تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,303,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,556,172 |
نقش و تأثیر مبانی نظری، فلسفی، دینی و سایر مطلوب ها در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 47، مرداد 1399، صفحه 107-140 اصل مقاله (552.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رضا حسین پور* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 09 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 05 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تعیین مؤلفههای مؤثر و نقش و تأثیر آنها در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی و روش آن ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی ـ تحلیلی و ازجمله تحقیقات کیفی اکتشافی است. جامعه و نمونه آماری تحقیق در بخش کیفی جهت استخراج مبانی و تعیینکنندههای بنیادین، مستندات طرح "طراحی نظام جامع تربیت و آموزش سازمانی" شامل پروژههای مبانی دینی و فلسفی (انسانشناسی، هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی)، مبانی روانشناختی (جسمانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی)، مبانی زیستشناختی و مبانی فنشناختی (فناورانه) و منابع نظری مرتبط از کتب، مقالات و سایر منابع دردسترس بود. برای اعتباریابی یافتههای تحقیق، 10 نفر از خبرگان آموزش سازمانی بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. یافتهها پس از ارائه در جلسات کارشناسی، با روش اجماعنظر خبرگان، نهایی و پس از تأیید آنها ارائه شده است. یافتهها: در گام اول تعیینکنندههای بنیادین که در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی، مؤثرند، استخراج و مورد تصویب کارگروه تخصصی (نمونه تحقیق) قرارگرفت. نحوه تأثیر مبانی و تعیینکنندهها در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش از مبانی نظری استخراج و پس از اعمال نظر و تأیید کارگروه ارائه شد. درنهایت نوع تأثیر مبانی و تعیینکنندههای بنیادین در استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی درقالب گزارههایی کوتاه تدوین و ارائه شد. نتیجهگیری: همانطورکه یافتههای این تحقیق، مبنایی برای طراحی زیرنظام استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی قرار گرفت، هم روش ارائهشده در این تحقیق و هم یافتهها میتواند در طراحی الگوها و فرایندهای نظام تربیت و آموزش سازمانی، مخصوصا زیرنظام استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی و یا نظامهای تعلیموتربیت کشور (آموزشوپرورش، آموزش عالی،...) مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی فلسفی؛ مبانی دینی؛ مطلوبها؛ نظام تربیت و آموزش سازمانی؛ استانداردسازی آموزشی | ||
مراجع | ||
ایزدی طامه، احمد؛ فضایلی، احمد و حسینی شاهرودی، سیدمحمد (1390)، مطالعه و تدوین مبانی نظام تربیت و آموزش سازمانی ـ طرح شهید مطهری، نظام جامع تربیت و آموزش سازمانی، تهران: مرکز پژوهشهای شهید بهشتی. حجتی، محمدباقر (1364)، آداب تعلیموتربیت در اسلام، تهران: نشر فرهنگ اسلامی. حسینپور، رضا (1392)، طراحی فرایند استانداردسازی نظام تربیت و آموزش سازمانی، پروژه 1600 از طرح شهید مطهری، تهران: مرکز پژوهشهای شهید بهشتی. حسینی نسب، داود و علی اقدم، اصغر (1357)، فرهنگ واژهها و تعاریف تعلیموتربیت، تهران: آثار معاصر. دلشاد تهرانی، مصطفی (1383)، سیری در تربیت اسلامی، تهران: انتشارات دریا. شاهرودی، سیدمحمدحسین (1389)، مطالعه و تدوین دیدگاههای دین مبین اسلام و رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در زمینه تعلیموتربیت، تهران: معاونت تحقیقات غیرصنعتی. شریعتمدارى، على (1374)، جامعه و تعلیموتربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ سیزدهم. شعارینژاد، علیاکبر (1390)، فلسفة آموزشوپرورش، تهران: انتشارات سپهر. شعبانی، بختیار (1384)، فلسفه تربیتی شما چیست؟، مشهد: انتشارات بهنشر. شکوهی، غلامحسن (1387)، تعلیموتربیت و مراحل آن، مشهد: انتشارات بهنشر. فضایلی، احمد (1391)، تعیینکنندههای بنیادین نظام جامع تربیت و آموزش سازمانی، طرح شهید مطهری، تهران: مرکز پژوهشهای شهید بهشتی. فضایلی، احمد (1392)، مطلوبهای نظام جامع تربیت و آموزش، طرح شهید مطهری. تهران: مرکز پژوهشهای شهید بهشتی. قورچیان، نادرقلی (1382)، کالبدشکافی مؤلفههای مؤثر بر آموزشوپرورش و استانداردهای آن، تهران، اولین همایش استاندارد و استانداردسازی در آموزشوپرورش، دفتر بهبود کیفیت مرتضوی، سیدمحمد (1375)، اصول و روشها در نظام تربیتی اسلامی، مشهد: انتشارات گلنشر، چاپ هفتم. ملکی، حسن (1387)، دیدگاه برنامة درسی فطری ـ معنوی «مبتنیبر فلسفه تعلیموتربیت اسلامی»، تهران: مجله علوم انسانی بومی ـ دینی، ش 28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |