
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,824 |
حرکت درونی، بیرونی و عمومی، مبنای ارزیابی دولتها در نگاه امام خامنهای | ||
مدیریت اسلامی | ||
دوره 32، شماره 3، بهمن 1403، صفحه 103-135 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا علیاکبری رنانی* 1؛ علی ترابی کلاته قاضی2 | ||
1پژوهشگر و مدرس دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین ع | ||
2دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، پژوهشگر دانشکده مدیریت ، دانشگاه امام حسین علیه السلام | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 24 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
با بررسی ادبیات علمی حوزه مدیریت دولتی، این مسئله روشن میشود که دستیابی به الگویی نظاممند و بومی برای ارزیابی دولتها در منابع آشکار، امری دشوار است. در این راستا و به منظور تدوین الگوی ارزیابی دولتها، بیانات رهبر معظم انقلابمدظله در دیدارهای سالانه با اعضای هیئت دولت بهعلاوه متن احکام تنفیذ با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. در این بررسی توصیفها و توصیههای ایشان ناظر به عملکرد دولت، برچسب مفهومی دریافت کرده است، که در نهایت 92 مضمون پایه، 12 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر به دست آمد. مبتنی بر نتایج این پژوهش، دولتها را میتوان در سه محور حرکت درونی، حرکت بیرونی و حرکت عمومی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. حرکت درونی، مجموعه اقدامات و تدابیری است که به اداره سازمان دولت اشاره دارد و مقدمه حرکت بیرونی دولت نیز میباشد، شامل «برنامهریزی»، «راهبری»، «اشراف» و «شایستگیهای دولتمردان». حرکت بیرونی؛ یعنی تاثیرگذاری دولت در بیرون از خود و ایفای مأموریتهای دولت در حوزههای مختلف شامل «امنیت»، «فرهنگ»، «علم»، «اقتصاد»، «سیاست» و «تعاملات». حرکت عمومی نیز اشاره به نقش بسترسازی و هدایتکنندگی دولت برای حضور عموم مردم در جهت حرکت به سوی چشمانداز تمدن اسلامی دارد که شاخصهای این بعد در دو محور «غایات» و «پیشرانها» سامان یافتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخصهای ارزیابی دولت؛ حرکت درونی؛ حرکت بیرونی؛ حرکت عمومی؛ امام خامنهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Internal, external and public movement, the basis of evaluation of governments in the eyes of Imam Khamenei | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza aliakbari1؛ Ali Torabi2 | ||
1ihu | ||
2Resercher, Faculty of managment, Imam Hossein University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
By examining the scientific literature in the field of public administration, it becomes clear that there is no systematic and native model for the evaluation of governments. In this regard and in order to formulate a model for the evaluation of governments, the statements of the supreme leader of the revolution in the annual meetings with the members of the government delegation, in addition to the text of the enforcement decrees, have been studied and analyzed using the method of content analysis. In this review, their descriptions and recommendations related to the government's performance have received a conceptual label, which finally resulted in 92 basic themes, 12 organizing themes and 3 inclusive themes. Based on the results of this research, governments can be examined and evaluated in three axes of internal movement, external movement and general movement. The meaning of internal movement is the set of actions and measures that refers to the administration of the government organization and is also the introduction of the external movement of the government, including "planning", "leadership", "aristocrats" and "qualities of statesmen". The meaning of external movement; It means the influence of the government outside of itself and the fulfillment of the government's missions in various fields including "security", "culture", "science", "economy", "politics" and "interactions". The general movement also refers to the role of the government in creating a foundation and guiding the participation of the public in the direction of moving towards the vision of Islamic civilization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
State evaluation indicators, internal movement, external movement, public movement, Imam Khamenei | ||
مراجع | ||
ابوالحسینی، شهروز. (۱۳۷۷). ارزیابی شاخص های عمده بودجه عمومی دولت در هشت ماهه سال 1377. تازه های اقتصاد، 75(10)، 10-13.
اخوان کاظمی، بهرام. (۱۳۸۸). گفتمان عدالت در دولت نهم. معرفت سیاسی، 2(1)، 195-243.
آقاسیدی، سیدرضی، ودادی, احمد; ربیعی مندجین, محمدرضا. (1398): ارائه الگوی ارزیابی خط مشی های فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز, تهران.
امامی میبدی, راضیه. (1391): طراحی نظام ارزیابی سیاست های عمومی برای جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری. دانشگاه تهران, تهران.
امینی, سید جواد; زارع, علی. (1397): دلالت پژوهی الگوی ارزشیابی خطمشی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه. اسلام و مدیریت14 (7), ، ص 25-49
برومند، صفورا؛ و شریف کاظمی، زهرا. (۱۳۹۵). بررسی عملکرد دولت در مورد قاچاق گندم در مرز ایران و عراق (1304 تا 1321 ش). پژوهش نامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، 9(5)، 1-14.
بهمئی، سجاد؛ کریمی فرد، حسین؛ عامری گلستانی، حامد؛ و اکبرزاده، فریدون. (۱۳۹۹). بررسی عملکرد دولت اصلاحات بر اساس شاخص های حکمرانی خوب. پژوهشهای سیاسی و بین المللی، 45(11)، 370-392.
بوستان زر, جمال; رحمان سرشت, حسین; شریف زاده, فتاح; تقوی فرد, محمد تقی (1397): مدل دینامیکی ارزیابی خط مشی های عمومی(مورد مطالعه: برنامه های توسعه). راهبرد اقتصادی25 (7), ص5–43.
پورعزت, علیاصغر، سیدرضایی, میریعقوب(1398): ارزشیابی عملکرد دولت و حکومت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
داناییفرد، حسن، شکری، زینب، فانی، علیاصغر، فروزنده, لطف الله. (1395). ارائه الگوی عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی کیفیت خط مشیهای عمومی ایران، فصلنامه مدیریت نظامی، 16(64)، ص66- 42
رحیمی, محمد رضا. (1395): روش های ارزشیابی خط مشی عمومی با رویکرد اسلامی. اسلام و پژوهشهای مدیریت13 (0), ص59–76.
رضازاده، فرزانه. (۱۳۹۷). بررسی ابعاد اندازهگیری عملکرد و پیچیدگیهای ان در بخش عمومی. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 10(2)، 121-135.
رضایی منش, بهروز; پورعزت, علی اصغر; عبدالحمید, مهدی; شریف زاده, فتاح(1393): الگوی ارزشیابی خط مشی های عمومی در پرتو معرفت علوی. راهبرد فرهنگ 28 (7)، ص123–152.
رمضان شمس, امیرحسین; اسماعیلی, احمدرضا; بهشتی فر, ملیکه; حمیدی, دکتر کامبیز(1400): ابعاد و مؤلفه های الگوی ارزیابی خط مشیهای امنیت عمومی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت منابع در نیروی انتظامی36 (9), ، ص 257–285
رمضانی تمیجانی، صدیقه؛ و شیخی، سینا. (۱۴۰۱). نگاشت نهادی-ساختاری و ارزیابی عملکرد دولت در حوزه مشارکت مردمی سلامت (بازه زمانی بهمن 1398 تا اسفند 1399). گزارش های کارشناسی (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، 149(30)، 1082-1105.
زینلی, حامد, الوانی, سیّد مهدی, میرمحمدی, سیّد محمّد, قربانی زاده, وجه الله. (1400). الگوی روابط بین نهادهای حاکمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های مدیریت در ایران. 19 (2)، ص 183- 205
ساعی، احمد؛ و هاشمی بهرمانی، فائزه. (۱۳۹۱). بررسی عملکرد سیاست خارجی دولت های نهم و دهم در زمینه تامین منافع ملی. علوم سیاسی (دانشگاه آزاد کرج)، 20(8)، 7-38.
سجادی، حمید. (۱۳۹۹). ارزیابی کیفی الگوی مدیریت دولت در کاهش آسیبهای اجتماعی در پرتو مدل پارادایمی؛ مطالعه موردی سازمان بهزیستی. دولت پژوهی، 21(6)، 59-98.
سربندی, فرناز; حاجیانی, ابراهیم; صالحی امیری, سیدرضا(1398): ارزیابی خط مشی های معطوف به اقتصاد فرهنگ در حوزه سینما در گفتمان های پس از انقلاب اسلامی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, تهران
شکری, زینب; خیرگو, منصور; فانی, علی اصغر; دانایی فرد, حسن(1397): چگونگی ارزشیابی کیفیت خط مشی های عمومی در ایران: پژوهشی اکتشافی مبتنیبر روش شناسی ترکیبی. مدیریت سازمان های دولتی22 (6), ص79–94.
شهبازی، حبیب؛ شکیبانیا، بابک؛ و عباسی فر، اکرم. (۱۳۹۷). ارزیابی کارکردهای برنامههای تشویقی دولت بر عملکرد صادرات. کاوش های مدیریت بازرگانی، 19(10)، 19-38.
عبدالحمید, مهدی; رضاییمنش, بهروز; پورعزت, علیاصغر; شریفزاده, فتاح;1393
عبدالحمید، مهدی، پورعزت، علی اصغر (1400)، ارائه الگوی ارزشیابی موفقیت خطمشیهای عمومی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 9(2)، 46 - 7
عبدلی، محمدرضا؛ و فرنام، علی. (۱۴۰۰). بررسی عملکرد دولت؛ 1. بخش مسکن و شهرسازی و عمران شهری. گزارش های کارشناسی (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، 128(29)، 207-236.
فرهنگ, سجاد (1400): تبیین وطراحی الگوی ارزیابی خط مشی عمومی با تاکید بر اخلاق حرفه ای. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی42 (4)، ص 93 - 74
فوری، حمیدرضا؛ و حاتمزاده، یاسر. (۱۴۰۰). بررسی عملکرد دولت؛ 2. بخش حملونقل. گزارش های کارشناسی (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، 128(29)، 182-205.
کیا, بهزاد; جعفری صمیمی, احمد; فرهادی محلی, علی; طبری, مجتبی (1401): ارائه مدل ارزیابی خطمشی مالیات بر ارزش افزوده بخش صنعت با استفاده از تکنیک دلفی فازی. خط مشی گذاری عمومی در مدیریت 45 (13), ص19–33.
گرجی پور, حسین; خاشعی, وحید; اسلامبولچی, علیرضا; اصغری صارم, علی(1398): الگوی ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دولتی(دانشگاه تهران)37 (11), ص47–72.
گنجی پور, سیدرضا; اعتباریان, اکبر; هادی پیکانی, مهربان (1400): ارائه مدلی برای ارزیابی خط مشی های آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکه ای در ایران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی51 (12), ص19–29.
لطیفی جلیسه، سلیمه؛ و جعفری نیا، سعید. (۱۴۰۰). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. مدیریت بهداشت و درمان، 46(12)، 7-22.
محمدی فر، نجات؛ و کاظمی، احسان. (۱۴۰۲). شناسایی معیارهای ارزیابی ظرفیت دولت شکننده در برنامهریزی توسعهای و کاهش فقر. دولت پژوهی، 33(9)، 225-258.
محمدی، پیمان، دانایی فرد، حسن، ذوالفقار زاده، محمدمهدی، (1397). بررسی دلالتهای واقعگرایی انتقادی در ارزشیابی خطمشی علم، فناوری و نوآوری. مدیریت دولتی. 10 (3)، 386- 357
محمدی، محمد؛ شریف زاده، فتاح؛ حسینپور، داود؛ و رضائی منش، بهروز. (۱۳۹۶). طراحی الگوی مدیریت عملکرد دولت مبتنیبر نقش هریک از بازیگران موثر. مدیریت سازمان های دولتی، 21(6)، 83-100.
مردانی، محمدرضا؛ و منصوری، الهه. (۱۳۹۵). شناسایی شاخص های کلیدی هوشمندسازی نهادهای حاکمیتی دولت (مطالعه موردی: وزارت کشور). توسعه اجتماعی، 40(10)، 171-196.
مروتی شریف آبادی، علی؛ بابایی میبدی، حمید؛ و طحاری مهرجردی، محمدحسین. (۱۳۹۰). ارائه یک مدل برنامهریزی آرمانی برای ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استانهای کشور (ویژهنامه مدیریت کتابخانهها). پردازش و مدیریت اطلاعات، 65(27)، 338-355.
معادی رودسری، محمد حسن. (۱۳۸۸). ارزیابی عملکرد بخش صنعت برحسب شاخص های عملکردی بخش و مقایسه آن با اهداف کمی برنامه سوم و دوم سال اول برنامه چهارم توسعه. گزارش های کارشناسی (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، 17(17)، 8220-8278.
موسوی محسنی، رضا؛ و طاهری، حامد. (۱۳۸۸). ارزیابی پایداری مالی دولت در ایران. پژوهش های اقتصادی ایران، 41(13)، 123-138.
میرالی، حبیب؛ و نویدی نیا، فرزاد. (۱۴۰۱). بررسی سیاست و عملکرد دولت روحانی در موضوع هسته ای با تاکید بر بحث برجام. پژوهشهای سیاسی و بین المللی، 50(13)، 55-75.
واعظی، رضا، محمدی, محسن. (1396): الگویی برای ارزیابی خط مشیهای عمومی در ایران (مطالعه خط مشی مالیات بر ارزش افزوده). چشم انداز مدیریت دولتی29، ص 7 – 47.
Argyris, Chris (1994): Initiating Change That Perseveres. In Journal of Public Administration Research and Theory: J-PART 4 (3), pp. 343–355. Available online at http://www.jstor.org/stable/1181890.
Chris Aulich; Sandra Nutley (2020): The public sector. In Chris Aulich, J. Halligan, Sandra M. Nutley (Eds.): Australian handbook of public sector management. London: Routledge, Taylor & Francis Group, pp. 1–10. Available online at https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003114925-1/public-sector-chris-aulich-sandra-nutley.
fox, kevin J. (2002): Efficiency in the public sector. New York: springer scince. Available online at https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=2HO7oXapGuIC&oi=fnd&pg=PR7&dq=fox+kevin+introduction+2002&ots=cO0BKLLs0t&sig=B6tKn1_fCGkCW9VIEG86TXNgVFQ.
House, Ernest R. (1998): Institutional arrangements for evaluation. In Prospects 28 (1), pp. 109–116. DOI: 10.1007/BF02737783.
Nigro, F.A. and L.G. Nigro (1980): modern public administration. N.Y. Harper & Row | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |