
تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,279 |
تعداد مقالات | 9,259 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,588,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,265,476 |
برنامهریزی مسیر تحت توزیع مشارکتی مترو - کامیون با درنظرگرفتن درخواستهای متغیر | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیرا کرد1؛ جواد بهنامیان* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
2دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
تاریخ دریافت: 03 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 27 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
با ورود حملونقل بار به شبکه حملونقل مسافر، لجستیک شهری زیرزمینی بهعنوان جایگزینی مطلوب برای رفع چالشهای ناشی از جابهجایی کامیون در حملونقل بار شهری در نظر گرفته میشود. درواقع ادغام منابع حملونقل سطحی و زیرزمینی میتواند با استفاده مؤثر از ظرفیت اضافی مترو، همکاری برد - برد بین شرکتهای سریعالسیر و مترو ایجاد کند. در این تحقیق به برنامهریزی مسیر یک سیستم توزیع مشارکتی مترو - کامیون با در نظر گرفتن درخواستهای تقسیمشده متغیر برای مشتریان پرداختهشده است. هدف اصلی افزایش کارایی سیستم توزیع مشارکتی و درعینحال به حداقل رساندن هزینهها که شامل هزینههای ثابت و متغیر کامیون، هزینه جریمه پنجره زمانی و انباشته شدن کالا، هزینه عملیات حملونقل مترو و هزینه نیروی کار است. برای دستیابی به این هدف، یک مدل بهینهسازی توسعه دادهشده است که محدودیتهای زمان و ظرفیت را در برمیگیرد. علاوه بر این، برای رسیدگی به عدم قطعیتهای مرتبط با درخواستهای مشتری، یک رویکرد برنامهریزی تصادفی دومرحلهای به کار گرفتهشده است. یافتهها نشان میدهد که در نظر گرفتن درخواستهای متغیر درسیستم توزیع مشارکتی میتواند منجر به کاهش هزینههای توزیع کلی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی مسیر؛ لجستیک مترو؛ توزیع مشارکتی؛ تقسیم تقاضا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Route planning under cooperative metro-truck distribution considering variable requests | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Kord1؛ Javad Behnamian2 | ||
1Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the introduction of freight transportation into the passenger transit network, underground urban logistics are regarded as a desirable alternative to solve the challenges caused by truck movements in urban freight transport. The integration of surface and underground transportation resources can create a win-win cooperation between high-speed and subway companies by effectively using the extra capacity of the subway. In this research, the route planning of a cooperative metro-truck distribution system has been discussed considering variable split demand for customers. The main goal is to increase the efficiency of the cooperative distribution system and, at the same time, minimize costs, which include the fixed and variable costs of the truck, the cost of the time window penalty, and the accumulation of goods, the cost of subway transportation operations, and the cost of labor. To achieve this goal, an optimization model is developed that includes time and capacity constraints. In addition, a two-stage stochastic programming approach has been used to handle uncertainties related to customer requests. The findings show that considering variable requests in the collaborative distribution system can lead to a reduction in overall distribution costs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Route planning, Metro logistics, Collaborative distribution, Demand splitting | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |