
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,320 |
تعداد مقالات | 9,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,270,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,677,490 |
تدوین مدل خوشبینی تحصیلی براساس نشاط ذهنی و هوش زیباشناختی با میانجیگری جو عاطفی خانواده | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 33، شماره 66، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فضل الله حسنوند1؛ زهرا نفر* 2؛ زهرا قلمی2؛ معصومه محمدی مزرعه شاهی3 | ||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران. | ||
3دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره). تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل معادلات ساختاری برای پیشبینی خوشبینی تحصیلی بر اساس هوش زیباشناختی و جو عاطفی خانواده با نقش میانجی جو عاطفی خانواده در نوجوانان انجام شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و نحوه گردآوری دادهها از نوع همبستگی و توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان رده سنی 18-10 سال شهر تهران بود. نمونه پژوهش 380 نوجوان بود که در دو مرحله نمونه گیری خوشه ای و در دسترس در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خوشبینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)، پرسشنامه نشاط ذهنی ریان و فردریک (1997)، پرسشنامه هوش زیباشناسی رشید و همکاران (1396) است. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و LISREL8.8 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل تحقیق برازش خوبی دارد (90/0=GFI) و هوش زیباشناختی و نشاط ذهنی پیشبینیکننده خوشبینی تحصیلی در نوجوانان است و جو عاطفی خانواده میتواند این تأثیرات را تعدیل کند. براین اساس، تکیه بر هوش زیباشناختی و بهرهگیری از درک زیباییهای جهان در نوجوانان میتواند زمینه افزایش خوشبینی تحصیلی و پدیدایی پیامدهای مثبت تحصیلی را فراهم سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشبینی تحصیلی؛ جوعاطفی خانواده؛ نشاط ذهنی؛ هوش زیباشناختی؛ نوجوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing Academic optimism Model based on aesthetic intelligence and mental vitality Mediated by family's emotional climate | ||
نویسندگان [English] | ||
Fazlollah Hasanvand1؛ Zahra Nafar2؛ Zahra Ghalami2؛ Masoomeh Mohammadi mazraeh shahi3 | ||
1Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran. | ||
2Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran. | ||
3Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of explaining the structural equation model for predicting academic optimism based on aesthetic intelligence and mental vitality mediated by the role of the family's emotional climate in adolescents. The current study was applied in terms of purpose and the method of data collection was correlational and descriptive. The statistical population of the research included students in the age group of 10-18 years in Tehran. The sample of the study was 380 adolescents who participated in the research through two stages of cluster and available sampling. Data collection instruments included Tschannen-Moran et al. (2013) academic optimism questionnaire, Hill Burn (1964) family emotional atmosphere questionnaire, Ryan and Frederick (1997) Subjective Vitality questionnaire, and Rashid et al. (2018) psychological distress questionnaire. Data were analyzed using SPSS26 and LISREL8.8 software. The results showed that the research model has a good fit (GFI=0.90) and aesthetic intelligence and mental vitality predict academic optimism for adolescents, and the family's emotional climate can moderate these effects. Therefore, relying on aesthetic intelligence and taking advantage of the understanding of the beauty of the world in adolescents can provide the basis for increasing academic optimism and the emergence of positive academic outcomes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aesthetic Intelligence, Educational Optimism, Mental Vitality, family emotional climate, adolescents | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |