تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,255 |
تعداد مقالات | 9,089 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,224,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,977,356 |
ویژگی فراکتالی اکوسیستم تربیت مبتنی بر دیدگاه اصالت جامعه علامه طباطبایی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 32، شماره 63، شهریور 1403، صفحه 203-224 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد رحمانی گورجی* 1؛ سوسن کشاورز2؛ قدرت الله قربانی3؛ سید کاظم اکرمی4 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشکده علوم انسانی دانشگاه خوارزمی. | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
3هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه خوارزمی | ||
4برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 18 دی 1402، تاریخ پذیرش: 16 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تبیین فرصت های فلسفه صدرایی و به صورت خاص نوصدرائیانی مانند علامه طباطبایی برای حل چالش های نظام حکمرانی تربیتی مبتنی بر امتداد دیدگاه های ایشان در حوزه اصالت جامعه است. سوال اصلی این پژوهش این است که اولاً آیا پرداختن به تربیت جمعی به عنوان یک پدیده نوخاسته صحیح است ویا تربیت در جامعه قابل تقلیل به دیدگاه های فیلسوفان تربیتی در حوزه «خودسازی» یا دوگانه «مربی-متربی» است؟ و دوماً آیا مبتنی بر دیدگاه های علامه طباطبایی در فلسفه صدرایی می توان همسان سازی برای حوزه حکمرانی تربیتی و تربیت فردی ایجاد نمود و بخشی از نظریات تربیت اجتماعی را منشعب از تربیت فردی به صورت مستقل استخراج کرد؟ این پژوهش نشان می دهد که امتداد دیدگاه های علامه طباطبایی منجر به اثبات اصالت اکوسیستم تربیت به عنوان یک کل غیر قابل فروکاست به اجزاء می گردد که در عین انطباق بخشی از فرآیندهای افراد آن با آن کل، یک صورت بندی مستقلانه ای را طلب می کند. پیامد این نظریه می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های موجود در جریان تعلیم و تربیت مانند «دوگانه کمیت و کیفیت»، «الگوی معماری نظامات تربیتی» و «نسبت سنجی بین اقتصاد و تربیت در ساحت جامعه» باشد. روش این پژوهش نیز به دلیل ماهیت فلسفی آن، استنتاجی و مبتنی بر چارچوب استدلالات علم منطق می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اکوسیستمی؛ اصالت جامعه؛ علامه طباطبایی؛ فلسفه اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Fractal characteristic of education ecosystem based on the originality of Allameh Tabatabai's society | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad rahmani goraji1؛ soosan keshavarz2؛ qodrat allah qorbani3؛ seyed kazem akrami4 | ||
1Doctoral student of Hekmat Ta'alieh, Faculty of Human Sciences, Kharazmi University. | ||
2Department of Educational Sciences, Khwarazmi University | ||
3Faculty of Islamic Philosophy Department of Khwarazmi University | ||
4Curriculum planning of Department of Educational Sciences of Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to explain the opportunities of Sadra's philosophy and specifically of Neo-Sadra's like Allameh Tabatabai to solve the challenges of the educational governance system based on the extension of his views in the field of community authenticity. The main question of this research is that firstly, is it correct to deal with collective education as a new phenomenon, or can education in society be reduced to the views of educational philosophers in the field of "self-improvement" or duality of "educator-educator"? And secondly, based on the views of Allameh Tabatabaei in Sadra's philosophy, is it possible to create an equalization for the field of educational governance and individual education and extract part of the theories of social education branching from individual education independently? This research shows that the extension of Allameh Tabatabai's views leads to the proof of the authenticity of the education ecosystem as a whole that cannot be reduced to parts, which requires an independent formulation while adapting part of the processes of its people to that whole. . The result of this theory can be the answer to many questions in education and training, such as "dual quantity and quality", "architectural model of educational systems" and "proportionality between economy and education in the field of society". Due to its philosophical nature, the method of this research is inferential and based on the framework of logical arguments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ecosystem Education, The Originality of Society, Allameh Tabatabai, Islamic Philosophy | ||
مراجع | ||
قرآن کریم باربور، ایان (۱۳۶۲) علم ودین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشردانشگاهی. بیات، محمد حسین، راستایی، حامده (۱۳۹۴) سریان علم در موجودات از منظر قرآن مجید و تجلی آن در اندیشهی ملاصدرا، تهران، سراج منیر، سال ۶، شماره ۲۰، صص ۷-۲۷ دورکیم، امیل (۱۳۷۶) تربیت و جامعه شناسى، ترجمه على محمد کاردان، دانشگاه تهران رضایی، مهدی (۱۳۹۱) چیستی شناسی روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، شماره ۱۵، صص ۲۹-۵۳ جعفری ولنی، علی اصغر (۱۳۹۷) منطق به مثابه روش شناسی پژوهشهای فلسفی، فصلنامه پژوهشهای معرفت شناختی، شماره ۱۵، بهار و تابستان ۱۳۹۷ جمشیدی، محمد حسین، صفری، مریم (۱۳۹۴) رسالت و کارکرد اعتلا بخشی حکومت از منظر امام خمینی (ره)، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافت انقلاب اسلامی، سال نهم شماره ۳۲ صص ۴۵-۶۴ خامنه ای، سید علی (۱۳۹۱) بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان و فعالان طرح «صالحین»، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، تاریخ ۱/۹/۱۳۹۱ سجادیه، نرگس (۱۳۸۸) مسئولیتهای متقابل نهاد تعلیم و تربیت رسمی و خانواده، نشریه حوراء، شماره ۳۱ صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم (۱۳۴۶) شواهد، مشهد: دانشگاه فردوسی. صدرالمتالهین، محمد بن ابراهیم( ۱۹۸۱ م) اسفار (الحکمة المتعالیه)، دار احیاء التراث العربى، بیروت صفری، بهروز (۱۳۹۰) نظریه آشفتگی و آشفتگی اجتماعی در ایران، مجله مطالعات اجتماعی در ایران، دوره پنجم، شماره ۴، صص ۶۲-۸۵ امیری طهرانی، سید محمد رضا (۱۳۹۹) نقد فلسفه پول زیمل و تخصص گرایی آکادمیک، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال بیستم شماره سوم صص ۶۱-۸۵ کریمی، محمد کاظم، خانمحمدی، کریم (۱۳۹۳) رویکردهای سیاسی اجتماعی در فلسفه ملاصدرا، نشریه سیاست متعالیه، سال دوم شماره پنجم، صص ۸۳-۱۰۲ ضمیری، محمد رضا(۱۳۸۰) جامعه و تربیت، معرفت 1380 شماره 45 طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۶۷) المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه ناصر مکارم شیرازی... [و دیگران]، قم:بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی مشکاتی، محمد مهدی (۱۳۹۲) تبیین و تحلیل اقسام رابطه جوهر و عرض در نظام صدرایی و مقایسه ای اجمالی با دیدگاه سینوی، ماهنامه معرفت، سال بیست و دوم شماره 7 مطهری، مرتضی (۱۳۷۷) مجموعه آثار شهید مطهری، جلد دوم، تهران، انتشارات صدرا مطهری، مرتضی (۱۳۷۷) مجموعه آثار شهید مطهری، جلد ششم، تهران، انتشارات صدرا مطهری، مرتضی (۱۳۷۸) انسان و سرنوشت، چاپ هجدهم، تهران، انتشارات صدرا مطهری، مرتضی (۱۳۸۰) مجموعه آثار شهید مطهری، جلد هشتم، تهران، انتشارات صدرا مطهری، مرتضی (بی تا) مجموعه آثار شهید مطهری، جلد یکم، تهران، انتشارات صدرا هوانگ، وکتور دبلیو، هوروویت، گرگ (۱۳۹۷) جنگل بارانی، تهران، انتشارات همبودگاه Benoit B. Mandelbrot, noît B. Mandelbrot (1983) The Fractal Geometry of Nature. Henry Holt and Company Tan, Can Ozan; Cohen, Michael A.; Eckberg, Dwain L.; Taylor, J. Andrew (2009). Fractal properties of human heart period variability: Physiological and methodological implications. The Journal of Physiology. 587 (15): 3929–41. C.M. Song, S. Havlin, H.A. Makse (2005). Self-similarity of complex networks. Nature. 433 (7024): 392–5. Feder, Jens (2013). Fractals. Springer Science & Business Media Kurt, jax (2010) Ecosystem Functioning, Cambridge University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161 |