تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,866,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,718,911 |
مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید قنبری سالطه* 1؛ محمدعلی محمدیفر2 | ||
1مدرس دانشگاه | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
مشاغل نظامی و انتظامی دارای تنیدگی بالا و پیچیدگیهای خاصی هستند که در سرتاسر دنیا توأم با ناسازگاری، مخاطرات جسمانی و زندگی در شرایط سخت است؛ بنابراین افراد مشاغل پرخطر مانند نظامیان، بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای روانشناختی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی - هیجانی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشجویان سال اوّل دانشگاه بود. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروههای آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل بود؛ که به روش تصادفی انتخاب و در گروهها جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای 84 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف و 160 سؤالی سازگاری بل بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که هم آموزش مهارتهای اجتماعی - هیجانی و هم آموزش مثبتاندیشی موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری در سطح 01/0P< شده و در مقایسه بین دو نوع مداخله نیز، آموزش مهارت مهارتهای اجتماعی - هیجانی مؤثرتر بود. در پیگیری سهماهه نیز نتایج تکرار شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی - هیجانی؛ مثبتاندیشی؛ بهزیستی روانشناختی؛ سازگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the effectiveness of teaching social, emotional and positive thinking skills on the psychological well-being and adaptation of Imam Ali University students | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Ghanbari saleteh1؛ Mohammad Ali Mohammady far2 | ||
1University teacher | ||
2Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Military and law enforcement jobs have high stress and special complications, which are combined with incompatibility, physical risks and life in difficult conditions all over the world; Therefore, people in high-risk jobs, such as the military, are more susceptible to psychological diseases. The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of teaching social-emotional skills and positive thinking on the psychological well-being and adaptation of Imam Ali University students. This research was practical in terms of purpose and in terms of method, it was an experiment with a pre-test-post-test with a control group. The statistical population included first-year university students. The statistical sample included 21 people for each of the experimental groups and 20 people for the control group; which were randomly selected and replaced in groups. The data collection tool included the 84-question psychological well-being questionnaire of Riff and the 160-question questionnaire of Bell's adjustment. The data were analyzed using the statistical method of multivariate analysis of covariance. The results showed that both social-emotional skills training and positive thinking training improved psychological well-being and adaptation at the P<0.01 level, and in the comparison between the two types of intervention, social-emotional skills training was more effective. The results were repeated in the three-month follow-up. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social-emotional skills, positive thinking, psychological well-being, adaptation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |