تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,460 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,352,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,602,547 |
ویژگیهای شغلی دبیران و رابطهی آن با توانمندسازی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 3، آبان 1390، صفحه 167-187 اصل مقاله (273.27 K) | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1390، تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1390، تاریخ پذیرش: 07 شهریور 1390 | ||
چکیده | ||
این تحقیق بهمنظور شناخت ویژگیهای شغلی دبیران و رابطهی آن با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای دخترانهی شهر تهران پایهریزی و اجرا شده است. نوع تحقیق توصیفی است و کلیهی مدیران و دبیران دبیرستانهای یادشده، جامعهی آماری این تحقیق بودهاند که تعداد 292 نفر از آنها از طریق فرمول برآورد حجم نمونهی کوکران و با روش نمونهگیری چندمرحلهای به صورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به اهداف تحقیق، برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی توانمندی وتن و کمرون و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای شغل مورد استفاده قرار گرفته است. روایی محتوایی و صوری ابزار، براساس نظرات متخصصان و صاحبنظران تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهمیزان 92/0 برای پرسشنامهی توانمندسازی و 73/0 برای پرسشنامهی ویژگیهای شغل محاسبه گردید. از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از نرمافزار آماری spss، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که: 1- براساس تحلیل عاملی، ویژگیهای شغلی مطرحشده در مدل هاکمن و اولدهام، به دو عامل قابل کاهش هستند. 2- پاسخگویان، ویژگیهای شغلی مطرحشده در مدل یادشده را برای شغل معلمی در سطح نسبتاً بالایی ارزیابی نمودهاند. 3- بین نظرات مدیران و معلمان در مورد ویژگیهای شغل معلمی تفاوت معناداری وجود دارد. 4- معلمانِ مورد مطالعه، توانمندیِ روانشناختی خود را در سطح بالایی ارزیابی نمودهاند و بالأخره، بین ویژگیهای شغل معلمی و توانمندی روانشناختی دبیران، رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شغل معلمی؛ ویژگیهای شغل؛ توانمندسازی؛ توانمندی روان شناختی؛ طراحی شغل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,217 |