
تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,285 |
تعداد مقالات | 9,288 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,611,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,278,304 |
مکانیابی تخلیه الکتریکی ساکن بر روی بدنة هواپیما با روش اندازهگیری تأخیرهای زمانی | ||
رادار | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، دی 1401، صفحه 83-90 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا مهدی1؛ سید محمد جواد رضوی* 2؛ رضا ترینیا3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
3دکتری تخصصی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 13 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 10 دی 1401 | ||
چکیده | ||
تخلیه الکترواستاتیک (ESD) یک مشکل تکرارشونده با اثرات مضر است. این اثرات شامل تخریب حافظه سامانههای رایانهای، آسیبرسانی به مدارهای الکترونیکی، ایجاد تداخل الکترومغناطیسی بر روی سیستمهای راداری و اویونیک هواگردها و تخریب سطوح میباشد. دانستن اینکه رویدادهای تخلیههای الکترواستاتیک در کدام قسمت بدنه هواگرد اتفاق میافتد، میتواند به کاهش هزینه هواگرد برای پایش و یافتن خرابیهای ناشی از آنها کمک کند. همچنین در حین پرواز به خلبان و خدمه پرواز آگاهی میدهد تا بهعنوانمثال علت درست کارنکردن سامانههای ارتباطی و راداری را بداند. این مهم سبب میشود هواگردها ایمنتر طراحی و ساخته شوند. بر همین اساس در این مقاله با استفاده از روش TDOA مکان تخلیه الکتریسیته ساکن بر روی ساختار استوانهای هواپیما در شبیهسازی و اندازهگیری بهدستآمده است. در شبیهسازی بادقت کمتر از 9 سانتیمتر مکان تخلیه الکترواستاتیک تخمین زده شد و در اندازهگیری این دقت به 11 سانتیمتر رسید. | ||
کلیدواژهها | ||
تخلیه الکتریسیته ساکن؛ هواگرد؛ مکانیابی؛ تأخیر زمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Electrostatic discharge positioning on the airplane body with delay times measurement method | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza mahdi1؛ seyed mohammad javad razavi2؛ reza toreinia3 | ||
1Master's student, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
3PhD, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Electrostatic discharge(ESD) is a highly repeatable problem with harmful effects. These effects include destroying computer systems memory, damaging the electronic circuits, electromagnetic interference on the airplane radar and avionics systems, and destroying the surfaces. Knowing the places where electrostatic discharges have occurred in the airplane body can help in the airplane cost reduction for scanning and finding the resulting defects of ESD. Also, it informs the pilot and crews for example to know why communication and radar systems do not work correctly. So, it causes airplanes to be designed and fabricated safer. On this basis, in this article, the position of the electrostatic discharge in the cylindrical structure of the airplane has been obtained by the TDOA method. The accuracy of the estimation in the simulation is 9cm and in the measurement is 11cm. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Electrostatic discharge, Airplane, Positioning, Time Delay Of Arrival | ||
مراجع | ||
[2] J. Bernier, G. Croft, and R. Lowther, “ESD sources pinpointed by analysis of radio wave emissions,” in Proceedings Electrical Overstress/Electrostatic Discharge Symposium, 1997, pp. 83–87. DOI:10.1109/EOSESD.1997.634229
[3] D. L. Lin, L. F. DeChiaro, and M.-C. Jon, “A robust ESD event locator system with event characterization,” in Proceedings Electrical Overstress/Electrostatic Discharge Symposium, 1997, pp. 88–98. DOI:10.1109/EOSESD.1997.634230
[4] Y. Tian and M. Kawada, “Estimation of DOAs of EM Waves Emitted from Multiple Partial Discharge Sources in Free Space by Using Wideband Signal Subspace Methods,” Journal of International Council on Electrical Engineering, vol. 1, no. 4, pp. 384–389, 2011. DOI:10.5370/JICEE.2011.1.4.384
[5] K. Mehranzamir, H. N. Afrouzi, Z. Abdul-Malek, Z. Nawawi, M. A. B. Sidik, and M. I. Jambak, “Hardware and software implementation of magnetic direction finding sensors,” in 2019 International Conference on Electrical Engineering and Computer Science (ICECOS), 2019, pp. 23–28. DOI:10.1109/ICECOS47637.2019.8984532
[6] X. Feng, H. Liu, D. Zhang, Y. Cui, S. Xue, and Z. Zhang, “Partial Discharge Location of Converter Station Based on Time Difference of Arrival,” in 2022 7th Asia Conference on Power and Electrical Engineering (ACPEE), 2022, pp. 982–986. DOI:10.1109/ACPEE53904.2022.9783927
[7] H.-Z. Fu, Y.-J. Xie, and J. Zhang, “Analysis of corona discharge interference on antennas on composite airplanes,” IEEE Trans Electromagn Compat, vol. 50, no. 4, pp. 822–827, 2008. DOI:10.1109/TEMC.2008.2004598
[8] I. Garcia-Hallo, D. Lemaire, N. Raveu, and G. Peres, “Method for p-static source location on aircraft using time domain measurements,” Progress In Electromagnetics Research C, vol. 62, pp.89–98,2016. DOI:10.2528/PIERC15121507
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |