تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,461 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,411,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,646,823 |
نقش رهبری تحولگرا در توسعهی یادگیری سازمانی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 2، شهریور 1393، صفحه 99-122 اصل مقاله (243.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 12 اسفند 1392، تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1393، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1393 | ||
چکیده | ||
توسعهی یادگیری سازمانی بهوجود شرایط و زمینهای مناسب نیاز دارد. در این میان، نقش عوامل انسانیاجتماعی در ایجاد سازمان یادگیرنده بسیار تعیینکننده است. شناخت بهتر نقش رهبری و رهبری تسهیلکنندهی یادگیری سازمانی میتواند به ایجاد آمادگی لازم برای توسعهی سازمان یادگیرنده کمک کند. از اینرو، در پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری تحولگرا در توسعهی یادگیری سازمانی پرداخته میشود و رابطهی بین پنج بعد اصلی رهبری تحولگرا (شناخت شخصی، ترغیب ذهنی، رهبری حمایتی، ارتباطات الهامبخش و تبیین چشمانداز) با شش بعد یادگیری سازمانی در سه لایه فردی، گروهی و سازمانی بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. قلمرو آماری آن نیز شامل مدیران شرکتهای پتروشیمی و شرکتهای مهندسی مشاور و ساخت و نصب پتروشیمی کشور (950 نفر) است که با نمونهگیری تصادفی انجامشده و 295 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل دادهها با کمک الگوی معادلات ساختاری نشان میدهند که رهبری تحولآفرین و همهی ابعاد آن تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر توسعهی سازمان یادگیرنده دارند و رهبری تحولآفرین میتواند زمینهی اجتماعی مناسبی برای توسعهی یادگیری سازمانی فراهم سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ سازمان یادگیرنده؛ یادگیری مستمر؛ رهبری تحولآفرین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,219 |