تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,194,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,453,540 |
طراحی و تبیین ابعاد سازمانی مدل سازمان حافظ کارکنان از ضربات روانی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 209-236 اصل مقاله (673.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریدون احمدی1؛ علی فرهی2؛ کمال میانداری3؛ اسکندر شیرازی* 1 | ||
1هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
2هیئت علمی دانشگاه امام حسین | ||
3هیئت علمی پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 29 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 24 فروردین 1394، تاریخ پذیرش: 02 خرداد 1394 | ||
چکیده | ||
یکی از پدیدههای مهمی که امروزه نیروی انسانی را تهدید میکند، ضربههای روانی است. وجود مدلی منسجم که بتواند ضربات روانی نیروی انسانی را مدیریت کند از موضوعات مهم و قابل بحث در حوزهی منابع انسانی است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد سازمانیِ سازمان حافظ کارکنان از ضربات روانی با نقش متغیر میانجی پویایی و نشاط در سازمان صورت گرفته است. برای تحقق این هدف، 114نفر از خبرگان دانشگاهی و اداری بهعنوان نمونهی آماری با استفاده از فن دلفی انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و براساس شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی بوده است و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه، جمعآوری گردید و دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل و آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای ابعاد ساختاری و محتوایی سازمانی و همچنین نوع ارتباطات غالب و سبکهای رهبری اعمال شده توسط مدیران، بر نحوهی مدیریت ضربات روانی کارکنان مؤثر بوده است. در بین ابعاد محتوایی، مؤلفههای اهداف و راهبرد بیشترین و بعد فناوری انجام کار، کمترین اثر را داشته است. در بعد ساختاری، نوع ساختار بیشترین و روش تصمیمگیری کمترین اثر را داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
: ضربهی روانی؛ ضربهی روانی سازمانی؛ ابعاد سازمانی؛ سازمان حافظ کارکنان از ضربهی روانی | ||
مراجع | ||
دفت، ریچارد ال. (1387). عصر جدید مدیریت. ترجمهی طاهره فیضی و محمدعلی سرلک، تهران: گستره. ــــــــــــــــــــ (1378). مبانیتئوریوطراحیسازمان. ترجمهی علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. رابینز، استیفن پی. (1381). مبانی رفتار سازمانی؛ مفاهیم، نظریهها و کاربردها. ترجمهی علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، چ پنجم، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. ــــــــــــــــــــــ (1976). تئوریسازمان: ساختار،طراحی،کاربردها، ترجمهی سیدمهدی الوانی و حسن داناییفرد، تهران: انتشارات صفار. رضاییان، علی (1383). مدیریت فشار روانی (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). ـــــــــــــــــ (1380). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). سرلک، محمدعلی (1390). چهرههای نو ظهور سازمان در قرن بیستویکم. کتاب مرجع رشتههای مدیریت، تهران: مرجع دانش. کرینتر، رابرت (1387). اصول مدیریت (عملیات برتر). ترجمهی داور ونوس، مهرداد پرچ، بهمن جمشیدی، تهران: مؤسسهی کتاب مهربان نشر. کیوی، ریمون؛ کامپینهود، لوک وان (1385). روش تحقیق در علوم اجتماعی (نظری و عملی). ترجمهی عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر توتیا. Forbes, D, Lewis, V., Varker, T., Phelps, A., O'Donnell, M., Wade, D.J., Ruzek, J.I., Watson, P., Bryant, R. A. & Creamer, M. (2011). Psychological First Aid Following Trauma: Implementation and Evaluation Framework for High-Risk Organizations,Journal of Psychiatry, Vol. 74, Issue 3, 2011, ISSN: 00332747; DOI: 10.1521/psyc.2011.74.3.224، Pages 224-239. Gloria, J. Bazzoli, Rita Harmata & Cheeling Chan (1998). Community Based Trauma System in the United Ststes: An Explanation of Structural Development, Elsevier Science Ltd, Pergamon Journal, Sci.Med, 1998, Vol. 46, No. 9, pp. 1137-1149. Jane, E. Dutton, Peter, J. Frost, Monica C. Worlinejacoba M. Lilius & Jason M. Kanov. (2009). LEADING in Time of Trauma, Harvard Business Review Notice of Use Restrictions, pp. 262-270. Liisa Valikangas, Martin Hoegl & Michael Gibbert. (2009). Why Learning from Failur isn’t Easy (and what to do about it) Inovation Trauma at Sun Micro System, European Management Journal, University of Glasgow, dec 2009, 27, 4,pg225. Lynne, Huddleston, Christine Stephens & Douglas Paton. (2007). An Evaluation of Traumatic and Organizational Experiences on the Psychological Health of New Zealand Police Recruits, IOS PressWork 28, Accepted 27 December 2005, pp. 199–207. Madeha, Naz, Zahid Mahmood, Sadia Saleem & Rlzwan Naseer (2011). The Impact of Trauma on Rescue 1122 Workers, FWU Journal of Sodal Sciences, Vol 5, No. 1, 2011, pp 134-148. Miass Deklerk¸ Sasol (2007). Healing Emotional Trauma in Organization: An O.D. Framework and Case study, Organization Development Journal, Summer 2007, 25, 2,ABI/INFORM Global. Noreen Thehrani, Sara Jane Cox & Tom Cox (2002). Assessing the Impact of Stressful Incidents in Organizations, the Development of an Extended Impact of Events Scale, Taylor Francis Health Sciences, Counselling Psychology Quarterly, 2002,Vol. 15, No. 2, pp. 191–200. Shana Hormann & Pat Vivian (2005). Toward An Understanding of Traumatized Organizations and How to Intervene in Them Traumatology, The Journal of Applied Behavioral Science, September 2005,vol. 11. 3, http://tmt.sagepub.com/content/ 11/3/159, pp. 159-169. Tayo Switzer, Summer (2001). Recruiting After an Organizational Traumatic Event, Organization Development Journal, 19, 2, ABI/INFORM Global,pg. 71. William A. Kahn (2003). The Revelation of Organizational Trauma, The Journal of Applied Behavioral Science, Dec 2003, 39, 4, ABI/INFORM Global, http://jab.sagepub.com,pg. 364 .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,921 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,634 |