, cultivating inner spirits, self-control, sincerity in intentions and actions, humility, theism, self-esteem, self-esteem, attention to worldly affairs and feelings commitment and responsibility and 9 selection codes including knowledge acquisition, pragmatism, internal consolidation, balancing, self-construction, God-centeredness, selfishness, worldliness, and commitment were identified as components of identity from the perspective of Nahj al-Balaghah. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, Identity-Building Components, Nahjul Balagha, Imam Ali (PBUH) | ||
مراجع | ||
قرآن مجید (1397). ترجمه فولادوند، محمد مهدی.
نهجالبلاغه حضرت علی (ع). (1392). ترجمه محمد دشتی، چاپ دهم، قم: انتشارات موعود اسلام.
افضلی، علی. (1393). «معناشناسی واژه عدالت در نهجالبلاغه». تحقیقنامه علوی. سال پنجم، شماره اول: 1-18.
جمعی از نویسندگان. (1394). دانشنامه نهجالبلاغه، جلد دوم، تهران: انتشارات مدرسه.
حاجیانی، ابراهیم. (1379). «تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایرانی و طرح چند فرضیه». فصلنامه مطالعات ملی. سال دوم، شماره 5: 193-228.
حاجیانی، ابراهیم. (1388). جامعهشناسی هویت ایرانی، تهران: تحقیقکده تحقیقات استراتژیک.
دهخدا، علی اکبر. (1377). لغتنامه دهخدا، دوره کامل (16جلدی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رضایت، غلامحسین و رضایت، فاطمه. (1399). «معرفتشناسی از دیدگاه امام علی(ع) با تأکید بر دلالتهای تربیتی آن». تحقیق در مسائل تعلیموتربیت اسلامی. سال بیست و هشتم، دوره جدید، شماره 6: 5-30.
زمانی، مهدی؛ دلشاد تهرانی، مصطفی و امینی سولاری، جمیله. (1399). «نقش انگاره سفر در معناداری زندگی از منظر نهجالبلاغه و مؤلفههای آن در ساحتهای درونی انسان». تحقیقنامه علوی. سال 11، شماره اول: 1-22.
فتحی، معصومه؛ سلیمانی، اسماعیل. (1395). «مفهوم انسان در نهجالبلاغه». تحقیقهای قرآن و حدیث. سال 49، شماره 1: 91-116.
فرازمندی، میترا؛ فقیهی، علیرضا و ناطقی، فائزه. (1398). «اندیشهورزی در آیینه قرآن و نهجالبلاغه». تحقیقنامه علوی. سال دهم، شماره اول: 171- 201.
فرهادینژاد، محسن، لگزیان، محمد، منصوریان، یزدان و کفاشپور، آذر. (1393). «مدیریت دولتی اثربخش در سازمانهای ایرانی؛ نظریهپردازی دادهبنیاد». فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی. 3، 1، 70-55.
عارف، رضا. (1389). «هویت اسلامی ما». اسلام پژوهی. شماره 4: 111-138.
عمید، حسن. (1390). فرهنگ عمید، چاپ سی و هشتم، تهران: امیرکبیر.
کافی، مجید؛ شعاع هاشمی خمامی، سیده مرضیه. (1397). «میانهروی مسیری برای تعادل سبک زندگی اسلامی». اسلام و علوم اجتماعی. سال دهم، شماره 19: 75-99.
مبانی نظری سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1391). تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
مرزوقی، رحمت الله؛ انارینژاد، عباس. (1386). «تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه». تربیت اسلامی. سال دوم، شماره 4: 163-192.
محمدی، مسلم. (1390). «ابعاد هویت یابی نظام اخلاقی دین با تاکید بر جنبه های کارکردگرایی». اندیشه نوین دینی. دوره 7، شماره27: 77-97.
معین، محمد. (1386). فرهنگ معین، جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: ادنا.
نراقی، مهدی. (1386). جامعالسعادات، چاپ هشتم، قم: نشر اسماعیلیان.
نظری، علی و خلیلی، پروین (1398). بررسی فرآیند نشانهشناسی اجتماعی در آموزههای علوی با تکیه بر نهجالبلاغه با تکیه بر هویّت و آداب معاشرت. تحقیق نامه علوی، 10(1)، 239-261
یارمحمدیواصل، مسیب؛ قنادی، فاطمه و غفاری، فائزه. (1399). «مهارت تابآوری و ویژگیهای آن از دیدگاه امام علی)ع) در نهجالبلاغه». تحقیقنامه نهجالبلاغه. 8(31)، 129-150.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ عروتیموفق، اکبر و نادریپور، حسین. (1399). «واکاوی مفهوم خرد و ویژگیهای افراد خردمند در پرتو نهجالبلاغه». تحقیقنامه نهجالبلاغه. 8(32)، 121-141.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1955). Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide. London: Falmer Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |