تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,328,350 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,451 |
اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی کودکان در خانواده های نظامی | ||
روانشناسی نظامی | ||
دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 59، دی 1403 اصل مقاله (992.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صحرائیان* 1؛ طاهره سادات میرقائمی2؛ شهناز نوحی3 | ||
1دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد شاهرود | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
3استادیار،گروه روانشناسی،واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 17 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالابود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و در چارچوب یک طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اتیسم با عملکردبالا در سال 1401 در شاهرود بود. جهت گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر از پرسشنامه های مهارت های اجتماعی اسکات بلینی (2007)و شدت علائم اوتیسم گیلیام(1995)استفاده شد. تایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بازی درمانی شناختی-رفتاری بربهبود مهارت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/67 تاثیر دارد(p‹0/01). و این روش درمانی بر بهبود برقراری ارتباط در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکردبالا به میزان 0/40 واحدبر بهبود تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/37واحد و بر بهبود مهارت اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا 0/40واحد تاثیر دارد. بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود مهارت اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم به عملکرد بالا 0/37واحد تاثیر دارد(p<0/01). همچنین بازی درمانی شناختی_رفتاری بر بهبود مهارت های ارتباطی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالابه میزان 0/46واحد تاثیر دارد (p<0/01). و این روش درمانی بر برقراری ارتباط در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/40 و بر بهبود تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا به میزان 0/37واحد تاثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی شناختی _رفتاری؛ مهارت های اجتماعی؛ مهارت های ارتباطی؛ اتیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of cognitive-behavioral game therapy on social skills and communication skills of children in military families | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sahraiyan1؛ Taherh Mirghaemi2؛ Shahnaz Nohi3 | ||
1Faculty of Medical Sciences, Shahrood Azad University | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran | ||
3Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral game therapy on social skills and communication skills of high-functioning autistic children. The research design was semi-experimental and within the framework of a pre-test-post-test design with a control group. The population studied in this research included all children with high functioning autism in 1401 in Shahrood. In order to collect information in the current research, Scott Bellini's (2007) social skills questionnaires and Gilliam's (1995) severity of autism symptoms questionnaires were used. The results of the data analysis showed that cognitive-behavioral play therapy has an effect on improving social skills and communication skills in children with high-functioning autism to the extent of 0.67 (p < 0.01). And this therapeutic method improves communication in high-functioning autistic children by 0.40 units, improves social interaction in high-functioning autistic children by 0.37 units, and improves social skills in high-functioning autistic children. It has an effect of 0.40 units. Cognitive behavioral game therapy has an effect on improving social skills in children with autism to a high performance of 0.37 units (p<0.01). Also, cognitive-behavioral game therapy has an effect on improving communication skills in children with autism with high performance by 0.46 units (p<0.01). And this therapeutic method has an effect on communication in children with high-functioning autism by 0.40 units and on improving social interaction in children with high-functioning autism by 0.37 units. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive behavioral play therapy, social skills, communication skills, autism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |