تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,166 |
مکانیابی تخلیه الکتریکی ساکن بر روی بدنة هواپیما با روش اندازهگیری تأخیرهای زمانی | ||
رادار | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا مهدی1؛ سید محمد جواد رضوی* 2؛ رضا ترینیا3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
3دکتری تخصصی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 13 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 10 دی 1401 | ||
چکیده | ||
تخلیه الکترواستاتیک (ESD) یک مشکل تکرارشونده با اثرات مضر است. این اثرات شامل تخریب حافظه سامانههای رایانهای ، آسیب-رسانی به مدارهای الکترونیکی ، ایجاد تداخل الکترومغناطیسی بر روی سیستمهای راداری و اویونیک هواگردها و تخریب سطوح می-باشد. دانستن اینکه رویدادهای تخلیههای الکترواستاتیک در کدام قسمت بدنه هواگرد اتفاق میافتد، میتواند به کاهش هزینه هواگرد برای پایش و یافتن خرابیهای ناشی از آنها کمک کند. همچنین در حین پرواز به خلبان و خدمه پرواز آگاهی میدهد تا به عنوان مثال علت درست کارنکردن سامانههای ارتباطی و راداری را بداند. این مهم سبب میشود هواگردها ایمنتر طراحی و ساخته شوند. بر همین اساس در این مقاله با استفاده از روش TDOA مکان تخلیه الکتریسته ساکن بر روی ساختار استوانهای هواپیما در شبیهسازی و اندازه-گیری به دست آمده است. در شبیهسازی با دقت کمتر از 9 سانتیمتر مکان تخلیه الکترواستاتیک تخمین زده شد و در اندازهگیری این دقت به 11 سانتیمتر رسید. | ||
کلیدواژهها | ||
تخلیه الکتریسیته ساکن؛ هواگرد؛ مکانیابی؛ تأخیر زمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Electrostatic discharge positioning on the airplane body with delay times measurement method | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza mahdi1؛ seyed mohammad javad razavi2؛ reza toreinia3 | ||
1Master's student, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
3PhD, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Electrostatic discharge(ESD) is a highly repeatable problem with harmful effects. These effects include destroying computer systems memory, damaging the electronic circuits, electromagnetic interference on the airplane radar and avionics systems, and destroying the surfaces. Knowing the places where electrostatic discharges have occurred in the airplane body can help in the airplane cost reduction for scanning and finding the resulting defects of ESD. Also, it informs the pilot and crews for example to know why communication and radar systems do not work correctly. So, it causes airplanes to be designed and fabricated safer. On this basis, in this article, the position of the electrostatic discharge in the cylindrical structure of the airplane has been obtained by the TDOA method. The accuracy of the estimation in the simulation is 9cm and in the measurement is 11cm. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Electrostatic discharge, Airplane, Positioning, Time Delay Of Arrival | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 |