تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,011 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,922,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,735,124 |
جایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 29، شماره 53، بهمن 1400، صفحه 65-100 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی فلاحی* | ||
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 19 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
موضوع تعلیم و تربیت در دوران خدمت سربازی از جایگاه رفیعی برخوردار است، چراکه موضوع خدمت سربازی از راهبردهای مهم دفاعی و نظامی کشور به شمار میرود. این تحقیق با هدف احصاء نظریه مبنایی رهبر معظم انقلاب در موضوع جایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه فرمایشات معظم له در موضوع خدمت سربازی است. روش انجام تحقیق به شیوه کیفی بوده و از روش نظریهپردازی داده بنیاد بهره برده است. تحلیل فرمایشات معظم له نشان میدهد عمده فرمایشات در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی است و مخاطب فرمایشات چهار دسته (فرماندهان، مسئولان و سیاستگذاران در موضوع خدمت سربازی، سربازان و عموم جامعه) هستند. بخش تحلیل فرمایشات نشان میدهد عمده توصیهها در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی بوده است. در بخش تحلیل داده بنیاد مشخص شد پس از تبیین چیستی خدمت سربازی، عوامل زمینهساز، شرایط مداخلهگر، به راهبردها و پیامدهای خدمت سربازی تبیین شده و راهبردهای مزبور به بخشهای تربیتی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی قابل دستهبندی است. همچنین راهبردهای تربیتی نیز به بخشهای(تحول معنوی، آموزشی، اوقات فراغت، مهارتآموزی و دانشافزایی) تقسیمبندی شد. پیامدها نیز به دو بخش پیامدهای مثبت و منفی قابلتفکیک است. تجزیهوتحلیلهای تحقیق در بخش تحلیل محتوای کیفی و احصاء نظریه داده بنیاد توسط نرمافزار انویوو(nvivo) و تحلیل محتوای کمی فرمایشات توسط نرمافزار اکسل انجام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد مقاومتی؛ آموزشوپرورش؛ رویکرد کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Education during military service Based on The Glorious Comander in Chief’s Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Fallahi | ||
PH.D in Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The issue of education during military service has a high status. The aim of this study was to enumerate the basic theory of the Supreme Leader of the Revolution on the subject of the status of education during the sacred military service. The statistical population of the study is all of His Majesty's orders on the subject of military service. The research method is qualitative and has used two strategies of data foundation theorizing method and deductive qualitative content analysis and quantitative content analysis. Analysis of His Holiness Leh's orders shows that the main orders in the subject of military service have educational themes and the addressees of the orders are 4 categories (commanders, officials and policy makers in the subject of military service, soldiers and the general public). The section on quantitative content analysis of orders shows that the main recommendations in this regard are with an educational approach. In the section on deductive qualitative content analysis, it was found that His Holiness referred to the functions of military service, priorities, requirements, prohibitions, injuries, barriers to military service. In the data analysis section of the foundation, it was found that after explaining what military service is, the underlying factors, intervening conditions, the strategies and consequences of military service are mentioned and the mentioned strategies can be classified into educational, managerial, cultural and social sectors. Educational strategies are also divided into sections (spiritual transformation, education, leisure, training, and knowledge enhancement). Consequences can also be divided into positive and negative consequences. Research analyzes were performed in the field of qualitative content analysis and data theory of the foundation by nvivo software and quantitative content analysis of orders by Excell Software. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Military service, Education, Khamenei | ||
مراجع | ||
https://www.khamenei.ir
ایمانی، علی و قاسمی، علیاصغر (1395). سیاستگذاری خدمت سربازی و فرایند ملتسازی در ایران. پژوهشهای راهبردی سیاست، 5(18), 35-66.
بانکیپور فرد، امیرحسین ؛ قماشی، احمد(1380). تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری. تهران: نشر تربیت اسلامی.
بشیریه، حسین )1388). جامعهشناسی سیاسی: نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی. تهران: نشر نی.
بهرامی، قاسم، بختیاری، حسن، ندایی، هاشم (1393). بررسی میزان تأثیر برنامههای تربیتی آموزشگاه رزم مقدماتی شهید مدرس بر تربیت دینی سربازان، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 24.
جلودار، حبیب اله و پاتیار، عزتالله (1393). خدمت سربازی حرفهای ازمنظر قرآن و نهجالبلاغه، مجله سیاست دفاعی، سال بیست و دوم، شماره 86.
خامنهای، سید علی (1398) نرمافزار حدیث ولایت )مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری(.
خامنهای، سید علی (1398). بازیابی شده از وبسایت رسمی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... خامنهای:
خسروی، محمدرضا (1387). مفهوم اعتبار (پایایی) و روایی در تحقیق کیفی، فصلنامه نگرش راهبردی، شماره 93.
خمینی، روح ا... (صحیفه نور).
دانش فرد، کرم اهل و ذاکری، محمد (1391).بررسی تأثیر دورههای آموزش نظامی بر توانمندسازی روانشناختی سربازان تحت آموزش نزاجا، فصلنامه مدیریت نظامی. سال 12، شمارۀ 45 .صص 43– 62.
زینالدینی، مجید (1395). مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح از دیدگاه حضرت امام خامنهای، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 52 ، شماره 3، پاییز .
سینایی، وحید (1394). بررسی نگرش دانشجویان نسبت به وظیفه عمومی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال یازدهم، شماره اول.
طاهری بزی، ابراهیم و همکاران (1392).بررسی تأثیرات فردی اجتماعی خدمت مقدس سربازی بر افزایش قدرت نرم ملی« همایش ملی خدمت سربازی) رویکردها، کارکردها، افقها.
علی حسینی، علی، مهدیان، حسین و ربیعی نیا، بهمن (1394). بررسی تأثیرگذاری دوره آموزشی سربازی در مرکز 01 ارتش بر شاخصهای همبستگی اجتماعی. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 4(2)، 101-112.
فیروزجائیان، علیاصغر؛ جان محمدی لرگانی، وحید (1397). خدمت نظاموظیفه فرصتی اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره8، شماره 29.
گیدنز، آنتونی )1386(. جامعهشناسی. ترجمه منوچهر محسنی. تهران: نشر نی.
محمدعلی زاده، اکبر، جعفری، سید عبدالله، غلامحسینی، اسماعیل و خدابخشی، محمد (1393). الگوی تحول در مراکز آموزشی و تربیتی نیروهای مسلح، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، سال دوم، شماره چهارم.
موسوی نقابی، سید مجتبی و همکاران (1393). تبیین کارکردهای فردی اجتماعی دورۀ نظاموظیفه و تأثیر آن برارتقاء قدرت نرم ملی«. مطالعات قدرت نرم. سال4 .شمارۀ 10 .صص99 -122.
نصرت پناه، سیاوش؛ ندایی، هاشم و امیری، میترا (1396)، اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری در مأموریتهای تربیتی سپاه، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 36.
Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
Flick,U.(1995)”social representations, in R haree. J smitt and L.v langoenhove. Rethinking psychology. London:sage.pp.70-96
Mayring,p.(2004). Qualitative content analysis. In U.Flick, E.v. kardorff and I. Steinke. A Companion to qualitative research. London: SAGE. Pp. 266-269
MacLean, A. & Elder, G. H. (2007), "Military Service in the Life Course", Annual Review of Sociology, Vol. 33, 175˚196. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |