تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,252 |
تعداد مقالات | 9,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,183,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,941,352 |
بررسی تأثیر عناصر بستهبندی (رنگ، تصاویر، نشان تجاری) مواد خوراکی بر انتخاب محصول توسط کودکان | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 39، آذر 1398، صفحه 72-83 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود فیض* 1؛ مرتضی خیرالدین قدیرآبادی2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، تأثیر عناصر بستهبندی مواد خوراکی بر انتخاب محصول توسط کودکان با نقش تعدیلگری متغیرهای جمعیت شناختی بررسی گردیده است. این روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی- میدانی میباشد، که با استفاده از نمونهگیری خوشهای 447 نفر از کودکان 12-9 سال مورد بررسی قرار گرفتند و نظرات آنها با استفاده از پرسشنامه و اسلایدهایی که طراحی شده بود جمعآوری گردید. به منظور بررسی پایایی از روش بازآزمایی استفاده شد که پایایی ابزار جمعآوری دادهها مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که متغیرهای رنگ، تصاویر و لوگوی نشان تجاری در بستهبندی مواد خوراکی بر انتخاب کودکان مؤثر است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، بین سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی آنها و انتخاب محصول در کودکان با رنگ بستهبندی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین سن و موقعیت اجتماعی و انتخاب محصول در کودکان با عامل تصاویر رابطة معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، بین جنسیت و موقعیت اجتماعی و انتخاب محصول در کودکان با عامل لوگوی نشان تجاری رابطهمعناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بستهبندی؛ تصاویر؛ رنگ؛ کودکان؛ لوگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Food Packaging Elements (Colors, Images, Brand Logo) on Product Selection by Children | ||
نویسندگان [English] | ||
David Feiz1؛ Morteza Kheyreddin Ghadirabadi2 | ||
1Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Master of Business Administration, Faculty of Economics, Management and Administration, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the effect of food packaging elements on product selection by children with moderating role of demographic variables was investigated. This research is an applied-field research. In this study, 447 children aged 12- 9 years were studied using cluster sampling. The children comments were collected using a questionnaire and slides designed. To test the reliability, a test-retest method was used and the reliability of the data collection tool was confirmed. The results show that variables such as color, images, and brand logo in food packaging, influence the selection of foods by children. In addition, data analysis showed that there was no significant relation between age, gender, social status and product selection in children with colorof packaging. Also, there was no significant relation between age, social status and product selection in children with the image of packaging. In addition, there was no significant relation between gender, social status and product choice in children with the brand logo of packaging. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Packaging, Images, Color, Children, Logo | ||
مراجع | ||
1. Caluer, G., (2004). “What is packaging design.”
2. Rundh, Bo., (2005). “The multi-faceted dimension of packaging (Marketing logistic or marketing tools).” British Food Journal, 107 (9): 670-681.
3. Feyz, D., and Salahshor, A., (2008). “The role of packaging in marketing.” Semnan, University of Semnan press. (In Persian).
4. De Chernatony, L., and McDonald, M., (1992). “Creating Powerful Brands. Butterworth Heinemann, Oxford.”
5. parise, C., and Spence, C., (2011). “Assessing the associations between brand packaging and brand attributes using an indirect performance measure.” Food Quality and Preference, 24 (1): 17-23.
6. Jafari, S., Sharifnia, M., Salehi, M., and Zahmatkesh, R., (2013). “Influence of packaging on consumer behavior.” Arabian Journal of Business and Management, 2 (6): 65-71.
7. Mc Neal, J., & Yeh, C., (1998). “A study of children, s consumer socialization in Hong Kong over a five year period: income, spending & saving,” Journal of marketing & logistics,10(3): 48-66.
8. Marshal, D., Stuart, M., and Bell, R., (2006). “Examining the relationshi between product package colour and produc selectionin preschoolers.” Food Quality and preference, 17 (7-8): 615-621.
9. Gollety, M., and Guichard, N., (2011). “The dilemma of flavor and color in the choice of packaging by children.” Young consumer, 12 (1): 82-90.
10. Tiwasinga, W., and Sahachaisaeree, N., (2010). “Conflicting purchasers and users appea toward a design goal determining children and parent purchasing decision: a case of toy packing design.” Procedia Social and Behavioral Sciences, 5: 1357-1361.
11. Mutsikiwa, M., and Marumbwa, J., (2013). “The Impact of Aesthetics package design elements on consumer purchase decision IOSR: A Case of Locally Produced Dairy Products in Southern Zimbabwe.” Journal of Business and Management, 8(5): 64-71.
12. Ogba, I., and Johnson, R., (2010). “How packaging affects the product preferen preferences of children and the buyer behavior of their parents in the food Industry,” "Young Consumers, 1(11): 77-89.
13. Chapman, K., Nicholas, P., Banovic, D., and Supramaniam, R., (2006). “The extent and nature of food promotion directed to children in Australian supermarkets,” Health Promotion International,4(21): 331-339.
14. Mc Neal, J., & Ji, M., (2003). “Children,s visual memory of packaging.” Journal of consumer marketing, 20 (5): 400-427.
15. Kildegaard, M., Olsen, A., Gabrielsen, G., Moller, P., and Thybo, A. (2011). “A method to measure the effect of food appearance factors on children,s visual preferences.” Food Quality and Preference, 22 (8): 763-771.
16. Jain, V., Roy, S., Daswani, A., and Mari Sudha, M., (2011). “What really workers for teenagers: human or fictional celebrity?” Young consumer, 2(12): 171-183.
17.Allison, A.,GualTieri, T., & Craig-petsinger, D., (2004). “Are young teens influenced by increased product description detail and branding during consumer testing?” "Food Quality and Perference,15(7-8): 819-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |