تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,345,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,596,846 |
طراحی الگوی تربیت و آموزش مدیران نهادی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 32، شهریور 1397، صفحه 179-206 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی1؛ محمد حکاک* 2؛ امیرهوشنگ نظرپوری3؛ نجم الدین موسوی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه لرستان و پژوهشگر دانشکده مدیریت و برنامهریزی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
2نویسنده مسئول دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان | ||
3استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی الگوی تربیت و آموزش فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بهعنوان نمونهای از مدیران نهادی) و با استفاده از پرسشنامه مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفته است. بهاینمنظور، تعداد 40 پرسشنامه بین خبرگان دانشگاهی و سازمانی که دارای سابقه، تجربه یا تخصص در حوزه فرماندهی و مدیریت در سپاه هستند، توزیع و درنهایت 32 پرسشنامه جمعآوری شد و با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل ماتریس اثر ضرب ارجاع متقابل کاربردی (میکمک) و با استفاده از نرمافزار متلب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتیجه پژوهش در قالب مدل 6 سطحی بهدست آمده است که پایههای اصلی آن را نظامات و فرهنگ سازمانی شکل میدهند. در سطح دوم، اساتید و مربیان و سپس محتوا قرار دارد. عرصه، قالب و ابزارهای آموزش و همچنین زمان، محیط و عوامل آموزش و تربیت، در سطوح بعدی هستند و درنهایت دانشجو بهعنوان آخرین سطح و حلقۀ مکمل این مدل میباشد. همچنین در تحلیل خوشهای، 5 مؤلفه: استاد، مربی، محتوا، نظامات و فرهنگ، دارای بیشترین تأثیرگذاری در میان سایر مفاهیم و مؤلفههای تربیت و آموزش گزارش شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت و آموزش؛ مدیران نهادی؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ تحلیل خوشهای | ||
مراجع | ||
آقامحمدی، داود (1388)، تدوین راهبرد تربیتی و آموزشی دانشگاههای افسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی. ابطحی، سیدحسین (1383)، آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. تهران: پویند. ابطحی، سیدحسین و جعفرینیا، شمساله (1388)، طراحی الگوی سنجش اثربخشی سیستم آموزش، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره 4: 25 ـ 46. اسدی، اسماعیل؛ مرادی آیدیشه شعبان؛ ذاکری، محمد و وثوقی نیری، عبداله (1392)، بررسی تأثیر آموزشهای دوره عالی رستهای بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، فصلنامه مدیریت نظامی، سال سیزدهم، شماره 50: 111 ـ 140. اسکندری، مجتبی (1381)، طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران (بررسی موردی مدیران سازمان حج و زیارت)، پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران. پورصادق، ناصر و موحدیصفت، محمدرضا (1387)، ارزیابی اثربخشی آموزشهای ضمنخدمت نیروهای مسلح، فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 30: 1 ـ 34. تقیزاده، هوشنگ و ضیایی حاجیپیرلو، مصطفی (1395)، بررسی روابط درونی مؤلفههای توانمندسازی کارکنان با توسعه الگوی ساختاری- مقایسهای، فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 8 (2) : 85 ـ 111. داد، سهیلا (1371)، بررسی اثرات اجرایی برنامه آموزش حین خدمت کارکنان شرکت ملی نفت ایران و تأثیر آن بر کارایی، موفقیت و رضایت شغلی، پایاننامه، تهران: دانشگاه تهران. دری، بهروز؛ اعرابی، سیدمحمد و مقدم، علیرضا (1391)، مدل اقتضایی پرورش مدیران ارشد، فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 12: 35 ـ 63. دولان، شیمون ال و شولر، رندال اس (1375)، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، مترجم: محمدعلی طوسی و محمد صائبی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. دهخدا، علیاکبر (1325)، لغتنامه دهخدا، تهران: انتشارات مجلس. رفیعی، بهروز (1390)، آرای اندیشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: انتشارات سمت با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. رهبر، محمدتقی و رحیمیان، محمدحسن (1381)، اخلاق و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات سمت. زارعی متین، حسن (1379)، مدیریت منابع انسانی، قم: بوستان کتاب. سعادت، اسفندیار (1386)، مدیریت منابع انسانی، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات سمت سلطانی، محمدرضا و سلیمانتبار، مصطفی (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه منابع انسانی با رویکرد نهادی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال هفتم، شماره 3: 51 ـ 78. سیف، علیاکبر (1382)، روانشناسی پرورش، تهران: انتشارات آگاه. شریعتمداری، علی (1367)، تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: انتشارات امیرکبیر. شریفزاده، فتاح و محمدی مقدم، یوسف (1388)، ارتباط توانمندسازى کارکنان با بهرهوری نیروى انسانى کارکنان فرماندهى انتظامى استان لرستان، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال چهارم، شماره 1: 5 ـ 18. شفیعی مازندرانی، سیدمحمد (1376)، پرتوی از مبانی تربیتی ـ عرفانی حضرت امام خمینی، تهران: دفتر انتشارات اسلامی. شکوهی، غلامحسین (1378)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. شمشیری، بابک (1396)، نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیت معلم، فصلنامه پژوهش در تربیت معلم، سال اول، شماره دوم: 109 ـ 124. فرهی بوزنجانی، برزو؛ محمدی، ابوالفضل و حصیرچی، امیر (1389)، الگوی توسعه و تعالی مدیران و فرماندهان سپاه از منظر مقام معظم رهبری، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شماره 3 و 4: 1 ـ 28. فیروزجائیان، علی؛ فیروزجائیان، مجتبی؛ هاشمی پطرودی، سیدحمید و غلامرضازاده، فاطمه (1392)، کاربرد تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری، مجلۀ برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2 (6):129 ـ 159. عرباسدی، حسین (1395)، طراحی و تبیین الگوی مدیریت علوی برای تربیت مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشگاه پیام نور. کولیوند، حسن؛ لطفی جلالآبادی، مصطفی؛ آتشی، سیدحسین و زراعتی، محسن (1392)، ارائه الگویی تحلیلی برای تحقق آموزشهای پژوهشمحور در دانشگاههای افسری آجا (مورد مطالعه: دانشگاه هوایی شهید ستاری)، فصلنامه مدیریت نظامی، سال سیزدهم، شماره 51: 73 ـ 106. گلزاده، محسن و خجسته، سعیده (۱۳۹۳)، بررسی نقش فرهنگ بر نظام تعلیموتربیت، کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، ایران: تهران. محمدهادی، فریبرز؛ فتحی، کوروش؛ پرداختچی، محمدحسن و ابوالقاسمی، محمود (1389)، تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال دوم، شماره 2: 117 ـ 139. محمدی، ابوالفضل؛ بازرگانی، محمد؛ پورسعید، سیدمسعود و ازگلی، محمد (1390)، پایۀ نظری الگوی تعالی فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال سوم، شماره 2: 1 ـ 26. محمدی مقدم، یوسف؛ سلگی، زهرا و دادفر، آذین (1395)، اولویتبندی ابعاد ریسک منابع انسانی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال هشتم، شماره 4: 127 ـ 154. مهدیان، محمدجعفر (1389)، مبانی و اصول تعلیم و تربیت، تهران: نشر ساوالان. میرغفوری، سید حبیبالله؛ کریمی گوغری، زهره و شعبانی، اکرم (1395)، طراحی مدلی راهبردی برای ارتقای سطح کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، دوره 22، شماره 4: 583 ـ 601. میرغفوری، سید حبیبالله؛ شعبانی، اکرم؛ محمدی، خدیجه و منصوری محمدآبادی، سلیمان (1395)، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از رویکرد تلفیقی ویکور فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، فصلنامۀ آموزش و ارزشیابی، 9 (34): 13 ـ 33. ندایی، هاشم (1393)، اصول تعلیموتربیت کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال ششم، شماره 2: 1 ـ 15. نقوی، رشید؛ مصدقخواه، مسعود؛ حسنی آهنگر، محمدرضا و احمدوند، علیمحمد (1396)، ارائه مدل مفهومی سنجش عملکرد دانشگاه سازمانی با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی توسعهیافته، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال نهم، شماره 1: 1 ـ 20. نقیبزاده، میرعبدالحسین (1377)، نگاهی به فلسفه آموزش و پروش، تهران: نشر طهوری. نقیزاده، یحیی (1394)، طراحی الگوی راهبردی تربیت و آموزش مدیران عالی پدافند غیرعامل در سطح ملی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی. Agarwal, Ashish, Shankar, Ravi, Tiwari, M. K. (2007). Modeling Agility of Supply Chain, Industrial Marketing Management, 36 (4), pp. 443-457. Faisal, Mohd Nishat, Banwet, D. K. and Shankar, Ravi (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4), pp. 535-552. Gagne, Robert M. (1985). The Condition of Learning and Theory of Instruction, New York: Holt, Rinehart and Winston. Hamblin, Anthony Grandell (1974). Evaluation and Control of Training. McGraw-Hill Inc. Torrington, Derek, Weightman, Jane (1994). Effective management: people and organization, prentice Hall pub. Wilson, John (2012). International Human Resource Development: Learning, Education and training for individuals and organisations, London: Kogan Page Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 710 |