تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,296,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,691 |
آسیبشناسی و احصای نقاط بهبود آموزشهای مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح براساس مدل وایزبورد | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 49، شهریور 1401، صفحه 193-228 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد خادمی کله لو* 1؛ بهروز رحیمی2 | ||
1نویسنده مسئول، استادیار گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران. | ||
2پژوهشگر، گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 02 دی 1400، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی و احصای نقاط بهبود آموزشهای مهارتی کارکنان وظیفه براساس مدل وایزبورد انجامشده است. این تحقیق ازمنظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد که با استفاده از رویکرد کیفی و کمی (آمیخته اکتشافی) انجام شد. مجریان و متصدیان لشکری و کشوری مشارکتکننده در طرح جامع مهارتآموزی کارکنان وظیفه، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل دادهاند. نمونهگیری پژوهش در بخش کیفی (21 نفر) و کمی (40 نفر) بهصورت هدفمند و به شیوه ملاکی صورت پذیرفت. دادههای بخش کیفی با انجام مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته و دادههای بخش کمی نیز با استفاده از پرسشنامه محققساخته مستخرج از بخش کیفی گردآوری شد. تحلیل یافتههای بخش کیفی طی سهگام تولید دادهها، تجزیهوتحلیل دادهها و تلفیق موردها مبتنیبر مدل هفت بعدی وایزبورد انجام و دادههای بخش کمی پژوهش نیز با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن بود که آموزشهای مهارتی کارکنان وظیفه ذیل طرح جامع مهارتآموزی در 7 بعد با 108 نقطه بهبود معنادار مواجه است. در هر یک از ابعاد مرتبط با 1. اهداف و مأموریتها (22 نقطه بهبود)، 2. ساختار (32 نقطه بهبود)، 3. پاداش (9 نقطه بهبود)، 4. ارتباطات (9 نقطه بهبود)، 5. راهبری (11 نقطه بهبود)، 6. مکانیسمهای مفید (14 نقطه بهبود) و 7. تعامل با محیط (11 نقطه بهبود) آسیبهایی شناسایی شد که در این میان، مشارکتکنندگان بیشترین میزان آسیب را در دو بعد پاداش و تعامل با محیط و کمترین میزان آسیب را در دو بعد مکانیسمهای مفید و راهبری ذکر کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ آموزش مهارتی؛ کارکنان وظیفه؛ نیروهای مسلح؛ مدل وایزبورد | ||
مراجع | ||
برومند، نادر (1380)، آسیبشناسی مدیریت مشارکتجو، ماهنامه تدبیر، 115، 29-10.
پیری زمانه، مسلم؛ قدمی، کاوه؛ نظر، علیرضا (1397)، شناسایی و رتبهبندی آسیبهای نظام آموزش مهارتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 6 (20)، 120-111.
سلطانی، محمدرضا؛ نیکوکار، غلامحسین؛ پاشاییهولاسو، امین؛ خلیلی، احمدرضا (1397)، آسیبشناسی آموزشهای سازمانی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی FPSS. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 16 (2)، 438-411.
سیدی، محمدرضا؛ سیدی، سیدحسین؛ صلواتیان، سیاوش (1395)، آسیبشناسی تجربی خدمت نظام وظیفه ازمنظر سربازان دارای مدرک تحصیلات تکمیلی، فصلنامه پژوهشهای راهبردی مسائل ایران، 5 (3)، 86-67.
صالحیعمران، ابراهیم (1393)، آسیبشناسی مدیریت آموزشهای مهارتی کشور، فصلنامه مهارتآموزی، 2 (8)، 25-48.
عباسیان، عبدالحسین (1385)، اثربخشی دورههای آموزشی (مدل کریک پاتریک)، ماهنامه تدبیر، شماره 170، 52-56.
کوهساریان، حسین (1399)، آسیبشناسی خدمت وظیفه در ارتقای انسجام اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علوم و فنون نظامی، 16 (53)، 95-79.
محمودیکوچکسرایی، علیاصغر؛ فراهانی، مهدی؛ رستهمقدم، آرش (1394)، آسیبشناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سهشاخگی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2 (5)، 27-51.
مرادی، محمدحسن (1392)، آسیبشناسی جوّ سازمانی نیروی انتظامی با استفاده از مدل ششبُعدی وایزبورد؛ نمونهپژوهی: معاونت طرح و برنامه و بودجه نیروی انتظامی، فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس، 10 (45)، 41-62.
نوری، فیروز؛ پیدایی، میرمهرداد (1389)، آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانها، انتشارات سیمای دانش.
واعظینژاد، حجتالله؛ موسوینقابی، سیدمجتبی (1399)، الگوی مطلوب مدیریت منابع انسانی سرباز مبتنیبر تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (علیهالسلام)، 12 (3)، 41-74.
Al-Kaabi, H. (2020). Evaluation of the Vocational Training System in Qatar’s Public Sector (Doctoral dissertation, Cardiff Metropolitan University). Burke, W. W., & Litwin, G. H. (1992). A causal model of organizational performance and change. Journal of management, 18(3), 523-545. Doufexi, T., & Pampouri, A. (2020). Evaluation of employees’ vocational training programmes and professional development: A case study in Greece. Journal of Adult and Continuing Education, 1477971420979724. Harrison, M. I. (2014). Diagnosing Organizations, Methods, Models, and Process. Software. Hodgetts, R. M., & Kuratko, D. F. (2005). Effective small business management. Harcourt Brace Jovanovich. Hirshleifer, S., McKenzie, D., Almeida, R., & Ridao‐Cano, C. (2016). The impact of vocational training for the unemployed: experimental evidence from Turkey. The Economic Journal, 126(597), 2115-2146. Lok, P., & Crawford, J. (2000). The application of a diagnostic model and surveys in organizational development. Journal of Managerial Psychology. Nadler, D., Tushman, M., Tushman, M. L., & Nadler, M. B. (1997). Competing by design: The power of organizational architecture. Oxford University Press. Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth. Washington: American Management Association. Tichy, N. M. (1983). Managing strategic change: Technical, political, and cultural dynamics (Vol. 3). John Wiley & Sons. UNESCO. (1999). Second Congress on technical and vocational education (Lifelong Learning and training: a bridge to the future). Final Report, Seoul, Republic of Korea Weisbord, M. R. (1976). Organizational diagnosis: Six places to look for trouble with or without a theory. Group & Organization Studies, 1(4), 430-447. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |