![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,382 |
اثرات تغییرات اقلیمی بر روی منحنی پوش آور اسکلههای شمع و عرشه | ||
مهندسی عمران و فناوریهای نوین | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 4، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد خزائی پول* 1؛ حمید میرزایی فرد2؛ نادر حمیدیان3 | ||
1استادیار دانشکده عمران، آب و انرژی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
2پژوهشگر، دانشکده عمران، آ ب و انرژی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
3پژوهشگر، دانشکده عمران، آب و انرژی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
تاریخ دریافت: 09 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 17 دی 1403، تاریخ پذیرش: 13 دی 1403 | ||
چکیده | ||
بر اثر تغییرات اقلیمی افزایش سطح دریا، افزایش دما و افزایش رطوبت نسبی رخ میدهد که بر خوردگی در اسکلههای شمع و عرشه تاثیر میگذارد که در نتیجه آن منحنیهای پوش آور اسکلههای شمع و عرشه دچار تغییر میشوند. در این مقاله بررسی اثرات پیرشدگی و خوردگی ناشی از تغییرات اقلیمی در یک اسکله شمع و عرشه در فواصل زمانی مشخص انجام شده است. سه سناریوی خوردگی حفرهای درکابلهای پیشتنیده با و بدون ملاحظات تغییر آب و هوایی در نظر گرفته شد تا میزان تأثیر آنها بر مقاومت و شکلپذیری مصالح و منحنیهای پوش آور مورد تحلیل قرار گیرد. یافتهها نشان میدهد که تغییرات اقلیمی به طور قابل توجهی خوردگی مصالح را در اسکلههای شمع و عرشه افزایش داده و باعث کاهش ظرفیت سازه و نهایتاً منحنیهای پوش آور میشوند. افزایش نسبی نرخ خوردگی پس از 50 سال به دلیل تغییرات اقلیمی 94 درصد میباشد. کلید واژهها: اسکله شمع و عرشه، تغییرات اقلیمی، پیر شدگی، خوردگی حفرهای، منحنیهای پوش آور. | ||
کلیدواژهها | ||
اسکله شمع و عرشه؛ تغییرات اقلیمی؛ پیر شدگی؛ خوردگی حفرهای؛ منحنیهای پوش آور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of climate change and pitting corrosion on push over curves of pile-supported wharves | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Khazaiepoul1؛ Hamid Mirzaeefard2؛ Nader Hamidianm3 | ||
1Assistant professor at factuality of civil, water and energy, Imam Hossein University | ||
2Researcher at factuality of civil, water and energy, Imam Hossein University | ||
3Researcher at factuality of civil, water and energy, Imam Hossein University | ||
چکیده [English] | ||
This paper evaluates the effect of climate change on the corrosion, aging and push over curves of pile-supported wharves. With rising sea levels, temperatures, and relative humidity, significant effects on the resistance and ductility of these materials have been observed. This research considered three scenarios for pitting corrosion in prestressed cables, both with and without climate change considerations. The results indicate that climate change leads to a significant increase in the corrosion rate of materials, ultimately resulting in a reduction in the structural capacity. Specifically, findings reveal that after 50 years, the corrosion rate due to climate change has increased by 94%. This could have serious implications for the design and maintenance of pile-supported wharves, highlighting the need for special attention in future planning. Therefore, the effects of climate change must be seriously considered in the design and evaluation of marine structures to ensure their safety and proper performance. Keywords: pile-supported wharves, climate change, aging, pitting corrosion, push-over curves | ||
کلیدواژهها [English] | ||
pile-supported wharves, climate change, aging, pitting corrosion, push over curves | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 |