تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,337,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,583,111 |
شناسایی مؤلفههای الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی در ایران | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 26، شماره 2، تیر 1397، صفحه 133-155 اصل مقاله (567.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ محمد حکاک2؛ امیرهوشنگ نظرپوری3؛ سید نجم الدین موسوی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه لرستان و پژوهشگر دانشکده مدیریت و برنامهریزی دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
2نویسنده مسئول: دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان | ||
3استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان | ||
تاریخ دریافت: 12 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
امروزه نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمانی است و مدیران به دلیل جایگاه سازمانی و قدرت و نقش اساسی که در موفقیت یا شکست سازمان دارند، از اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر سرمایههای انسانی برخوردارند. آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملی و حتی فراملی منجر به افزایش بهرهوری و نتایج مترتب بعدی میشود؛ لذا میتوان گفت یکی از اقدامات زیربنایی که باعث کارامدی سازمانها میشود، ایجاد یا در اختیار گرفتن و توسعه پیوسته سرمایه انسانی از طریق آموزش و بهسازی آن است. ایفای رسالت آموزش و بهسازی در سازمان و اثربخشی آن مستلزم اتخاذ خطمشی و راهبردی مناسب، متناسب با مقتضیات سازمان است. در این پژوهش، که با هدف بررسی و مشخص کردن مؤلفههای الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی (فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان در حوزههای آموزش، تربیت، مدیریت و نیروهای مسلح انجام گرفته است، دادههای لازم استخراج شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 12 مؤلفه اصلی به همراه ویژگیهای آنها در سه بعد سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری طبقهبندی شد. همچنین سه مؤلفه استاد، مربی و محتوا به عنوان محورهای اصلی در الگوی آموزش و تربیت اسلامی به دست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ آموزش؛ مدیران نهادی؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
ابطحی، سیدحسن (1375). آموزش و بهسازی منابع انسانی. تهران: مؤسسه مطالعات و برنامهریزی آموزشی. اسدی، اسماعیل؛ مرادیآیدیشه، شعبان؛ ذاکری، محمد؛ وثوقینیری، عبداله (1392). بررسی تأثیر آموزشهای دوره عالی رستهای بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران). فصلنامه مدیریت نظامی. س سیزدهم. ش 50: 111 ـ 140. اسکندری، مجتبی (1381). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران (بررسی موردی مدیران سازمان حج و زیارت). پایاننامه دکتری. دانشگاه تهران. آقامحمدی، داود (1388). تدوین راهبرد تربیتی و آموزشی دانشگاههای افسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری. دانشگاه عالی دفاع ملی. برخوردار، ارسلان (1373). بررسی و نیازسنجی آموزش مدیران سازمان جنگلها و مراتع کشور در سه سطح عالی، میانی و عملیاتی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. بهرامپور، ابوالفضل (1391). تفسیر مبین. قم: انتشارات آوای قرآن. پورصادق، ناصر؛ موحدیصفت، محمدرضا (1387). ارزیابی اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت نیروهای مسلح. فصلنامه مدیریت نظامی. ش 30: 1 ـ 34. پیلهوریان، اصغر (1372). بررسی و مقایسه اثربخشی برنامههای آموزش ضمن خدمت در جهاد سازندگی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. ترکزاده، جعفر (1378). تعیین نیازهای آموزشی مشاغل فنی گمرکات تجاری و مسافری. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. جاجرمی، علی (1383). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی کوتاهمدت مشاغل در استان خراسا. پایاننامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو. جمالی، اختر؛ حسینینیا، غلامحسین؛ زمانیمقدم، افسانه (1387). چارچوب ادراکی برای تربیت مدیران کارامد در بخش تعاون با تکیه بر سه جنبه آموزش، پژوهش و ترویج. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. ش 4: 9 ـ 24. داد، سهیلا (1371). بررسی تأثیرات اجرایی برنامه آموزش حین خدمت کارکنان شرکت ملی نفت ایران و تأثیر آن بر کارایی، موفقیت و رضایت شغلی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. دری، بهروز؛ اعرابی، سیدمحمد؛ مقدم، علیرضا (1391). الگوی اقتضایی پرورش مدیران ارشد. فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی. ش 12: 35 ـ 63. راغب اصفهانی، حسینبنمحمد (1383). المفردات فی غریبالقرآن. ترجمه غلامرضا خسروی حسینی. تهران: المکتبه المرتضویه لاحیاء آثار الجعفریه. رفیعی، بهروز (1390). آرای اندیشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن. تهران: انتشارات سمت با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. رهبر، محمدتقی؛ رحیمیان، محمدحسن (1381). اخلاق و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات سمت. سیدجوادین، سیدرضا (1377). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. تهران: نشر نگاه. سیف، علیاکبر (1382). روانشناسی پرورش. تهران: انتشارات آگاه. شریعتمداری، علی (1367). تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات امیرکبیر. شریفزاده، فتاح؛ محمدیمقدم، یوسف (1388). ارتباط توانمندسازى کارکنان با بهرهوری نیروى انسانى کارکنان فرماندهى انتظامى استان لرستان. مطالعات مدیریت انتظامی. س چهارم. ش 1: 5 ـ 18. شفیعی مطهر، سیدعلیرضا (1380). ادغام نهاد آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سپهر. شکوهی، غلامحسین (1378). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. شکوهی، غلامحسین (1383). تعلیم و تربیت و مراحل آن. مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی. صناعی، محمود (1394). تربیت، آزادی، تفکر علمی. تهران: انتشارات امیرکبیر. فرمیهنی فراهانی، محسن (1384). برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: نشر جهاد سازندگی. فرهی بوزنجانی، برزو؛ محمدی، ابوالفضل؛ حصیرچی، امیر (1389). الگوی توسعه و تعالی مدیران و فرماندهان سپاه از دید مقام معظم رهبری. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. ش 3 و 4: 1 ـ 28. کولیوند، حسن؛ لطفیجلالآبادی، مصطفی؛ آتشی، سیدحسین؛ زراعتی، محسن (1392). ارائه الگویی تحلیلی برای تحقق آموزشهای پژوهش محور در دانشگاههای افسری آجا (مورد مطالعه: دانشگاه هوایی شهید ستاری). فصلنامه مدیریت نظامی. س سیزدهم. ش 51: 73 ـ 106. مهدیزاده، حسین (1383). آیین عقل ورز. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره). نقیبزاده، میر عبدالحسین (1377). نگاهی به فلسفه آموزش و پروش. تهران: نشر طهوری. نقیزاده، یحیی (1394). طراحی الگوی راهبردی تربیت و آموزش مدیران عالی پدافند غیرعامل در سطح ملی. رساله دکتری. دانشگاه عالی دفاع ملی. نیستانی، محمدرضا (1392). برنامهریزی راهبردی در نظامهای آموزشی. اصفهان: نشر آموخته. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |