
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 9,378 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,042,452 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,515,292 |
طبقهبندی علوم؛ بنیانی برای آموزش و پژوهش نظاممند در اندیشه ابنسینا، فارابی و اخوانالصفا | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 32، شماره 65، اسفند 1403، صفحه 225-251 اصل مقاله (791.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی قلینژاد* 1؛ حسین هوشنگی2 | ||
1دکتری رشته تاریخ علم دوره اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 03 دی 1403، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
طبقهبندی علوم در سنت فلسفی متفکران مسلمان، صرفاً ساماندهی موضوعات علمی نیست، بلکه بازتابی از نظم عقلانی و غایتمند در فهم هستی و انسان است. در این مقاله، با تأکید بر آراء ابنسینا، فارابی و اخوانالصفا، نشان داده شده است که طبقهبندی علوم نهتنها در تعیین نسبت میان شاخههای معرفت نقش دارد، بلکه چارچوبی عقلانی برای سازماندهی آموزش و هدایت پژوهش فراهم میآورد. فارابی با تأکید بر غایتمندی و پیوند علم و سیاست، ابنسینا با طرح مراتب ادراک و تنظیم سیر آموزش، و اخوانالصفا با تلفیق معرفت و تزکیه، هر یک الگویی جامع برای تعلیم و پژوهش ارائه میدهند. نتیجه پژوهش آن است که احیای عقلانیت طبقهبندیشده میتواند گامی در جهت رفع پراکندگی معرفتی، اولویتبندی آموزشی و بازسازی پیوند میان علم، اخلاق و تربیت باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
طبقه بندی علوم؛ آموزش؛ پژوهش؛ ابن سینا؛ فارابی؛ اخوان الصفاء | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Classification of Sciences: A Foundation for Systematic Education and Research in the Thought of Avicenna, Al-Farabi, and the Brotherhood of Safa | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Gholinejad1؛ Hossein Hoshangi2 | ||
1PhD in History of Science in the Islamic Period, Institute of Humanities and Cultural Studies and Faculty of Imam Hussein (AS) University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Imam Sadegh University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The classification of sciences in the philosophical tradition of Muslim thinkers is not simply the organization of scientific subjects, but rather a reflection of a rational and final order in understanding existence and man. In this article, emphasizing the views of Avicenna, Al-Farabi, and the Ikhwan al-Safa, it has been shown that the classification of sciences not only plays a role in determining the relationship between branches of knowledge, but also provides a rational framework for organizing education and guiding research. Al-Farabi, with his emphasis on finality and the connection between science and politics, Avicenna, with his presentation of the stages of perception and regulation of the educational process, and the Brotherhood of Safa, with their combination of knowledge and purification, each offer a comprehensive model for education and research. The conclusion of the research is that the revival of classified rationality can be a step towards eliminating epistemic fragmentation, prioritizing education, and rebuilding the connection between science, ethics, and education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classification of sciences, education, research, Avicenna, Farabi, Ikhwan al-Safa | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |