تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,848,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,165 |
تبیین مؤلفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 28، شماره 47، مرداد 1399، صفحه 87-105 اصل مقاله (499.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن دیبایی صابر1؛ حسین کارآمد* 2؛ داود طهماسبزاده شیخلار3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد | ||
2نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعهالمصطفیالعالمیه | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میشود. جامعه موردمطالعه، شامل متون مرتبط با مولفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و محتوای چهار سند بالادستی است که باتوجهبه ماهیت موضوع از نمونهگیری صرفنظر کرده، از کل جامعه آماری تحقیق بهعمل آمد. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده و دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوا با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که چارچوب مفهومی مولفههای تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری را میتوان در نه مؤلفه تدوین نمود. همچنین، بین اسناد مورد بررسی، 248 مرتبه به مؤلفههای تمدن نوین اسلامی توجه شده است که میزان تراکم آن در مؤلفه ایمان با 40 فراوانی و 12/16 درصد با درجه زیاد و در مؤلفههای پرهیز از سطحینگری و تقلید با 16 فراوانی و 45/6 درصد با درجه بسیارکم قرار دارد. افزونبراین، ییشترین ضریب اهمیت مربوط به سند تحول بنیادین (611/0) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به سند برنامه درسی ملی (283/0) بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مقام معظم رهبری؛ آموزشوپرورش ایران؛ اسناد بالادستی آموزشوپرورش؛ تمدن نوین اسلامی؛ تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Explanation of the Components of the Modern Islamic Civilization Proposed by the Supreme Leader, and an Analysis of Its Position in the Upstream | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Dibaei Saber1؛ Hussein Karamad2؛ davood Tahmaseb Zadeh Sheykhlar3 | ||
1Assistant Professor at the Department of Educational Sciences, Shahed University. | ||
2Corresponding author: assistant professor at the Department of Educational Sciences, Higher Education Complex of Humanities of Jameah Al-Mustafa Al-‘Alamiyah | ||
3Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
This study is intended to explain the components of the modern Islamic civilization proposed by the Supreme Leader as well as analyzing its position in the upstream documents of Iranian education. This is a descriptive research following documentary analysis and content analysis through an applied approach. The research population includes all the texts related to the components of the modern Islamic civilization which the Supreme Leader proposes, and the content of four upstream documents, due to the nature of which the entire statistical population are selected. Special forms and research material analysis checklists are used as research tools. The documentary data are analyzed qualitatively, and the content analysis data are analyzed through the indicators described in Shannon entropy analysis process. The results indicated that the conceptual framework of the components of the modern Islamic civilization proposed by the Supreme Leader, can be categorized in nine components. Furthermore, the selected documents included 248 cases of the components regarding modern Islamic civilization, the frequency of individual components contained 40 for faith (16.12%, the most frequent component), and 16 for the component of avoidance of superficiality (6.45%, the lowest frequency). Moreover, the most important document was the Fundamental Transformation Document (0.611), and the least important document was the National Curriculum Document (0.283). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the Supreme Leader, Iranian education: the upstream documents of Iranian education, modern Islamic civilization, the modern Islamic civilization proposed by the Supreme Leader | ||
مراجع | ||
امام خمینی (ره)، روحالله (1377)، شرح چهل حدید، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). اکبری، مرتضی و رضایی، فریدون (1394)، واکاوی شاخصهای تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری، دوفصلنامه الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی، 3 (5): 108 ـ 85. برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، 1391. بهمنی، محمدرضا (1393)، تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیتالله خامنهای (چیستی و چگونگی تکامل تمدنی جمهوری اسلامی ایران)، نقد و نظر، فصلنامه علمی ـ پژوهشی فلسفه و الاهیات، 19 (2): 236 ـ 198. بیابانگرد، اسماعیل (1393)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: دوران. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1365)، بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1373)، بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1375)، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1376)، گفت و شنود صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با گروهی از جوانان و نوجوانان، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1379 ـ الف)، بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1379 ـ ب)، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1380)، بیانات در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلای رشت، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1383)، بیانات در دیدار جمعی از رووسای دانشگاهها، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1388)، بیانات در عید سعید مبعث، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1390)، بیانات در اجلاس بینالملی بیداری اسلامی، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1392 ـ الف)، بیانات در دیدار جمعی از مداحان، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1392 ـ ب)، بیانات در جلسه تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی، پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. خامنهای، آیتالله سیدعلی (1392 ـ ج)، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، پایگاه اطلاع-رسانی دفتر مقام معظم رهبری: www.leader.ir. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، 1390. سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران، 1383. نقشه جامع علمی کشور، 1389. نوریان، محمد (1387)، تحلیل محتوای رسانههای آموزشی باتأکیدبر کتابهای درسی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |