تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,175 |
تعداد مقالات | 8,463 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,422,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,655,847 |
طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری کارکنان دانش پایه | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1394، صفحه 39-55 اصل مقاله (286.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا رسولی؛ مهدی رشیدی* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 28 مهر 1393، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری کارکنان دانشی با استفاده از شیوههای مدیریت منابع انسانی سازماندهی شد. با بررسی گستردهی مبانی نظری، عوامل اولیه مؤثر در مدل تحقیق تنظیم شد و پس از اجرای فن دلفی و دریافت نظر خبرگان و اصلاح و تعدیل عوامل، مدل مفهومی نهایی تحقیق طراحی گردید که در آن، پنج فعالیت مدیریت منابع انسانی (شامل توسعهی مهارتها، حقوق و مزایا، فرصت مشارکت، حمایت سازمانی و عدالت رویهای) بهعنوان متغیرهای پیشبین، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و اعتماد به مدیران بهعنوان متغیرهای واسطه (میانجی)، و قصد مانـدن کارکنان دانشپایه بهعنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. برای سنجش متغیرها، از پرسشنامههای استاندارد استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها، نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای از جامعهی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی انجام شد. یافتههای بهدستآمده به روش تحلیل مسیر با نرمافزار AMOS نشان میدهد که برنامههای منابع انسانی شامل: توسعهی مهارتها، حقوق و مزایا، فرصت مشارکت، حمایت سازمانی و عدالت رویهای، ازطریق متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی و اعتماد به مدیران میتوانند قصد ماندن را پیشبینی کنند و از میان آنها، حمایت سازمانی دارای اثر مستقیم و قویترین اثر غیرمستقیم بر قصد ماندن کارکنان دانشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکنان دانش پایه؛ قصـد مانـدن؛ حفظ و نـگهداری؛ برنامه های منابع انسانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,973 |