
تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,279 |
تعداد مقالات | 9,259 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,588,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,265,473 |
شبیهسازی عددی برهمکنش جامد-سیال فرود اضطراری یک هواپیمای مسافربری در آب | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مکانیک جامدات | ||
نویسندگان | ||
حسین حسنی ساطحی؛ فرهاد حاجی ابوطالبی* ؛ حمید بهشتی | ||
دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 23 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
فرود اضطراری یک چالش مهم در ایمنی وسایل نقلیه هوایی بوده و تاکنون از دیدگاه مکانیک آسیب بررسی نشده است. در این تحقیق ابتدا، با استفاده از نرمافزار آباکوس یک مدل لاگرانژی-اویلری اختیاری برای شبیهسازی عددی برهمکنش جامد-سیال فرود اضطراری یک هواپیمای مسافربری با مقیاس واقعی در آب ایجاد میشود. سپس، شبیهسازیها در حالت تغییرشکلهای الاستیک برای هواپیما انجام شده، با نتایج مطالعات قبلی مقایسه و اعتبارسنجی میگردند. نتایج شبیهسازیهای الاستیک دور از حالت واقعی بوده، بنابراین بهمنظور مطالعه دقیقتر، معیار پلاستیک وابسته به نرخ کرنش با کارسختی همسانگرد بههمراه معیار آسیب نرم به مدل اضافه شده تا ناحیه آسیب-دیده و تخریبشده سازه هواپیما و شتاب منفی وارد بر سرنشینان بهدقت پیشبینی گردد. در نهایت، تأثیر پارامترهای موثر مانند زاویه راستای هواپیما، زاویه سرعت هواپیما و اندازه سرعت هنگام فرود اضطراری بر میزان شتاب منفی وارده به محیط کابین و سرنشینان مطالعه میشوند. نتایج آشکار میکند که زاویه راستای هواپیما با افق 10 تا 15 درجه، زاویه راستای بردار سرعت هواپیما با افق 10 درجه و حداکثر سرعت فرود 15متر بر ثانیه، محدوده مناسب هر یک از پارامترهای موثر جهت داشتن فرود اضطراری ایمن و دوری از خطر مرگ سرنشینان است. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی عددی؛ برهمکنش جامد-سیال؛ فرود اضطراری؛ روش لاگرانژی-اویلری اختیاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Simulation of Fluid Solid Interaction of a Passenger Plane Ditching in Water | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Hassani Satehi؛ Farhad Haji Aboutalebi؛ Hamid Beheshti | ||
University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Ditching is an important challenge in the safety of air vehicles and has not been investigated yet from the perspective of damage mechanics. In this research first, using the Abaqus software, an arbitrary Lagrangian Eulerian model is created to numerically simulate the fluid solid interaction of the ditching of a passenger plane with real scale in water. Then, the simulations are carried out in the case of elastic deformations, compared with the results of previous studies and validated. The elastic simulations are far from the real state, so for the more accurate study, the rate dependent plastic criterion with the isotropic hardening combined with the ductile damage criterion are added to precisely predict the damaged and fractured zones of the aircraft structure as well as the negative acceleration applied to the passengers. Finally, the effect of important parameters such as the angle of the plane, angle of the plane speed, and speed value during the ditching on the forces transferred to the cabin and passengers are investigated. The results reveal that the angle of the plane with the horizon of 10 to 15 degree, the angle of the plane's speed vector with the horizon of 10 degree, and the maximum ditching speed of 15 meter per second are the appropriate range of each of the effective parameters to have a safe ditching and avoid the risk of death of the passengers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Numerical simulation, Fluid solid interaction (FSI), Ditching, Arbitrary Lagrangian Eulerian (ALE) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |